30 aprilie 2013

CELE MAI SCURTE NUME DE LOCURI DIN LUME

     Probabil mulți dintre noi nu știu că există aproximativ 25 de locuri în toată lumea care sunt numite folosind o singură literă. Iată lista acestora:
          Å, un sat în Andøy, Nordland, Norvegia
          Å, un sat în Moskenes, Nordland, Norvegia
          Å, un sat în Meldal, Sør-Trøndelag, Norvegia
          Å, un sat în Åfjord, Sør-Trøndelag, Norvegia
          Å, un sat în Ibestad, Troms, Norvegia
          Å, un sat în Lavangen, Troms, Norvegia
          Å, un sat în Tranøy, Troms, Norvegia
          Å, un loc în Funen, Danemarca
          Å, un sat în Norrköping, Östergötland, Suedia
          Ά, o comunitate hippie (ecologică) în Buenos Aires, Argentina
          B, un sat din Ohio, Statele Unite ale Americii
          D, un râu din Oregon, Statele Unite ale Americii
          E, un munte din insula Hokkaido, Japonia
          E, un râu din munții Scoției
          I, un oraș în Shandong Sheng, Dongshan, provincia Fujian, China,
          Ì, nume galic pentru insula Iona, din Scoția
          O, un râu din Devon, Anglia
          Ô, un castel lângă Mortrée, Franța
          Ö, un sat din Suedia (Ö este unul din cuvintele în limba suedeză pentru "insulă")
          Ø, un deal din peninsula Iutlanda, Danemarca (Ø este unul din cuvintele în limba daneză pentru "insulă")
          U, o localitate din Pohnpei, în Insulele Caroline, Micronezia
          Ú, un loc în Madagascar
          Y, o așezare în Alaska, Statele Unite ale Americii
          Y, o comună din departamentul Somme, Franța. (Y este unul dintre cuvintele franceze pentru “acolo”)
          Y, un râu pe partea de nord a Rusiei.

cele mai scurte nume de locuri
     cele mai scurte nume de locuri 2

cele mai scurte nume de locuri 1

     Dacă aveți curiozitatea să căutați denumirile formate din două litere, veți găsi cel puțin 130, pentru că cele chinezești sunt majoritare (“Da”, o regiune din Sichuan, China; “Nu”, nu există ca nume).
_____________________________________________________________________________________________________

       Cu un click, citiți și :
_____________________________________________________________________________________________________
By Dan Caragea; Constanța, România

29 aprilie 2013

SALARII PE ORĂ ÎN UE

     În anul 2012, costurile medii orare ale forței de muncă în întreaga economie (cu excepția agriculturii și administrației publice) au fost estimate la 23,4 euro în Uniunea Europeană (UE-27) și la 28,0 euro în zona euro (EA-17). Cu toate acestea, aceste medii maschează diferențe semnificative între statele membre ale UE, cu costuri salariale pe oră pornind de la 3,7 euro în Bulgaria, 4,4 euro în România, 5,8 euro în Lituania și 6,0 euro în Letonia, până la valoarea de 39,0 în Suedia, 38,1 euro în Danemarca, 37,2 în Belgia, 34,6 euro în Luxemburg și 34,2 euro în Franța.

Costurilor orare cu forța de muncă pentru întreaga economie, în euro, pentru 2012 (întreprinderi cu zece sau mai mulți angajați)
Salarii pe oră în UE 1

     Costurile forței de muncă sunt constituite din cheltuieli pentru salarii, plus costurile non-salariale, cum ar fi contribuțiile sociale ale angajatorilor. Ponderea costurilor non-salariale pentru întreaga economie a fost de 23,7% în UE-27 și de 26,1% în EA-17. Ponderea costurilor non-salariale, de asemenea, variază considerabil între statele membre. Cele mai mari cote de costuri non-salariale pentru întreaga economie au fost estimate pentru Franța (33,6%), Suedia (33,3%), Lituania (28,3%), Italia (27,9%) și Belgia (27,4%). Cele mai mici cote de costuri non-salariale pentru întreaga economie au fost înregistrate de Malta (8,2%), Danemarca (12,4%), Luxemburg (13,4%), Slovenia (14,7%) și Marea Britanie (15,1%).

