31 mai 2012

ALTE CONSIDERENTE - HGR nr. 69/2012


HGR NR. 69/2012
privind stabilirea încălcărilor prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier şi de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa transportului rutier internaţional de mărfuri, ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum şi a sancţiunilor şi măsurilor aplicabile în cazul constatării acestor încălcări

A.     ÎNCĂLCĂRI FOARTE GRAVE (14000 – 18000 LEI)

Art. 3 pct.14. utilizarea de către operatorul de transport rutier/întreprinderea de transport rutier în cont propriu a unor conducători auto fără atestat/certificat de competenţă profesională sau al căror atestat/certificat de competenţă profesională are termenul de valabilitate expirat;

Art. 3 pct. 25. nerespectarea de către întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul de transport rutier a obligaţiei de a se asigura că persoanele angajate în funcţii care concură la siguranţa rutieră sunt titulare ale unui certificat/atestat profesional valabil eliberat conform reglementărilor legale în vigoare;
           
            CONSIDERENTELE MELE : Dacă ne referim numai la conducători auto, ca personalul predominant care concură la siguranța rutieră, cele două contravenții sunt extrem de apropiate, bazate însă pe cuvinte cheie. Oare un inspector de trafic aflat în control la sediu operatorului de transport/intreprindere aplica sancțiune contravențională dacă nu găsește o dovadă că acum 1 an  acesta/aceasta s-a asigurat că șoferul respectiv deținea atestat/certificat profesional, avându-l eliberat doar de 9 luni? Măcar pentru ambele puncte se suspenda și o copie conformă pentru o perioadă de 30 de zile.

B.      ÎNCĂLCĂRI FOARTE GRAVE (14000 – 18000 LEI) ȘI GRAVE (8000 – 12000 LEI)

Art. 3 pct 29. utilizarea de către operatorul de transport rutier/întreprinderea de transport rutier în cont propriu a unor conducători auto fără contract individual de muncă, aviz medical şi/sau aviz psihologic valabile în conformitate cu legislația în vigoare;

Art. 4 pct. 24. angajarea sau menţinerea în funcție de către operatorul de transport rutier/întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul economic care desfășoară activități conexe transportului rutier a persoanelor cu funcții care concură la siguranța rutieră cu nerespectarea prevederilor art. 59 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011; (Notă: apte medical și psihologic)

CONSIDERENTELE MELE : Se folosesc cuvinte diferite, care au același sens. Care este diferența dintre utilizare (referitor la persoane) și menținere în funcție în cazul acesta? In situația când un conducător auto nu are aviz medical și/sau aviz psihologic sau sunt nevalabile, care contravenție trebuie aplicată, cea gravă sau cea foarte gravă? Diferența e micuță, aproape 700 euro.

C.      ÎNCĂLCĂRI FOARTE GRAVE (14000 – 18000 LEI), GRAVE (8000 – 12000 LEI) ȘI MINORE (3000 – 6000 LEI)

Art. 3 pct. 38. nerespectarea de către conducătorii auto angajaţi ai operatorului de transport rutier/întreprinderii de transport rutier în cont propriu a obligației de a emite bilete/legitimații de călătorie corespunzătoare tarifelor aferente distanței parcurse de persoanele transportate;

Art. 4 pct. 13. transportarea persoanelor care nu dețin asupra lor bilet de transport valabil/legitimație de călătorie valabilă, în cazul efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate, sau transportarea unor persoane care nu sunt menționate în documentul de transport, în cazul efectuării transportului rutier național contra cost de persoane prin servicii ocazionale, ori transportarea persoanelor care nu dețin asupra lor legitimații eliberate de beneficiarul transportului, în cazul efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale;
  
Art. 5 pct. 30. nerespectarea de către conducătorii auto angajați ai operatorului de transport rutier a obligației de a emite bilete/legitimații de călătorie sau emiterea de bilete/legitimații de călătorie necorespunzătoare tarifelor aferente distanței parcurse de persoanele transportate;

