ORDONANȚA nr. 37 din 7 august 2007
privind stabilirea cadrului de
aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de
odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora
ACT
EMIS DE GUVERNUL ROMÂNIEI
ACT
PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL nr. 565
din 16 august 2007
MODIFICĂRI ȘI APROBĂRI:
- Legea 371/2007 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora.
- Ordonanţa 21/2009 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora.
- Legea 52/2010 privind aprobarea Ordonanţei Guvernului nr. 21/2009 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora.
- Ordonanța 8/2015 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto şi utilizarea aparatelor de înregistrare a activităţii acestora (MO nr. 84 din 30 ianuarie 2015).
- Legea 353/2015 privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 8/2015 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 37/2007 privind stabilirea cadrului de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto și utilizarea aparatelor de înregistrare a activității acestora (MO nr. 980 din 30 decembrie 2015, în vigoare de la 02.01.2016).
În temeiul art. 108 din Constituţia
României, republicată, şi al art. 1 pct. II.3 din Legea nr. 266/2007 privind
abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă.
CAPITOLUL I
Scop şi domeniu de
aplicare
ART. 1 - (1) Prezenta ordonanță stabilește cadrul de aplicare a regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto care efectuează operațiuni de transport rutier ce fac obiectul Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3.821/85 și (CE) nr. 2.135/98 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.820/85 al Consiliului, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 561/2006, sau operațiuni de transport rutier care fac obiectul Acordului european privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere internaționale (AETR), denumit în continuare Acordul AETR.
(2) Prezenta ordonanţă stabileşte cadrul de
aplicare a regulilor privind utilizarea aparatelor de înregistrare a
perioadelor de conducere, pauzelor şi perioadelor de odihnă ale conducătorilor auto,
denumite în continuare tahografe sau tahografe digitale, aşa cum sunt acestea
definite în anexa nr. I şi în anexa nr. IB la Regulamentul Consiliului (CEE)
nr. 3.821/85 privind echipamentul de înregistrare în transportul rutier, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Prezenta
ordonanţă stabileşte cadrul de aplicare a prevederilor Regulamentului (UE) nr. 165/2014 al Parlamentului
European şi al Consiliului din 4 februarie 2014 privind tahografele în
transportul rutier, de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3.821/85 al
Consiliului privind aparatura de înregistrare în transportul rutier şi de
modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al
Consiliului privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în
domeniul transporturilor rutiere, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 165/2014.
ART. 2 - Operațiunile de transport la care se face referire la art. 13 alin. (1) lit. a) - d), f) - h) și j) - p) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 sunt exceptate, pe teritoriul României, de la aplicarea prevederilor acestui regulament.
ART. 3 - Ministerul Transporturilor poate
acorda, cu acordul Comisiei Europene, derogări temporare de la regulile privind
perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor
auto, în condiţiile prevăzute la art. 14 al Regulamentului Parlamentului
European si al Consiliului (CE) nr. 561/2006.
CAPITOLUL II
Activitatea de control
ART. 4 - (1)
Controlul respectării prevederilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014, ale Acordului AETR şi
ale prezentei ordonanţe se va desfăşura atât în trafic, cât şi la sediile
întreprinderilor şi operatorilor de transport rutier.
(2) Controlul în
trafic se efectuează de către inspectori din cadrul Inspectoratului de Stat
pentru Controlul în Transportul Rutier sau poliţişti rutieri şi personalul cu
atribuţii de control în domeniul protecţiei animalelor în timpul transportului
din cadrul Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa
Alimentelor, respectiv al unităţilor subordonate acesteia, potrivit
competenţelor ce le revin, stabilite de legislaţia în vigoare.
(3) Controlul la sediile întreprinderilor și operatorilor de transport rutier se efectuează de către personalul cu atribuții de control din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier împreună, după caz, cu personalul cu atribuții de control din cadrul Inspecției Muncii și Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice și de personalul cu atribuții de control în domeniul protecției animalelor în timpul transportului din cadrul Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, respectiv al unităților subordonate acesteia, potrivit competențelor ce le revin, stabilite de legislația în vigoare.
(4) Coordonatorul
naţional al activităţilor de control cu privire la respectarea prevederilor
Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Acordului AETR şi ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014 este Inspectoratul de
Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, denumit în continuare Coordonator
naţional.