     Comparativ cu anul 2008, costurilor orare cu forța de muncă (în euro) au crescut cu 8,6 % în UE-27. Au fost creșteri în 23 de țări și scăderi în 4 țări. Cele mai mari creșteri au fost înregistrate de Austria (15,5%), Slovacia (13,8%), Finlanda (13,7%) și Belgia (13,1%). O scădere majoră a fost în Grecia (-11.2%), în timp ce costurile au crescut doar ușor în Portugalia (0,4%) și Irlanda (0,8%). În cadrul EA-17, costul forței de muncă pe oră a crescut cu 8,7 %. În țările din afara EA-17, cele mai mari creșteri au fost în Bulgaria (42,6%) și Suedia (23,3%). S-au înregistrat scăderi în Ungaria (-4.6%), Polonia (-2.6%) și Lituania (-1.4%).

Modificarea relativă a costurilor orare cu forța de muncă 2012 / 2008 pentru întreaga economie (%)
Salarii pe oră în UE 2

     Atunci când se compară costurile forței de muncă în euro în decursul timpului, trebuie remarcat că datele pentru statele membre din afara zonei euro sunt influențate de evoluția cursului de schimb. Poate fi frapant, dar costurilor orare cu forța de muncă pentru întreaga economie în Ungaria au crescut în 2012 cu 9,7% față de 2008 în forinți, dar au scăzut cu 4,6% în euro. În Suedia, costurile au crescut cu 11,6% în coroane, în timp ce creșterea în euro a fost de 23,3%. În Polonia, costul forței de muncă pe oră a scăzut cu 2,6% în euro, dar a crescut cu 16,1% în zloți. În România, costurile forței de muncă pentru întreaga economie au crescut cu 26,7% în lei, dar numai cu 4,6% în euro, în timp ce Marea Britanie a înregistrat o creștere de 5,2% a costurilor orare cu forța de muncă în lire sterline și o creștere ușor mai mică de 3,3% în euro.

Costul forței de muncă pe oră pentru perioada 2008-2012 în întreaga economie (cu excepția agriculturii și administrației publice), în euro
Salarii pe oră în UE 3

Costul forței de muncă pe oră în moneda națională pentru statele membre din afara zonei euro, în întreaga economie (cu excepția agriculturii și administrației publice), perioada 2008-2012
Salarii pe oră în UE 4

     În cadrul economiei de afaceri, costul forței de muncă pe oră a fost mai ridicat în industrie (24,2 euro în UE-27 și 30,3 euro în zona euro), urmată de servicii (23,7 euro și, respectiv, 27,6 euro) și de construcții (21,0 euro și 24,3 euro). În economia activităților non-economice (cu excepția administrației publice), costurile forței de muncă pe oră au fost de 22,9 euro în UE-27 și de 27,2 euro în EA-17.

Costul forței de muncă pe oră, defalcat în funcție de activitatea economică, 2012, în euro 
Salarii pe oră în UE 5

Costul forței de muncă pe oră în moneda națională pentru statele membre din afara zonei euro, în întreaga economie cu excepția agriculturii și administrației publice, perioada 2008-2012
Salarii pe oră în UE 6

Sursa : Eurostat
By Dan Caragea; Constanța, România

28 aprilie 2013

INDICELE DE MASĂ CORPORALĂ

     Indicele de masă corporală (IMC) este un indicator de grăsime corporală cunoscut mai ales sub denumirea de Body Mass Index, BMI. Valorile acestui indice se interpretează astfel:  subponderali (IMC mai mic de 18,5), greutate normală (IMC între 18,5 până la 24,9), cu exces de greutate – supraponderali (IMC de la 25 până la 29,9), obezitate (IMC 30 – 34,9) sau obezitate severă (IMC mai mare de 35). IMC sau BMI se calculează astfel:

imc-formula

     În baza datelor furnizate de către Organizația Mondială a Sănătății, pe site-ul Visual.ly  am găsit o expunere extrem de interesantă a indicelui de masă corporală la nivel mondial, structurat pe valori.