CONSIDERENTELE MELE : In primul rând  toate aceste sancțiuni se aplică conducătorului auto. Dacă ne referim numai la transport rutier contra cost de persoane prin servicii regulate – cel mai frecvent, obligația conducătorului auto de a emite bilete/legitimații de călătorie apare în toate cele trei contravenții  cu mențiunea că persoanele care nu dețin bilete/legitimații valabile sunt verificate la urcarea în autobuz și conducătorul auto le emite în acest caz bilete/legitimații valabile. Așadar toate cele 3 sancțiuni se referă la nerespectarea obligației conducătorului auto de a emite bilete/legitimații de călătorie  Atunci de ce sunt diferențiate pe trei categorii, foarte grave, grave și încălcări minore? Care trebuie aplicată? Greu de răspuns  depinde cine răspunde. Diferența ca valoare în lei sau euro este enormă.

D.     ÎNCĂLCĂRI GRAVE (8000 – 12000 LEI)

Art. 4 pct. 27. nerespectarea de către întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul de transport rutier, după caz, a obligației de a efectua transport rutier de persoane numai în limita numărului de locuri înscris în certificatul de înmatriculare sau, în cazul autovehiculelor clasificate pe stele sau categorii, în limita numărului de locuri pe scaune înscris în certificatul de clasificare;

Art. 4 pct. 72. nerespectarea de către conducătorii auto angajați ai operatorului de transport rutier/întreprinderii de transport rutier în cont propriu a obligației de a transporta persoane doar în limita numărului de locuri pe scaune înscris în certificatul de înmatriculare sau, în cazul autovehiculelor clasificate pe stele sau categorii, în limita numărului de locuri pe scaune înscris în certificatul de clasificare;

CONSIDERENTELE MELE : Cele două contravenții se referă la același lucru, numai că prima se aplică operatorilor de transport/intreprinderilor, iar cea de a doua conducătorilor auto. Cum au aceiași valoare,  rămâne la latitudinea inspectorului de trafic pe cine sancționează  De asemenea, în ambele cazuri trebuie aplicată și imobilizarea autobuzului, dar la cea de la pct. 27 se suspendă și o copie conformă pentru o perioadă de 30 de zile, așadar ceva mai multe documente de completat în acest caz. Când este evaluat sau controlat cel care aplică sancțiunile din această hotărâre cine poate stabili cu subiectivitate dacă sancțiunea a fost aplicata în spiritul legii?

Art. 4 pct. 29. nerespectarea de către întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul de transport rutier a obligației de a efectua transportul rutier de mărfuri asigurând un sistem de fixare a încărcăturii conform reglementărilor în vigoare;

Art. 4 pct. 75. nerespectarea de către conducătorii auto angajați ai operatorului de transport rutier/întreprinderii de transport rutier în cont propriu a regulilor privind încărcarea, repartizarea încărcăturii, asigurarea și fixarea mărfurilor transportate;

CONSIDERENTELE MELE : Cele două contravenții se referă cam la același lucru (și aici mă refer la fixarea mărfurilor, numai că sunt formulate diferit;  prima se aplică operatorilor de transport/intreprinderilor, iar cea de a doua conducătorilor auto. Din nou au aceiași valoare,  rămâne la latitudinea inspectorului de trafic pe cine sancționează. De asemenea, în ambele cazuri trebuie aplicată și imobilizarea autovehiculului.

Art. 4 pct. 38. nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligației de a asigura afișarea la sediu și în interiorul vehiculului a traseului serviciului, a stațiilor  a orarului şi a tarifului de transport pe bază de legitimație de călătorie, conform distanțelor corespunzătoare stațiilor prevăzute în graficul de circulație aferent licenței de traseu, astfel încât aceste informații să fie disponibile tuturor utilizatorilor;

Art. 4 pct. 54. nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligației de a afișa  la sediu și în interiorul vehiculului, traseul serviciului, stațiile  orarul, tarifele şi condițiile de transport, astfel încât aceste informații să fie disponibile tuturor utilizatorilor;

CONSIDERENTELE MELE : Este o mare diferență intre „ afișare” și „a asigura afișarea. Chiar dacă se repetă, măcar valoarea sancțiunii contravenționale este aceiași și se aplică operatorilor de transport.