(5) În vederea
verificării datelor din tahograf/aparatura de înregistrare, potrivit
competenţelor stabilite în baza prevederilor art. 16 din Regulamentul (CE) nr.
1/2005 al Consiliului din 22 decembrie 2004 privind protecţia animalelor în
timpul transportului şi al operaţiunilor conexe şi de modificare a Directivelor
64/432/CE şi 93/119/CE şi a Regulamentului (CE) nr. 1.255/97 şi ale Ordonanţei
Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi
pentru siguranţa alimentelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
215/2004, cu modificările şi completările ulterioare, personalul cu atribuţii
de control în domeniul protecţiei animalelor în timpul transportului din cadrul
Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,
respectiv al unităţilor subordonate acesteia utilizează cartelele de control
eliberate de către autoritatea competentă desemnată în acest sens.
ART. 5 - Coordonatorul naţional are
următoarele atribuţii principale:
a) coordonează activitatea de control,
astfel încât:
(i)
să fie verificate anual cel puţin 2% din totalul zilelor lucrate în cursul
anului de conducătorii auto care fac obiectul prezentei ordonanţe. Începând cu
data de 1 ianuarie 2010, vor fi verificate anual cel puţin 3% din totalul
zilelor lucrate în cursul anului de conducătorii auto;
(ii) să fie verificate în trafic cel puţin
15% din totalul zilelor de lucru ale conducătorilor auto verificate anual şi
cel puţin 25% din numărul acestora să fie verificate la sediile
întreprinderilor de transport rutier. începând cu 1 ianuarie 2008, cel puţin
30% din totalul zilelor de lucru ale conducătorilor auto verificate anual vor
fi verificate în trafic şi cel puţin 50% din numărul acestora vor fi verificate
la sediul întreprinderilor de transport rutier;
b) colaborează cu organismele similare din
celelalte state membre ale Uniunii Europene în vederea organizării unor
activităţi comune de control;
c) transmite la fiecare 2 ani Comisiei
Europene raportări statistice cu privire la activitatea de control, conform
prevederilor art. 17 din Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului
(CE) nr. 561/2006 şi ale Deciziei Comisiei nr. 5.123 din data de 22 septembrie
2008 privind elaborarea formularelor standard prevăzute la articolul 17 al
Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 561/2006;
d) colaborează cu organismele similare din
celelalte state membre ale Uniunii Europene, în vederea depistării şi
sancţionării unor eventuale încălcări ale prevederilor Regulamentului
Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 561/2006, Regulamentului
Consiliului (CEE) nr. 3.821/85 şi/sau Acordului AETR, acolo unde există indicii
în acest sens;
e) transmite informaţiile prevăzute la art.
22 alin. (2) din Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr.
561/2006 şi, respectiv, la art. 19 alin. (3) din Regulamentul Consiliului (CEE)
nr. 3.821/85 organismelor similare din celelalte state membre ale Uniunii
Europene.
ART. 6 - (1) Toate instituțiile implicate
în activitatea de control vor înainta anual Coordonatorului național statistici
detaliate cu privire la controalele desfășurate, în limita de competenţă a
acestora, conform Deciziei Comisiei nr. 5.123 din data de 22 septembrie 2008.
(2) Statisticile prevăzute la alin. (1) se
centralizează de către Coordonatorul național și se transmit la fiecare 2 ani
Comisiei Europene.
(3) întreprinderile/operatorii de transport
rutier au obligația de a descărca și stoca la sediu, cel mai târziu la fiecare
28 de zile, datele din cartelele tahografice ale conducătorilor auto, iar
datele din tahografele digitale ale vehiculelor pe care le utilizează, cel mai
târziu la fiecare 90 de zile.
ART. 7 - În cursul exercitării atribuțiilor, personalul cu atribuții de control are dreptul:
a) să aibă acces în orice vehicul care face
obiectul prezentei ordonanțe și să inspecteze orice parte a vehiculului și a
tahografului, putând să verifice, să rețină și/sau să copieze orice document
sau înregistrare relevantă pentru activitatea de control;
b) să solicite conducătorului auto sau
întreprinderii/operatorului de transport rutier să prezinte de îndată vehiculul
spre a fi inspectat într-o locație dotată corespunzător pentru evaluări tehnice amănunțite, dacă există indicii privind intervenții neautorizate asupra
tahografului sau indicii privind existența unor mijloace ilegale de manipulare
a tahografului care nu pot fi verificate corespunzător în trafic;
c) să aibă acces, în vederea efectuării
controlului și în timpul programului normal de lucru, în orice spațiu în care își desfășoară activitatea întreprinderea/operatorul de transport rutier, unde
pot exista informații relevante pentru activitatea de control al respectării
regulilor privind perioadele de conducere, pauzele și perioadele de odihnă ale conducătorilor auto.