Țări cu valoarea medie a IMC (BMI) 27 sau mare
clasamentul slabilor și grașilor 1

      Surprinzător, pe primul loc în graficul indicelui de masă corporală este statul Kuweit (27,5 pentru bărbați și 31,4 pentru femei), care surclasează Statele Unite ale Americii (cu  o medie de 26,5 pentru bărbați și 29 pentru femei). Se pare că viața mai “blândă” din țările din zona Golfului Persic, duce la creșterea obezității, deoarece la acest nivel se regăsesc și Arabia Saudită, Bahrein, Emiratele Arabe Unite. Dar în această categorie apar alte țări “grele”, cum ar fi Marea Britanie, Germania, Grecia și Argentina. Pentru mine este o surpriză Australia, care și-a creat o reputație de țară a cărei populație practică mult sport  în aer liber.

Țări cu valoarea medie a IMC (BMI) între 25 și 26,9
clasamentul slabilor și grașilor 2

     În grupa țărilor cu exces de greutate – supraponderale sunt foarte multe din Europa, ca: Slovenia, Austria, Finlanda, Slovacia, Elveția, Cehia, Croația, Serbia, Spania, Ungaria, Polonia, Norvegia și vecinii din Bulgaria, dar și alte țări importante: Canada, Brazilia, Turcia, Africa de Sud, Rusia, etc.

Țări cu valoarea medie a IMC (BMI) între 23 și 24,9
clasamentul slabilor și grașilor 3

     România face parte din grupul țărilor cu o greutate normală, cu un indice de masă corporală de 24,1, diferența indicelui pentru bărbați (23,9) și a celui pentru femei (24,2) fiind extrem de mică. În această grupă se mai găsesc: Danemarca, vecinii moldoveni (putini mai grași), Franța și China.

Țări cu valoarea medie a IMC (BMI) între 20 și 22,9
clasamentul slabilor și grașilor 4

     Nu este surprinzător faptul că unele dintre cele mai sărace țări din lume, din Asia și Africa, au cel mai mic IMC, populația din Bangladesh fiind pe primul loc la acest capitol. Tot în această grupă apar alte țări bântuite de războaie și foamete, cum ar fi Etiopia, Rwanda, Kenya și Congo. La aceste țări nu apar discrepanțe mari între bărbați și femei cum există la cele mai bogate. Cea mai mare diferență este în Jamaica, unde media IMC pentru bărbați  este de 24,8, în timp ce pentru femei media IMC este 29,8 (media generală 27,3), urmată de Lesotho, Africa de Sud și Haiti.

      La final, un tabel pentru calculul indicelui de masă corporală:

clasamentul slabilor și grașilor - tabel de calcul

______________________________________________________________________________________________________

      Cu un clic, citiți neapărat și : 
______________________________________________________________________________________________________
By Dan Caragea; Constanța, România



26 aprilie 2013

TESTUL BANILOR

     Foarte mulți oameni devin confuzi atunci când vine vorba de gestionarea banilor. Desigur că sunt mulți factori care trebuie luați în calcul atunci când luăm decizii despre bani. Aceștia includ emoțiile, convingerile și motivațiile, precum și obiceiurile noastre cu privire la bani, accesul la informații și cunoștințele financiare.

testul banilor 1

     BBC a realizat un studiu on-line la care au participat 109 472 de persoane (55% femei, 45% bărbați), considerat ca unul dintre cele mai mari experimente realizate vreodată cu privire la psihologia banilor. Eșantionul a fost predominant alb, de cetățenie britanică, cu o vârstă medie de 40 ani și cu o educație diversă. Mai toți participanții s-au definit ca angajați, din clasa de mijloc, mai mult de 60% dintre ei fiind angajați cu normă întreagă de lucru (full-time). Specialiștii care au tras concluziile acestui experiment, admit că participanții nu reprezintă Marea Britanie ca un întreg. Cu toate acestea, iată câteva din rezultate cu privire la relația pe care oamenii o au cu banii, pe care le consider  semnificative, inclusiv pentru mentalitatea românilor cu privire la bani.