E.      ÎNCĂLCĂRI GRAVE (8000 – 12000 LEI) ȘI MINORE (3000 – 6000 LEI)

Art. 4 pct. 74. nerespectarea de către conducătorii auto angajați ai operatorului de transport rutier/întreprinderii de transport rutier în cont propriu a obligației de a informa persoanele transportate cu privire la obligativitatea purtării centurii de siguranță pe timpul deplasării vehiculelor;

Art. 5 pct. 7. nerespectarea de către întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul de transport rutier a obligației de a asigura informarea persoanelor transportate cu privire la obligativitatea purtării centurii de siguranță pe timpul deplasării vehiculelor, în unul dintre următoarele moduri:
7.1. de către conducătorul auto;
7.2. de către conducătorul grupului sau de către o persoană desemnată oficial în calitate de conducător al grupului;
7.3. prin mijloace audiovizuale;
7.4. prin afişarea în loc vizibil la fiecare scaun a unor semne şi/sau pictograme;

CONSIDERENTELE MELE : Se utilizează aceiași metodă de a diferenția contravențiile : „a informa”  și „a asigura  informarea”. In cazul acesta, prima contravenție se aplică conducătorilor auto, iar cea de a doua, care este mai blândă că valoare materială, este pentru operatorii de transport/intreprinderi(sic!). Dacă citim cu atenție se observă că informarea trebuie în primul rând făcută de către conducătorul auto, care nu are nici o scăpare în această situație.

Art. 4 pct. 5. nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligațiilor prevăzute la art. 12 alin. (2) şi/sau (3) și la art. 17 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009, referitoare la completarea foii de parcurs; (Notă : completare document de control: tip serviciu; itinerar; OT; punct plecare/destinație; data plecării/încetării serviciului);

Art. 5 pct. 5. necompletarea sau completarea necorespunzătoare a foii de parcurs de către operatorul de transport rutier, în cazul efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale;

CONSIDERENTELE MELE : Ambele contravenții se aplică operatorilor de transport, dar au valori semnificativ disproporționate exprimate în lei, cu toate că ar exista unele cazuri când diferența se poate face relativ ușor. Insă este foarte important ca la art. 4 se suspendă și o copie conformă pentru o perioadă de 30 de zile.

F.       ÎNCĂLCĂRI MINORE (3000 – 6000 LEI)

Art. 5 pct. 2. nerespectarea de către operatorul de transport rutier a termenului de maximum 15 zile pentru comunicarea către autoritatea emitentă a pierderii, deteriorării sau sustragerii licenţei de transport/licenţei comunitare/licenţei de traseu/copiei conforme a licenței de transport/copiei conforme a licenţei comunitare;

Art. 5 pct. 13. nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligaţiei de a anunţa pierderea, sustragerea sau deteriorarea licenţei de transport/licenţei comunitare şi/sau a copiei conforme a acesteia Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., în termen de maximum 15 zile de la data constatării pierderii, sustragerii sau deteriorării;

CONSIDERENTELE MELE : Dacă operatorul de transport anunță pierderea  licenței comunitare, să zicem, după 20 de zile este pasibil să primească ambele sancțiuni  Insă aici apare expresia „de la data pierderii, sustragerii sau deteriorării , dată care nu poate fi verificată în nici un fel de către autoritatea emitentă sau A.R.R. (de ce se folosesc doua sintagme diferite,  doar pentru licența de traseu?).

Art. 5 pct. 3. nerespectarea de către întreprinderea de transport rutier în cont propriu a termenului de maximum 15 zile pentru comunicarea către autoritatea emitentă a pierderii, deteriorării sau sustragerii certificatului de transport în cont propriu/copiei conforme a certificatului de transport în cont propriu;

Art.5 pct. 9. nerespectarea de către întreprinderea de transport rutier în cont propriu a obligaţiei de a anunţa pierderea, sustragerea sau deteriorarea certificatului de transport în cont propriu şi/sau a copiei conforme a acestuia Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., în termen de maximum 15 zile de la data constatării pierderii, sustragerii sau deteriorării;

CONSIDERENTELE MELE : Aceleași ca mai sus, cu mențiunea că nu mai există nici o posibilă diferență intre autoritatea emitenta și A.R.R..

