28 iunie 2012

CURSANTUL ANULUI


     Am aflat un lucru care m-a impresionat! Domnul Rădulescu Ion din județul Constanta, CNP 1371030131223, în vârstă de peste 74 de ani, s-a înscris să urmeze cursurile unei școli de conducători auto în vederea obținerii permisului de conducere categoria “B”, în baza contractului de școlarizare încheiat la data de 13.06.2012. Vă voi anunța rezultatele examinărilor (teoretică și practică) pe care le va susține luna următoare. Mult succes pe drumurile tării! Așa mi-am adus aminte de o cugetare celebră : niciodată nu este prea târziu, dacă te simți în stare.


Notă : Informația aceasta o prezint prin amabilitatea școlii de conducători auto DIA AUTO SRL, respectiv a domnului Dicu Nicolae.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

      Cu un click, citiți și:
By Dan Caragea; Constanta; Romania

27 iunie 2012

OBEZITATEA ȘI TERRA

     Creșterea incidenței obezității are un impact negativ la fel de puternic asupra mediului şi resurselor naturale ca suprapopularea, avertizează savanții britanici. Experți de la London School of Hygiene and Tropical Medicine au calculat pentru prima oară greutatea totală a populației lumii - 287 de milioane de tone. Mai mult decât atât, conform calculelor lor, 15 milioane de tone revin persoanelor obeze, iar 3,5 milioane de tone - supraponderalilor. Folosind date statistice ale Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) pe anul 2005, autorii proiectului au calculat că, în medie, un adult cântăreşte 62 kg, dar în SUA acest indice este mai mare cu o treime, informează BBC .
     În general, această cifră diferă foarte mult de la o regiune la alta. Dacă în America de Nord, greutatea corporală medie a unui adult este de 80,7 kg, în Asia doar 57,7 kg, mai arată datele cercetării. In America de Nord trăiesc cei mai grași oameni de pe planeta. Deși numai 6% din populația lumii locuiește aici, o treime din obezii lumii sunt concentrați în această regiune. Datele cercetării mai arată că SUA se situează pe primul loc în tabelul de greutate al populației întocmit de experții britanici.
     Conform cercetătorilor britanici, 61% din populația lumii trăiește în Asia, lor însă le revine doar 13% din greutatea totală a locuitorilor de pe Terra.
     Oricât ar părea de surprinzător, printre primele zece ţări cu locuitori suferind de exces de greutate figurează state precum Kuweit, Croația, Qatar și Egipt. Creşterea în greutate în rândul populației din țările arabe se explică prin influența autoturismelor asupra vieții cotidiene. Oamenii de aici au început să se miște din ce în ce mai puţin, preferând maşina mersului pe jos.
     În partea de jos a listei "ţărilor cu locuitori obezi" se află Vietnam, Etiopia și Eritreea, ultimele două fiind şi state cu un grad îngrijorător de sărăcie. Cu toate acestea, autorii studiului subliniază că nu doar sărăcia poate fi un motiv pentru o greutate corporală normală, dând ca exemplu în acest sens cazul Japoniei, una dintre ţările puternic industrializate din lume. Profesorul Roberts consideră că Japonia oferă exemplul cel mai elocvent că "poţi fi suplu, fără a fi sărac".
     Cercetătorii de la London School of Hygiene and Tropical Medicine (Şcoala Londoneză de Igienă şi Medicină Tropicală) spun că mărirea nivelului de grăsime în lume ar avea acelaşi impact ca şi cum populaţia ar creşte cu încă un miliard de oameni. În acest moment, omenirea depăşeşte cu 17 milioane de tone greutatea optimă.

clip_image002

     Ce este obezitatea?

     Obezitatea poate fi descrisă ca fiind cea mai întâlnită dereglare de nutriţie. Obezitatea este o condiţie în care se acumulează excesiv grăsime în organism, fie din cauza consumului de alimente mai mare decât nevoile fiziologice, fie din cauza unor dereglări metabolice. Astfel, un exces de 50 de calorii zilnic poate creşte greutatea cu 25 Kg într-o perioadă de 10 ani.
     Obezitatea poate fi clasificată în trei tipuri în funcţie de surplusul în greutate:
     Obezitate uşoară                                      +10-15%
     Obezitate moderată                                 +15-20%
     Obezitate gravă                                        +20% şi mai mult.