testul banilor 2

  • În timp ce cunoștințele financiare sunt importante, emoțiile noastre joacă un rol important în modul în care ne gestionăm banii.
  • Bani fac mulți oameni să se simtă îngrijorați, vinovați și neliniștiți. 
  • Impulsul cumpărăturilor poate duce la probleme financiare dezastruoase (persoanele care fac cumpărături nestăpânite, fără să aibă nevoie neapărat de produsele achiziționate, încearcă să-și gestioneze emoțiile - să se facă fericiți sau să iasă dintr-o stare de tristețe).
  • Dacă banii te fac să te simți puternic, atunci ai mai multe șanse să te confrunți cu probleme financiare, iar dacă banii te fac să te simți în siguranță, atunci problemele financiare apar rar.
  • Este crucial pentru oricine să fie în măsură să-și gestioneze bine banii, chiar și fără  cunoștințele financiare.
  • Atitudinea față de bani și succesul financiar au tendința de a se îmbunătăți odată cu vârsta, mai repede și mai mult la bărbați, decât la femei.
  • Banii generează emoții puternice negative, iar asocierea lor cu alte probleme agravează intensitatea afectivă: o treime au recunoscut că se gândesc tot timpul la bani; peste 40% au spus că sunt îngrijorați în mod constant de cheltuirea banilor;  aproape jumătate sunt inundați de sentimente de vinovăție și neliniște atunci când cer bani; peste o treime au declarat că se simt îngrijorați atunci când fac cheltuieli pentru ei înșiși.
  • Persoanele cu un venit scăzut își cheltuiesc banii cu mai multă atenție și țin o evidență a finanțelor mai amănunțită.
  • Capacitatea de gestionare a banilor crește odată cu un nivel mai ridicat de venituri și, de asemenea, cu educație fiecăruia. În schimb, motivația banilor (ce înseamnă banii pentru noi) nu este influențată de cele două elemente.
  • Un accident, o boala majoră, nașterea unui copil sau un eveniment neașteptat de viață cresc riscul de probleme financiare și reduce capacitatea noastră de a face față acestora, ducând chiar la dificultăți financiare majore.
  • Descoperirile de cont neașteptate și refuzul unui credit sunt cele mai comune și frecvente probleme referitoare la bani.

testul banilor

     Studiul a relevat unele diferențe distincte între bărbați și femei, precum și în funcție de vârstă:
    • Femeile tind să fie mai îngrijorate cu privire la bani și cheltuiesc mai mulți bani în magazine (inclusiv ca o formă de terapie pentru a-și gestiona emoțiile).
    • Bărbații sunt mai predispuși decât femeile de a asocia bani cu libertatea și cu capacitatea de a-și atinge obiectivele.
    • Bărbații tind să simtă că banii oferă securitate și pot fi o soluție salvatoare daca îi economisesc.
    • Femeile sunt mult mai generoase cu banii lor, aceasta fiind de fapt cea mai mare diferență între cele două sexe.
    • Femeile sunt mult mai susceptibile de a suferi din cauza banilor sau din cauza lipsei acestora (și chiar recunosc că suferă).
    • Cumpărăturile impulsive tind să scadă odată cu vârsta.

testul banilor 3

     Psihologii au identificat patru tipuri de motivație cu privire la bani:
    • Securitate – banii sunt utilizați pentru a te simți în siguranță și pentru a evita o stare de îngrijorare sau de neliniște pentru problemele care pot apărea în viitor.
    • Putere – banii sunt utilizați pentru a obține putere și influență asupra altora.
    • Dragoste – banii sunt utilizați pentru a cumpăra afecțiunea oamenilor.
    • Libertate – banii sunt utilizați pentru a face lucruri pe care le dorești și care îți bucură viața.
Sursa : BBC Science