OBSERVAȚIE : Am avut uneori impresia că unele dintre contravenții au fost scrise de entități diferite și s-au împerecheat în textul final. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Cu un click, citiți neapărat și:

By Dan Caragea; Constanta; Romania

28 mai 2012

NECONFORMITĂȚI LA H.G.R. NR. 69/2012



(HGR nr. 69/2012 - emitent Guvernul României, Monitorul Oficial nr.114/14.02.2012)

privind stabilirea încălcărilor prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier şi de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa transportului rutier internaţional de mărfuri, ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum şi a sancţiunilor şi măsurilor aplicabile în cazul constatării acestor încălcări


            Va prezint  câteva elemente din H.G.R. nr. 69/2012 care, după umila mea părere  sunt neconforme. Ordinea lor este cronologică, ca parcurgere a articolelor, ci nicidecum ca importanță sau gravitate. Vă las pe dumneavoastră să le clasificați în ordinea gravitații erorilor strecurate, în funcție de profilul propriu.

I  „Art. 3 pct. 11. sustragerea de la control/obstrucționarea efectuării controlului la sediul operatorului de transport rutier/întreprinderii de transport rutier în cont propriu/furnizorilor și beneficiarilor de bunuri divizibile/operatorului economic care desfășoară activități conexe transportului rutier/centrelor de pregătire și perfecționare a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere/școlilor de conducători auto/instructorilor auto autorizați, după caz;”

Articolul 6 stabilește contravențiile pentru art. 3 (abateri foarte grave) și sancționează cu suma de 14000-18000 lei operatorii de transport rutier/intreprinderile de transport rutier în cont propriu, furnizorii și beneficiarii de bunuri divizibile, centrele de pregătire și perfecționare a personalului de specialitate în domeniul transporturilor rutiere, școlile de conducători auto și instructorii auto autorizați, dar nu sancționează operatorii economici care desfășoară activități conexe transportului rutier :

„c) operatorului economic care desfășoară activități conexe transportului rutier/persoanei fizice sau juridice, după caz, pentru faptele prevăzute la art. 3 pct. 1-3 și 33-37;”   -------- NU EXISTA PUNCTUL 11 ---------

II  „Art. 4 pct. 24. angajarea sau menținerea în funcție de către operatorul de transport rutier/întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul economic care desfășoară activități conexe transportului rutier a persoanelor cu funcții care concură la siguranța rutieră cu nerespectarea prevederilor art. 59 alin. (1)” Notă: să fie apte din punct de vedere medical și psihologic.

Articolul 7 stabilește contravențiile pentru art. 4 (abateri grave) și sancționează cu suma  de 12000-16000 lei numai operatorii economici care desfășoară activități conexe transportului rutier, fără să sancționeze și operatorii de transport rutier/intreprinderile de transport rutier în cont propriu :  

„a) operatorului de transport rutier sau întreprinderii de transport rutier în cont propriu român/române sau străin/străine, după caz, pentru faptele prevăzute la art. 4 pct. 1-12, 14, 19-22, 25-61 și 77;” -------- NU EXISTA PUNCTUL 24 ---------

Observație proprie : vă gândiți cumva la o compensație?

III  „Art. 4 pct. 68. nerespectarea de către operatorii economici care desfășoară activități conexe transportului rutier - activități desfășurate de autogări - a obligației de a transmite on-line I.S.C.T.R., în formatul solicitat de acesta, efectuarea curselor şi traseelor, pe fiecare operator de transport deținător de licență de traseu cu care aceștia au încheiat contract;”

Dacă studiați cu atenție art. 136 din O.M.T.I. nr. 980/2011 care se referă la obligațiile operatorilor economici care desfășoară activități conexe transportului rutier nu veți găsi aceasta obligație. -------- ESTE LEGALĂ ACEASTĂ CONTRAVENȚIE? ---------

            Observație proprie : dacă o obligație nu este stipulată în legea de bază, respectiv Ordonanța nr. 27/2011 și nici în Normele de aplicare a acesteia, respectiv O.M.T.I. nr. 980/2011, o hotărâre de guvern nu o poate sancționa.