ART. 7¹ - (1) în cazul efectuării
controlului în trafic privind respectarea prevederilor prezentei ordonanțe,
personalul cu atribuții de control va verifica tahografele cu care sunt echipate vehiculele, pentru a detecta montarea și/sau utilizarea unei instalații destinate să distrugă, să elimine, să manipuleze ori să modifice
orice date sau să interfereze cu orice fracțiune a unui schimb electronic de
date între părțile componente ale tahografului ori destinate să blocheze sau să
modifice datele înainte de criptare în unul dintre modurile enumerate.
(2) în vederea efectuării controlului în
trafic, personalul cu atribuții de control va dispune de aparatură specifică de
analiză, cu soft adecvat, pentru a verifica și confirma semnătura digitală atașată datelor, precum și de soft specific de analiză pentru a stabili în detaliu variațiile de viteză ale vehiculelor înainte de verificarea
tahografului.
CAPITOLUL 3
Contravenții și sancțiuni
ART. 8 - (1) Următoarele fapte reprezintă încălcări deosebit de grave ale dispozițiilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014 și, după caz, ale Acordului AETR, cărora le sunt aplicabile dispozițiile art. 6 alin. (1) lit. b) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European și al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condițiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupației de operator de transport rutier și de abrogare a Directivei nr. 96/26/CE a Consiliului, și constituie contravenții dacă acestea nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să constituie infracțiuni:
a) depășirea cu 4,5 ore sau mai mult a duratei maxime zilnice de conducere de 9 ore, atunci când nu este permisă extinderea acesteia la 10 ore;
b) depășirea cu 5 ore sau mai mult a duratei maxime zilnice de conducere de 10 ore, atunci când este permisă extinderea acesteia la 10 ore;
c) depăşirea cu 14 ore sau mai mult a duratei
maxime de conducere săptămânale;
d) depăşirea cu 22,5
ore sau mai mult a duratei maxime de conducere cumulate pentru două săptămâni
consecutive;
e) utilizarea unui
vehicul fără a avea instalat/ă un/o echipament/aparatură de înregistrare
omologat/ă sau utilizarea unui vehiculul dotat cu aparat tahograf analogic
atunci când dotarea cu aparat tahograf digital se impunea;
f) utilizarea altei
cartele tahografice decât a celei emise conducătorului auto;
g) conducerea unui
vehicul cu o cartelă tahografică obţinută în alte condiţii decât cele prevăzute
de reglementările în vigoare;
h) alterarea,
suprimarea, distrugerea datelor înregistrate pe diagrama tahografică, deţinute
în memoria echipamentului/aparaturii de înregistrare, în cea a cartelei
tahografice sau pe raportul imprimat de echipamentul/aparatura de înregistrare;
i) intervenţia asupra
echipamentului/aparaturii de înregistrare, diagramei tahografice sau cartelei
tahografice astfel încât aceasta să poată conduce la alterarea datelor
înregistrate şi/sau a informaţiilor conţinute în raportul imprimat al
echipamentului/aparaturii de înregistrare;
j) prezenţa în vehicul
a unui dispozitiv care poate fi folosit la alterarea datelor înregistrate
şi/sau a informaţiilor conţinute în raportul imprimat al
echipamentului/aparaturii de înregistrare.
(2) Următoarele fapte
reprezintă încălcări foarte grave ale dispoziţiilor Regulamentului (CE) nr.