     Cum puteţi şti dacă suferiţi de obezitate?

     Obezitatea nu ar trebui tratată cu uşurinţă. Obezitatea înseamnă că aveţi un exces de kilograme de 20% sau mai mult faţă de cea recomandată pentru vârsta, sexul, înălţimea şi constituţia dumneavoastră. O metodă simplă de calcul, diferenţiată numai în funcţie de sex, este metoda lui Lorentz:

          Pentru bărbaţi: greutatea ideală = (înălţimea - 100) - (înălţimea - 150)/4
          Pentru femei:  greutatea ideală = (înălțimea - 100) - (înălțimea - 140)/4

     Cauzele obezității și supraponderabilității :

-factori metabolici, factori genetici
-sedentarismul, stilul de viata
-factori endocrini, rasa, sexul, virsta
-factori etnici si culturali, statusul socioeconomic
-obiceiuri alimentare, renuntarea la fumat
-sarcina si menopauza, factori psihologici
-diabetul gestational, alaptatul la san.

     Efectele obezităţii:

obezi

obezi1

obezi2

· reduce durata de viaţă;
· poate conduce la următoarele afecţiuni: Hernie abdominală, varice, picior plat, bronşite, osteoartrite ale genunchilor, şoldurilor şi coloanei lombare, hipertensiune arterială;
· duce la diminuarea reflexelor motorii, răspunzătoare fiind de căderile pe gheaţă sau pe suprafeţe alunecoase;
· conduce la o mare uzură şi distrugere a întregului sistem vascular şi în consecinţă dublează riscul de atac de cord sau de accident vascular cerebral; de asemenea cauzează daune rinichilor;
· produce boli metabolice, cum ar fi: guta, hipercolesterolemie (nivel crescut de colesterol în sânge), litiază biliară (pietre la vezica biliară), diabet;
· risc crescut de boli de inimă şi de aceea creşte şi mai mult riscul de moarte prematură la persoanele suferinde de diabet sau boli de inimă.

     Alimente interzise celor care doresc să slăbească:
  • Şuncă, carne grasă, sosuri
  • Bere, lichior, vin
  • Unt, margarină
  • Prăjituri, checuri, fursecuri, biscuiţi, gogoşi, plăcinte,produse de patiserie
  • Bomboane, ciocolata, nuci
  • Creme, budincă, brânză
  • Cartofi prăjiţi, cipsuri
  • Pizza, popcorn, snecsuri
  • Deserturi cu gelatină, pudinguri
  • Prăjeli, sosuri
  • Miere, gem, jeleuri, zahăr, sirop
  • Îngheţată, şerbet
  • Lapte integral
  • Măsline
  • Sucuri îndulcite
  • Iaurt cu arome fructate
     Sfaturi utile:

  • Stabiliţi un plan de slăbire pe termen lung
  • Cumpăraţi-vă un cântar pentru a vă măsura greutatea şi un cântar de bucătărie pentru a cântări alimentele
  • Cântăriţi-vă des
  • Mâncaţi dintr-o farfurie mică
  • Nu săriţi peste mese – dacă vă înfometaţi, veţi mânca mai mult la masa următoare
  • Luaţi mese scurte si dese în timpul zilei. Nu trebuie să treacă mai mult de 3 ore între mese. Mesele dese menţin constant nivelul de energie şi evită înfometarea
  • Nu mâncaţi când ieşiţi in oraş
  • Nu va lăsaţi tentat de mâncarea interzisă
  • Nu mâncaţi in timp ce citiţi sau în timp ce vă uitaţi la televizor
  • Păstraţi mâncarea tentanta departe de vedere
  • Încercaţi sa va relaxaţi; Controlaţi-vă graba de a mânca
  • Când sunteţi supărat, beţi apa în loc să mâncaţi
  • Controlaţi cantitatea de alimente pe care o mâncaţi
  • Nu mâncaţi tot din farfurie
  • Mâncaţi puţin la cina. Nu mâncaţi înainte de culcare. Somnul consuma puţine calorii. Aceste calorii trebuie depozitate undeva. Trebuie sa treacă cel puţin 2 ore între masă şi somn.
  • Plimbaţi-vă după cină.
  • Treziţi-vă devreme dimineaţa
  • Pentru a nu fi tentat, mergeţi la cumpărături numai după ce aţi mâncat
  • Mâncaţi mereu in acelaşi loc
  • Mestecaţi complet mâncarea, nu înfulecaţi
  • Nu mâncaţi între mese decât morcovi sau ţelină (crude)
  • Beţi 7-8 căni de apă zilnic
  • Mâncaţi vegetarian pentru a slăbi
  • Folosiţi lapte sau iaurt degresat în loc de lapte sau iaurt integral
  • Gătiţi supe. Ceva legume, un piept de pui şi paste făinoase pot fi ingredientele unei supe hrănitoare si cu foarte puţine calorii
  • Consumaţi alimentele cu un conţinut ridicat de fibre. Salatele, legumele verzi, fructele vă curăţă intestinele şi au un număr redus de calorii
  • Condimentaţi mâncarea. Ardeiul iute, piperul, sosul picant ajuta la arderea grăsimilor
  • Îndepărtaţi grăsimea sau pielea de pe carne
  • Nu folosiţi unt sau sosuri pentru legume
  • Evitaţi mâncarea bogată în grăsimi saturate şi colesterol
  • Nu mâncaţi mâncare prăjită în ulei sau untură
  • Reduceţi sarea din alimentaţie
  • Controlaţi sau limitaţi cantităţile de mâncare şi băutură pe care le consumaţi. În cazul în care consumul de energie este mai mic decât cantitatea de calorii asimilata, veţi creşte în greutate
  • Menţineţi sau creşteţi masa musculara, în special prin antrenamentul cu greutăţi. Muşchiul este activ din punct de vedere metabolic şi necesită calorii. Cu cât aveţi masa musculara mai mare, cu atât aveţi nevoie de mai multe calorii pentru a o întreţine. Puteţi consuma o mai mare cantitate de alimente şi totuşi slăbi
  • O şedinţă de aerobic consumă 300-500 kilocalorii şi va grăbi arderea grăsimii.
              Realizat in baza unor articole din presa romaneasca si straina,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 
     Cu un click, citiți neapărat și:
                                                          By Dan Caragea; Constanta; Romania

24 iunie 2012

ÎNTREBARE PUBLICĂ PENTRU OPERATORII DE TRANSPORT


Ordinul M.T.C.T. nr.42/2006, actualizat, privind condițiile de pregătire profesională inițială și continua a anumitor categorii de conducători auto prevede la art. 6 alin.(4) :

In cazul în care conducătorii auto titulari ai unui CPI/CPIa sau ai unui CPC ori cei exceptați de la obligația deținerii CPI conform prevederilor art. 3 nu și-au exercitat profesia pe o perioadă de cel putin 2 ani, aceștia au obligația de a urma un curs de pregătire periodică înainte de reluarea activității.”

Nota :  CPI – certificat de calificare profesională initială
            CPIa – certificat de calificare profesională initială accelerată
            CPC – certificat de calificare profesională continuă

Întrebare publică : Există vreun caz în România în care operatorul de transport sau intreprinderea, prin managerul de transport sau altă persoană abilitată să facă angajarea conducătorilor auto, a refuzat să angajeze un conducător auto sau i-a cerut să urmeze cursul de pregătire periodică pentru al angaja dacă din documentele prezentate de către acesta rezultă că nu a mai profesat această meserie în ultimii 2 ani sau mai mult?

Sincer să fiu nu cred că cineva a procedat astfel. Dar România e mare, cine știe  poate o fi vreo excepție  Aș fi interesat să aflu eventuale amănunte pe această temă.

Mulțumesc pentru sinceritate.

                                                                                         
_____________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________

      Cu un click, citiți și:
                                                                                             By Dan Caragea; Constanta; Romania

21 iunie 2012

353/2007 vs 69/2012


     În momentul de față există două acte normative care se referă la retragerea licenței de traseu : Ordinul M.I.R.A. nr. 353/2007, modificat și completat ulterior și HGR nr. 69/2012. În continuare fac o „confruntare” între cele două:

0
O.M.I.R.A. NR. 353/2007 ART.28 (1) : „Retragerea licenţei de traseu se face de cãtre agenţia A.R.R. emitentã în urmãtoarele cazuri:”(se refera numai la transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate in trafic judetean)