IIII  „Art. 5 pct. 25. prezentarea la control de către întreprindere/operatorul de transport rutier, operatorii de activități conexe sau de către conducătorii auto a documentelor emise de către autoritatea competentă plastifiate ori în copie sau în oricare altă formă/alte condiții decât cele în care au fost eliberate;”

Articolul 8 stabilește contravențiile pentru art. 5 (abateri minore) și sancționează cu suma de 3000-6000 lei lei operatorii de transport rutier/intreprinderile de transport rutier în cont propriu, operatorii economici care desfășoară activități conexe transportului rutier, fără să sancționeze conducătorii auto :

„b) conducătorului auto român sau străin, după caz, pentru faptele prevăzute la art. 5 pct. 6, 19-21 și 30;”  -------- NU EXISTĂ PUNCTUL 25 ---------

Observație proprie : inspectorii de trafic din cadrul I.S.C.T.R au aplicat multe sancțiuni contravenționale operatorilor de transport/intreprinderilor pentru că, șoferii angajați ai acestora, au prezentat, la controlul în trafic, certificate de pregătire profesională plastifiate.

IIIII  „Art. 5 pct. 15 nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligației de a notifica, în scris, schimbarea sediului social, în termen de 28 de zile, Autorității Rutiere Române - A.R.R.;”

Dacă mai studiați o dată cu atenție art. 133 lit. x) din O.M.T.I. nr. 980/2011, care se referă la obligațiile
intreprinderilor în cont propriu, termenul de 28 de zile este prevăzut, dar la art. 134 lit. ad) din același ordin, care se referă la obligațiile operatorilor de transport rutier, termenul este de 15 zile.

            Observație proprie : o mică eroare de redactare, cu o marjă mai mare, ajutătoare  pentru operatorii de transport.

Sper că nu v-am enervat prea tare și veți privi viata, în continuare, prin prisma realității românești.



            P.S.  Revin cu alte comentarii la H.G.R. nr. 69/2012
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
        Cu un click, citiți neapărat și:
By Dan Caragea; Constanta; Romania

SCRISOARE PENTRU DOMNUL MINISTRU AL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII

   Zilele trecute am adresat o "scrisoare" domnului ministru al Transporturilor si Infrastructurii cu privire la primul concurs, desfasurat anul trecut, organizat de catre M.T.I. - I.S.C.T.R. pentru ocuparea a 250 posturi inspector de trafic. Scrisoarea cuprinde, bineinteles in opinia mea, principalele nereguli - cuvantul este prea bland - din organizarea si sustinerea acestui concurs. Am facut acest lucru in speranta sa nu se mai repete ceea ce s-a intamplat atunci si in ideea de a informa un fapt consumat, pentru ca prea multa lume se lamenteaza pe un ton nevinovat: n-am stiut, habar nu am, daca stiam sigur luam masuri,etc. Daca intereseaza pe cineva, poate gasi continutul acesteia in contul meu deschis pe google+.
   Cand nu are omul ce face isi gaseste....

25 mai 2012

OBLIGAȚIILE OPERATORILOR DE TRANSPORT ȘI ALE INTREPRINDERILOR

OBLIGAȚIILE OPERATORILOR DE TRANSPORT (OT) ȘI ALE INTREPRINDERILOR (I) ÎN RAPORT CU AUTORITATEA RUTIERA ROMANA – A.R.R.