561/2006, ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014 şi, după caz, ale
Acordului AETR şi constituie contravenţii, dacă acestea nu au fost săvârşite în
astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni:
a) depăşirea cu 2 ore
sau mai mult, dar nu cu mai mult de 4,5 ore, a duratei maxime zilnice de
conducere de 9 ore, atunci când nu este permisă extinderea acesteia la 10 ore;
b) depăşirea cu 2 ore
sau mai mult, dar nu cu mai mult de 5 ore, a duratei maxime zilnice de
conducere extinse la 10 ore;
c) depăşirea cu 9 ore
sau mai mult, dar nu cu mai mult de 14 ore, a duratei maxime de conducere
săptămânale;
d) depăşirea cu 15 ore
sau mai mult, dar nu cu mai mult de 22,5 ore, a duratei maxime de conducere
cumulate pentru două săptămâni consecutive;
e) depăşirea cu 1,5
ore sau mai mult a duratei maxime de conducere neîntreruptă;
f) diminuarea cu 2,5
ore sau mai mult a perioadei minime de repaus zilnic normal, atunci când nu
este posibilă reducerea acesteia până la 9 ore;
g) diminuarea cu 2 ore
sau mai mult a perioadei minime de repaus zilnic redus, atunci când este
posibilă reducerea acesteia până la 9 ore;
h) diminuarea cu 2 ore
sau mai mult a perioadei de 9 ore din perioada de repaus zilnic fracţionat;
i) diminuarea cu 2 ore
sau mai mult a perioadei de repaus zilnic în cazul conducerii în echipaj;
j) diminuarea cu mai
mult de 4 ore a repausului săptămânal redus;
k) diminuarea cu 9 ore sau mai mult a repausului săptămânal normal;
l) utilizarea în
condiţii necorespunzătoare a posibilităţii de derogare prevăzute la art. 8
alin. (6a) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006;
m) remunerarea
conducătorilor auto în funcţie de distanţa parcursă şi/sau de cantitatea de
mărfuri transportată, chiar şi sub formă de prime sau majorări salariale, în
cazul în care o asemenea remunerare este de natură să pericliteze siguranţa
rutieră şi/sau să încurajeze încălcarea prevederilor Regulamentului (CE) nr.
561/2006;
n)
echipamentul/aparatura de înregistrare nu funcţionează corect, este defect(ă),
nu este calibrat(ă) sau sigilat(ă) corespunzător ori nu are verificarea
periodică în termenul de valabilitate;
o)
echipamentul/aparatura de înregistrare este utilizat(ă) necorespunzător, a
suferit intervenţii abuzive sau nu este utilizată o cartelă tahografică
valabilă;
p) înregistrările
activităţii conducătorilor auto nu sunt păstrate de către operatorul de
transport/întreprinderea sub formă de diagrame tahografice, rapoarte imprimate
şi/sau date descărcate, în ordine cronologică şi separat pentru fiecare
conducător auto;
q) conducătorul auto
deţine mai mult de o cartelă tahografică valabilă;
r) utilizarea unei
cartele tahografice defecte sau expirate;
s) operatorul de
transport/întreprinderea nu deţine înregistrările privind activitatea unui
conducător auto, cel puţin pentru ultimele 365 de zile, sau pe toată perioada
de activitate dacă aceasta este mai mică de 365 de zile;
ş) utilizarea unei
diagrame tahografice sau a unei cartele tahografice murdare sau deteriorate
astfel încât informaţiile înscrise nu sunt lizibile;
t) utilizarea
incorectă a diagramei tahografice sau a cartelei tahografice;
ţ) scoaterea
neautorizată a diagramei tahografice sau cartelei tahografice din
echipamentul/aparatura de înregistrare, care are impact asupra înregistrării
datelor relevante;
u) utilizarea
diagramei tahografice sau a cartelei tahografice pentru o perioadă mai lungă
decât cea pe care acestea pot înregistra date, rezultând pierderea/alterarea
datelor;
v) numele de familie
al conducătorului lipseşte de pe diagrama tahografică;
w) prenumele
conducătorului auto lipseşte de pe diagrama tahografică;
x) refuzul de a
permite, în cursul controlului, verificarea, reţinerea sau copierea oricărei
înregistrări privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de odihnă
ale unui conducător auto, ale echipamentului/aparaturii de înregistrare sau
refuzul de a permite efectuarea unui control al activităţii desfăşurate privind
instalarea, calibrarea, repararea sau verificarea echipamentului/aparaturii de
înregistrare;
y) neprezentarea
înregistrărilor din ziua curentă;
z) neprezentarea
organelor de control a înregistrărilor din cele 28 de zile anterioare zilei
curente;
aa) neprezentarea
organelor de control a datelor înregistrate pe cartela tahografică, în format
electronic, în cazul în care conducătorul auto deţine una;
bb) neprezentarea
organelor de control a înregistrărilor manuale şi a rapoartelor imprimate din
ziua curentă sau din cele 28 de zile anterioare celei curente;
cc) neprezentarea cartelei tahografice organelor de control;
dd)
echipamentul/aparatura de înregistrare nu a fost reparată de către un montator
sau atelier autorizat;
ee) conducătorul auto
nu a menţionat toate informaţiile necesare legate de activităţile desfăşurate