______________________________________________________________________________________________________

By Dan Caragea; Constanța, România

24 aprilie 2013

CIP DE LOCALIZARE

     Serviciul GPS a devenit indispensabil în viața de zi cu zi pentru majoritatea dintre noi, fiind utilizat la avioane, mașini, bărci și bineînțeles la aplicațiile militare. Popularitatea lui i-a convins pe fabricanți să-l introducă până și în telefoanele inteligente. Pentru a indica locația, serviciul GPS se bazează pe o rețea de sateliți. Dar ce se întâmplă când sistemele de poziționare puternice nu funcționează?
     Armata americană a răspuns la această întrebare și a scos la iveală un cip minuscul, suficient de mic pentru a încăpea pe un bănuț (este de șapte ori mai mic decât moneda de un cent), care nu are nevoie de rețeaua costisitoare de sateliți care orbitează în jurul Pământului, dar care poate fi utilizat și ca o “copie de siguranță” atunci când GPS-ul funcționează în parametrii normali. Realizarea este o capodoperă a ingineriei, cipul cuprinzând trei giroscoape, trei accelerometre (câte unul pentru fiecare axă direcțională) și un cronometru foarte precis. El indică locul cu o precizie uimitoare, folosind un soft de calculator specific.

cip de localizare

     Cipul are doar 10 milimetri cubi și este format din șase straturi cu o grosime de 50 de microni fiecare, adică sunt mai subțiri decât firul de păr. Având dimensiuni așa de mici, dar fiind extrem de robust, înseamnă că poate fi pus aproape pe orice, fără a avea efect asupra greutății sau formei obiectului respectiv, fiind indispensabil pentru aplicațiile militare în lipsa serviciilor sateliților de comunicații sau când GPS-ul este indisponibil sau limitat pentru o perioadă scurtă de timp – se arată într-un comunicat al agenției de cercetare militară a SUA, DARPA. Cipul poate fi montat pe sisteme de navigație portabile, pe platforme aeriene, pe personalul de urmărire, pe drone și roboți în miniatură, cât și pe rachete de mici dimensiuni și chiar pe gloanțe.
Sursa : Daily Mail
______________________________________________________________________________________________________

      Cu un clic, vizualizați neapărat și : 
______________________________________________________________________________________________________
By Dan Caragea; Constanța, România

21 aprilie 2013

LA RE-VEDERE 12


Încearcă să-ți iei ficatul prin surprindere. Bea niște apă.


Hârtie igienică. Se utilizează numai după terminarea grilei Sudoku. Nu există jocuri cu mai multe variante.


Intuiție – Spânzurătoarea, modul începători, test în limba engleză.


Pană de cauciuc – Lasă că te ajut eu...


Ponta

Talpa cu rizuri „tastatură” se folosește numai de IT-isti, care nu au o experiență adecvată la mers.


Canon – tort pentru iubitorii de fotografii dulci.


Ascuțitoare – Dacă vă mănâncă... ascuțiți creioane.


Bibliotecă scaun – Citiți întreaga bibliotecă din fotoliu!


Burlan – Sunetul ploii se aude cu totul altfel.


Ceea ce mâncăm ne omoară...

Nu contează mărimea… important este să nu-ți arați sânii.


Să înceapă curățenia de primăvară!

Căruciorul BMW – Pentru cei cu dare de mână, care nu admit ca odrasla lor să stea într-un landou „no name”.


Negre sau albe, cu cremă sau fără.

Pentru weekend o halbă cu bere. Beți încet, cu grijă, că-i rece...


Iarna pe uliță

Intersecție chinezească – fluidizarea traficului: cum au rezolvat chinezii o intersecție fără să apeleze la semafoare sau sens giratoriu


Cum dă căldura, încep să răsară...

(NU) Așteptați până se distruge (încarcă) Pământul!


Un ou surpriză...


Dacă n-ai mașină, trebuie să fii un bun echilibrist...

Puneți țigările în scrumieră, să mai umplem doi plămâni!

Siguranță pentru ușă – Labirintul îți tine mintea trează și musafirii la ușă.

ce priveliște…

urât…

mirositoare…

Un nou sport, fără mult echipament, practicabil la orice vârstă: surfing pe râu.

Talentul fără antrenament și public nu are valoare…

O soluție japoneză pentru metrou.



În pat, cu prietena...


_____________________________________________________________________________________________________

      Cu un clic, vizualizați neapărat și : 
______________________________________________________________________________________________________

By Dan Caragea; Constanța, România