1. Să depună , în termen de 10 zile, dacă condiția de capacitate  financiară nu mai este îndeplinită  un număr de copii conforme egal cu numărul de autovehicule pentru care condiția nu mai este îndeplinită; Ordinul M.T.I. nr. 980/2011 art. 134 lit.r (OT); contravenție prevăzută la art.4 pct.36 din HGR nr. 69/2012, valoare 8000-12000 lei.
2. Să anunțe pierderea, (deteriorarea) sau sustragerea licenței comunitare / certificatului de transport în cont propriu și sau a copiilor conforme ale acestora în termen de maxim 15 zile de la data constatării; Ordinul M.T.I. nr.980/2011 art.134 lit.ab (OT) și art.133 lit.v(I), inclusiv art.146; contravenție prevăzută la art.5 pct.2 și 13 (OT) și art.5 pct.3 si 9 (I) din HGR nr.69/2012, valoare 3000-6000 lei.
3. Să notifice în scris, în termen de 15 zile (OT), respectiv 28 zile (I), schimbarea sediului; Ordinul M.T.I. nr.980/2011 art.134 lit.ad (OT) și art.133 lit.x (I); contravenție prevăzută la art.5 pct.15 (OT) și art.5 pct.11 (I) din HGR nr.69/2012, valoare 3000-6000 lei.
4. Să depună licența comunitară / certificatul de transport în cont propriu și copiile conforme ale acestora în cazul schimbării sediului; Ordinul M.T.I. nr.980/2011 art.134 lit.ae (OT) și art.133 lit.y (I); contravenție prevăzută la art.5 pct.16 (OT) și art.5 pct.12 (I) din HGR nr.69/2012, valoare 3000-6000 lei.
5. Să transmită, în termen de cel mult 15 zile de la apariția modificării, prin completarea unui formular în format electronic, modificările privind situația conducătorilor auto angajați; Ordinul M.T.I. nr.980/2011 art.134 lit.ag (OT) și art.133 lit.u (I); contravenție prevăzută la art.5 pct.18 (OT) și art.5 pct.8 (I) din HGR nr.69/2012, valoare 3000-6000 lei.
6. Să comunice în scris orice modificare în ceea ce privește managerul de transport în maxim 15 zile; OG nr.27/2011 art.12 alin.(2) (OT) și art.22 alin.(2) (I); contravenție prevăzută la art.4 pct.12 din HGR nr.69/2012, valoare 8000-12000 lei.
             
Suplimentar, pentru transportul rutier de persoane (OT):

7. Să transmită semestrial raportările privind operațiunile de cabotaj, conform Regulamentului (CE) nr.1073/2009; Ordinul M.T.I. nr.980/2011 art.134 lit.s pct.xix; contravenție prevăzută la art.4 pct.53 din HGR nr.69/2012, valoare 8000-12000 lei.
8. Să anunțe în fiecare zi de vineri situația persoanelor cu facilitați la transportul rutier conform legii, transportate în săptămâna precedentă; Ordinul M.T.I. nr.980/2011 art.134 lit.s pct.ix; contravenție prevăzută la art.4 pct.45 din HGR nr.69/2012, valoare 8000-12000 lei.
9. Să transmită anterior efectuării transportului, prin completarea formularului în format electronic, datele solicitate referitoare la transportul rutier prin servicii ocazionale; Ordinul M.T.I. nr. 980/2011 art. 134 lit. af; contravenție prevăzută la art. 5 pct. 17 din HGR nr. 69/2012, valoare 3000-6000 lei.
10. Să înapoieze originalul documentelor de control (carnet cu foi de parcurs), completate și utilizate după operațiunile de cabotaj, în termen de 30 zile de la utilizarea lor; Ordinul M.T.I. nr. 980/2011 art.106 alin.(2); contravenție prevăzută la art. 4 pct. 6 din HGR nr. 69/2012, valoare 8000-12000 lei.
11. Înlocuirea unui autobuz pe traseu se face cu notificare prealabila (inclusiv la I.S.C.T.R.); Ordinul M.T.I. nr. 980/2011 art. 54 alin. (7); fără contravenție.
12. Să efectueze cursa/traseul pe o perioada de 30 de zile de la data depunerii la ARR a cererii de renunțare a licenței de traseu; Ordinul M.T.I. nr. 980/2011 art. 134 lit.s pct. xi; contravenție prevăzută la art.4 pct.46 din HGR nr.69/2012, valoare 8000-12000 lei; se suspendă și o copie conformă pentru 30 de zile.
13. Să efectueze cursa pe o perioada de 30 zile (transporturi interjudețene) de la data primirii de la ARR a instiintarii privind retragerea licenței de traseu; Ordinul M.T.I. nr.980/2011 art. 134 lit.s pct.xii; contravenție prevazută la art.4 pct.47 din HGR nr. 69/2012, valoare 8000-12000 lei; se suspendă și o copie conformă pentru 30 de zile.
14. Cererea expresă de renunțare la licența de traseu în trafic județean se depune la ARR cu cel putin 60 de zile înainte de data încetării efectuării traseului. După acest termen, licența de traseu se depune la ARR; Ordinul M.T.I. nr. 980/2011 art.66; contravenție prevazută la art.4 pct.47 din HGR nr. 69/2012, valoare 8000-12000 lei; se suspendă și o copie conformă pentru 30 de zile.