în perioadele de timp în care echipamentul/aparatura de înregistrare nu a făcut
înregistrări întrucât a fost neutilizabilă sau a funcţionat defectuos;
ff) numărul cartelei
tahografice sau numele şi prenumele conducătorului auto sau numărul permisului
de conducere nu sunt menţionate pe raportul imprimat de tahograful digital;
gg) nedeclararea
furtului sau pierderii cartelei tahografice la autoritatea competentă din
statul membru în care a avut loc evenimentul;
hh) nerespectarea obligației de a recupera intervalul redus din perioada de repaus săptămânal normal, până la sfârșitul celei de-a treia săptămâni, conform prevederilor art. 8 alin. (6) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006;
ii) conducerea unui vehicul dotat cu echipament/aparatură de înregistrare fără a utiliza diagrame tahografice și/sau cartelă tahografică;
jj) nedescărcarea sau nestocarea la sediu a datelor din cartelele tahografice și din tahografele digitale, conform prevederilor art. 6 alin. (3).
ii) conducerea unui vehicul dotat cu echipament/aparatură de înregistrare fără a utiliza diagrame tahografice și/sau cartelă tahografică;
jj) nedescărcarea sau nestocarea la sediu a datelor din cartelele tahografice și din tahografele digitale, conform prevederilor art. 6 alin. (3).
(3) Următoarele fapte
reprezintă încălcări grave ale dispoziţiilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006,
ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014 şi, după caz, ale
Acordului AETR şi constituie contravenţii, dacă acestea nu au fost săvârşite în
astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să constituie infracţiuni:
a) depăşirea cu o oră
sau mai mult, dar mai puţin de 2 ore, a duratei maxime zilnice de conducere de
9 ore, atunci când nu este permisă extinderea acesteia la 10 ore;
b) depăşirea cu o oră
sau mai mult, dar mai puţin de 2 ore, a duratei maxime zilnice de conducere,
atunci când este permisă extinderea acesteia la 10 ore;
c) depăşirea cu 4 ore
sau mai mult, dar mai puţin de 9 ore, a duratei maxime de conducere
săptămânale;
d) depăşirea cu 10 ore
sau mai mult, dar mai puţin de 15 ore, a duratei maxime de conducere cumulate
pentru două săptămâni consecutive;
e) depăşirea cu 0,5
ore sau mai mult, dar mai puţin de 1,5 ore, a duratei maxime de conducere
neîntreruptă;
f) diminuarea cu o oră
sau mai mult, dar mai puţin de 2,5 ore, a perioadei minime de repaus zilnic,
atunci când nu este posibilă reducerea acesteia;
g) diminuarea cu o oră
sau mai mult, dar mai puţin de 2 ore, a perioadei minime de repaus zilnic
redus, atunci când este posibilă reducerea acesteia;
h) diminuarea cu o oră
sau mai mult, dar mai puţin de 2 ore, a perioadei de 9 ore din perioada de
repaus zilnic fracţionat;
i) diminuarea cu o oră
sau mai mult, dar mai puţin de 2 ore, a perioadei de repaus zilnic în cazul
conducerii în echipaj;
j) diminuarea cu mai
mult de 2 ore, dar mai puţin de 4 ore, a repausului săptămânal redus;
k) diminuarea cu mai
mult de 3 ore, dar mai puţin de 9 ore, a repausului săptămânal normal;
l) lipsa organizării
sau organizarea necorespunzătoare a activităţii conducătorului auto ori lipsa
instrucţiunilor sau instrucţiuni necorespunzătoare date conducătorului auto
astfel încât acesta să poată să se conformeze prevederilor legale aplicabile;
m) nedeţinerea la
bordul vehiculului a unui număr suficient de diagrame tahografice;
n) utilizarea unei
diagrame tahografice sau a hârtiei pentru imprimarea rapoartelor de către
echipamentul/aparatura de înregistrare care nu este omologată sau
corespunzătoare tipului de echipament/aparatura de înregistrare instalat/ă la
bordul vehiculului;
o) nedepunerea în
termen de 7 zile calendaristice a cererii de înlocuire a unei cartele
tahografice deteriorate, defecte, pierdute sau furate;
p) neintroducerea/neînregistrarea manuală a datelor atunci când acest lucru se impune, conform prevederilor art. 34 din Regulamentul (UE) nr. 165/2014;
q) neutilizarea
diagramei tahografice corecte sau neintroducerea cartelei tahografice în slotul
corect, în cazul conducerii autovehiculului în echipaj;
r) ora înregistrată de
echipamentul/aparatura de înregistrare nu corespunde cu ora oficială a ţării în
care este înmatriculat vehiculul;
s) utilizarea
incorectă a mecanismului de comutare a tahografului;
ş) data începutului
sau data sfârşitului utilizării diagramei tahografice nu este înscrisă pe
aceasta;
t) valoarea indexului
kilometric al vehiculului la începutul utilizării diagramei tahografice nu este
înscrisă pe aceasta;
ţ) nerepararea
echipamentului/aparaturii de înregistrare pe parcursul cursei, dacă au trecut
mai mult de 7 zile de la constatarea defecţiunii;
u) lipsa semnăturii
conducătorului auto de pe raportul imprimat de tahograful digital.