HGR NR. 69/2012, ART. 36 (1) :”I.S.C.T.R. retrage licenţa de traseu eliberată pentru efectuarea transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate, în următoarele cazuri:”(nu se face precizarea judetean sau interjudetean, deci se aplica in ambele cazuri)
1
a) când nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza eliberãrii acesteia;

a) nu mai sunt îndeplinite condiţiile care au stat la baza eliberării acesteia;

2
b) în cazul sãvârşirii de cãtre operatorul de transport rutier a unor abateri grave, dupã cum urmeazã:
    (i) când licenţa de traseu a fost obţinutã prin furnizarea unor documente care conţineau informaţii eronate;

b) licenţa de traseu a fost obţinută prin furnizarea unor documente care conţineau informaţii incorecte;

3
b)  (ii) când operatorul de transport rutier, deţinãtor al licenţei de traseu, a încredinţat spre efectuare altui operator de transport rutier curse prevãzute în graficul de circulaţie aferent licenţei de traseu;

c) înstrăinarea către alt operator de transport rutier a licenţei de traseu şi/sau utilizarea acesteia de către o persoană fizică sau juridică, alta decât titularul;

4

d) nerespectarea de către operatorul de transport rutier a condiţiilor stabilite de reglementările în vigoare privind înlocuirea autobuzului pentru care s-a emis licenţa de traseu;

5

e) nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligaţiei de a comunica la Autoritatea Rutieră Română -- A.R.R., în fiecare zi de vineri, situaţia persoanelor cu facilităţi la transportul rutier potrivit legii, transportate în săptămâna precedentă, în formatul solicitat de aceasta;

6
c) în cazul sãvârşirii de cãtre operatorul de transport rutier a unor abateri repetate, dupã cum urmeazã:
    (i) în cazul transportului judeţean, când operatorul de transport rutier a efectuat mai puţin de 95% din totalul curselor prevãzute în graficul de circulaţie al licenţei de traseu a se efectua într-o lunã calendaristicã;

f) efectuarea, în mod repetat, de către operatorul de transport rutier a cursei în mai puţin de 90% din numărul de zile prevăzute în graficul de circulaţie al licenţei de traseu pentru cursa respectivă într-o lună calendaristică;

7
c)  (ii) când operatorul de transport rutier a înlocuit de mai mult de 3 ori unul dintre vehicule fãrã respectarea prevederilor art. 18 alin. (2);


8
d) la încetarea activitãţii operatorului de transport rutier;
g) la încetarea activităţii operatorului de transport rutier;

9
e) la retragerea licenţei de transport
h) la retragerea licenţei de transport/licenţei comunitare a operatorului de transport rutier;

10

i) operatorul de transport rutier are activitatea suspendată, conform înregistrărilor din registrul comerţului;

11

j) pe perioada suspendării licenţei de transport/licenţei comunitare.
12
Alin. (2) În cazurile prevãzute la alin. (1) lit. a), b) şi c), retragerea licenţei de traseu se face în baza solicitãrii motivate a administraţiei publice judeţene.

Alin. (2) În cazurile prevăzute la alin. (1) pentru care autoritatea emitentă a licenţei de traseu are competenţa constatării, retragerea licenţei de traseu se va face de către I.S.C.T.R. la solicitarea autorităţii emitente.

                Comentariu :
1.      Punctele 1,2,3,6,8 și 9 au conținut aproape identic;
2.   Unele dintre cazurile de retragere au fost introduse în noile reglementari privind organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora, aprobate la sfârșitul anului trecut și în anul acesta;
3.    Interesant este punctul 12, respectiv alin.(2) de la fiecare articol din motiv că autoritatea (instituția) care aplică sancțiunea de retragere a licenței de traseu trebuie să fie solicitată de alte instituții pentru a putea realiza acest lucru. Mie personal mi se pare ceva nefiresc, complicat și inoportun : unul constată și îl anunță pe celalalt să ia măsura de sancționare.
4.      Ar mai fi de zis câte ceva, dar vă las să comentați în continuare.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Cu un click, citiți și:

                                                                                          By Dan Caragea; Constanta; Romania

19 iunie 2012

CONSTRÂNGERE NEJUSTIFICATĂ - O.M.T.I. NR. 980/2011


        Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 s-au aprobat prin Ordinul M.T.I. nr. 980/2011.
            Articolul 54 din Norme, care se referă la transportul rutier interjudețean contra cost de persoane prin servicii regulate, prevede printre altele :

              (...)
        „(3) Autobuzul pentru care s-a emis licența de traseu poate fi înlocuit cu un alt autobuz numai în următoarele situații :
           a) nu mai este deținut de operatorul de transport rutier;
           b) prezintă defecțiuni tehnice.
 (4) In situația prevăzută la alin.(3) lit. a), înlocuirea autobuzului se poate face în următoarele condiții :
a) autobuzul utilizat să fie deținut în proprietate sau în temeiul unui contract de 
cumpărare în rate, închiriere sau leasing de către operatorul de transport rutier titular 
al licenței de traseu;
b) autobuzul utilizat să aibă cel putin aceiași capacitate și același punctaj obținut în 
urma clasificării, conform anexei nr.18 la prezentele norme metodologice, cu 
autobuzul înlocuit;
c) autobuzul utilizat să aibă același an de fabricație sau an de fabricație mai recent 
decât anul de fabricație al autobuzului înlocuit.
(5) In situația prevăzută la alin.(3) lit. b), înlocuirea autobuzului se poate face pentru o perioadă de maxim 30 de zile.”
(...)

Se observă că s-a impus sau s-a condiționat înlocuirea unui autobuz numai în două cazuri, prin utilizarea cuvântului NUMAI : alte situații sunt excluse și nu se pot aplica. In mod logic rezultă cădacă un operator de transport rutier care deține licența(e) de traseu pentru transport rutier interjudețean contra cost prin servicii regulate  își cumpărăîn perioada de valabilitate a programului de transport interjudețean, un autobuz nou, eventual și cu un grad de confort mai ridicat,  nu îl poate înlocui pe cel vechi decât dacă nu îl mai deține, adică trebuie să-l vândă, să-l înstrăineze pe cel vechi. Chiar nu înțeleg această constrângere nejustificată în nici un fel! Si mă gândesc că sunt operatori de transport rutier serioși și bine intenționați, care, hai să zicem că ar dori să îmbunătățească serviciile de transport oferite călătorilor,  achiziționează un autobuz nou după 3-4 ani de la ședința de atribuire. Ca să-l introducă pe un traseu / cursa(e), nu-l mai pot folosi pe cel vechi (de ex. pentru servicii ocazionale de transport rutier sau pentru înlocuirea unui alt autobuz cu punctaj mai redus de pe un alt traseu, etc), trebuie să nu-l mai dețină pentru că înlocuirea să fie conform prevederilor legale. De ce oare? Oare acesta este modul prin care sunt incurajați operatorii de transport rutier de persoane să-și reînnoiască parcul de autobuze?

Am parcurs și Normele de aplicare a Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, respectiv O.M.I.R.A. nr. 353/2007, cu modificările și completările ulterioare, cu referire la transportul rutier județean de persoane prin servicii regulate, care la art. 18 prevede :

(1) Pe perioada de valabilitate a programelor de transport, operatorii de transport rutier pot utiliza la efectuarea curselor de pe un traseu oricare dintre autovehiculele înscrise la atribuirea traseelor din județul respectiv, pentru care au obținut licențe de traseu.
          (2) Înlocuirea unui autovehicul cu care operatorul de transport rutier a obținut licențe de traseu pe perioada de valabilitate a programului de transport este permisa numai cu un autovehicul care are cel putin aceeași capacitate cu cea prevăzută în programul de transport și care întrunește cel putin același punctaj cu al autovehiculului înlocuit, după notificarea consiliului județean și a agenției A.R.R.”

Se observă că nu există nici o constrângere pentru înlocuirea autobuzelor, ca cea din O.M.T.I. nr. 980/2011. După umila mea părerecondițiile aplicabile pentru înlocuirea unui autobuz ar trebuie să fie aceleași atât în trafic județean cât și în trafic interjudețean.

Notă : Legea nr. 92/2007 și O.M.I.R.A. nr. 353/2007 trebuie modificate, completate și actualizate cu noile reglementari privind efectuarea  transportul rutier și controlul acestei activități.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Cu un click, citiți și:
By Dan Caragea; Constanta; Romania