OBLIGAȚIILE OPERATORILOR DE TRANSPORT (OT) ÎN RAPORT CU DIRECȚIA GENERALA REGLEMENTARI ÎN TRANSPORTURI – D.G.R.T.

1. Să efectueze traseul pe o perioadă minimă de 30 de zile de la data depunerii cererii de renunțare la autorizația de transport international; Ordinul M.T.I. nr.980/2011 art.134 lit. s pct. xi; contravenție prevăzută la art.4 pct.46 din HGR nr. 69/2012, valoare 8000-12000 lei; se suspendă și o copie conformă pentru 30 de zile.
2. Să transmită semestrial raportul efectuării curselor pentru servicii regulate de transport persoane în trafic international; Ordinul M.T.I. nr.980/2011 art.134 lit.s pct.xviii; contravenție prevăzută la art.4 pct.52 din HGR nr.69/2012, valoare 8000-12000 lei.
3. Pierderea, deteriorarea sau sustragerea autorizației internaționale de transport se comunică în termen de 15 zile de la data constatării; Ordinul M.T.I. nr. 980/2011 art. 146; fără contravenție.

OBLIGAȚIILE OPERATORILOR DE TRANSPORT (OT) ȘI ALE INTREPRINDERILOR (I) ÎN RAPORT CU INSPECTORATUL DE STAT PENTRU CONTROL ÎN TRANSPORTUL RUTIER – I.S.C.T.R.
 
1. Să depună licența de transport / licența comunitară / certificatul de transport în cont propriu și sau copiile conforme ale acestora la sediul teritorial în termen de maxim 5 zile de la data comunicării măsurii de suspendare; Ordinul M.T.I. nr.980/2011 art.134 lit.f (OT) și art.133 lit.g (I); contravenție prevăzută la art.3 pct.32 (OT) și art.3 pct.31 (I) din HGR nr. 69/2012, valoare 14000-18000 lei.
2. Înlocuirea unui autobuz pe traseu se face cu notificare prealabilă (inclusiv la A.R.R.); Ordinul M.T.I. nr. 980/2011 art.54 alin. (7); fără contravenție.

OBLIGAȚIILE OPERATORILOR ECONOMICI PENTRU ACTIVITĂȚI CONEXE TRANSPORTULUI RUTIER ÎN RAPORT CU AUTORITATEA RUTIERA ROMANA – A.R.R.
     ACTIVITĂȚI DESFĂȘURATE ÎN AUTOGARA

1. Să înlocuiască managerul de transport în termen de 30 zile, dacă nu mai îndeplinește funcția sau condiția de bună reputație ori competentă profesională; Ordinul M.T.I. nr. 980/2011 art.136 lit.a; contravenție prevăzută la art.3 pct.33 din HGR nr.69/2012, valoare 14000-18000 lei.

     ACTIVITĂȚI DE INTERMEDIERE A OPERAȚIUNILOR DE TRANSPORT  RUTIER CONTRA COST
----
OBLIGAȚIILE OPERATORILOR ECONOMICI PENTRU ACTIVITĂȚI CONEXE TRANSPORTULUI RUTIER ÎN RAPORT CU INSPECTORATUL DE STAT PENTRU CONTROLUL IN TRANSPORTUL RUTIER – I.S.C.T.R.
     ACTIVITĂȚI DESFĂȘURATE ÎN AUTOGARA

1. Să remedieze deficientele constatate în termenul stabilit de către acesta; Ordinul M.T.I. nr.980/2011 art.136 lit.l; contravenție prevăzută la art.5 pct.22 din HGR nr.69/2012, valoare 3000-6000 lei.

     ACTIVITĂȚI DE INTERMEDIERE A OPERAȚIUNILOR DE TRANSPORT RUTIER CONTRA COST
----

P.S. Cuantumul contravențiilor prevăzute de HG nr. 69/2012 au fost modificate între timp, în anul 2014. Aveți la dispoziție aici HG 69/2012 actualizată.

_____________________________________________________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________
    By Dan Caragea; Constanta; Romania