(4) Următoarele fapte
reprezintă încălcări minore ale dispoziţiilor Regulamentului (CE) nr. 561/2006,
ale Regulamentului (UE) nr. 165/2014 şi, după caz, ale
Acordului AETR şi constituie contravenţii:
a) depășirea cu până la o oră a duratei maxime zilnice de conducere, atunci când nu este permisă extinderea acesteia la 10 ore;
b) depăşirea cu până
la o oră a duratei maxime zilnice de conducere, atunci când este permisă
extinderea acesteia la 10 ore;
c) depășirea cu până la 4 ore a duratei maxime de conducere săptămânale;
d) depăşirea cu până
la 10 ore a duratei maxime de conducere cumulate pentru două săptămâni
consecutive;
e) depăşirea cu până
la 0,5 ore a duratei maxime de conducere neîntreruptă;
f) diminuarea cu până
la o oră a perioadei minime de repaus zilnic, atunci când nu este posibilă
reducerea acesteia;
g) diminuarea cu până
la o oră a perioadei minime de repaus zilnic redus;
h) diminuarea cu până
la o oră a perioadei de minimum 9 ore din perioada de repaus zilnic fracţionat;
i) diminuarea cu până
la o oră a perioadei de repaus zilnic în cazul conducerii în echipaj;
j) diminuarea cu până
la 2 ore a repausului săptămânal redus;
k) diminuarea cu până
la 3 ore a repausului săptămânal normal;
l) nedeţinerea la
bordul vehiculului a unei cantităţi suficiente de hârtie pentru imprimarea rapoartelor
de către echipamentul/aparatura de înregistrare;
m) utilizarea unor
diagrame tahografice sau a unor cartele tahografice murdare sau deteriorate,
dar care permit citirea informaţiilor conţinute;
n) scoaterea
neautorizată a diagramei tahografice sau cartelei tahografice din
echipamentul/aparatura de înregistrare, dar care nu are impact asupra
înregistrării datelor relevante;
o) utilizarea
diagramei tahografice sau a cartelei tahografice pentru o perioadă mai lungă
decât cea pe care acestea pot înregistra date, fără a rezulta
pierderea/alterarea datelor;
p) locul unde a
început sau cel unde s-a sfârşit utilizarea diagramei tahografice nu este
menţionat pe aceasta;
q) numărul de
înmatriculare al autovehiculului nu este înscris pe diagrama tahografică;
r) valoarea indexului
kilometric al vehiculului la sfârşitul utilizării diagramei tahografice nu este
înscrisă pe aceasta;
s) ora schimbării
vehiculului nu este înscrisă pe diagrama tahografică;
ş) simbolul ţării nu
este introdus în echipamentul/aparatura de înregistrare.
ART. 9 - (1) Contravenţiile
prevăzute la art. 8 se sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică operatorului de transport/întreprinderii sau conducătorului auto, după caz, pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. a) - j);
b) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică conducătorului auto pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. o), q), r), t) - w), y), cc), ee) - gg) și ii);
c) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică operatorului de transport/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. m), p), s), aa), dd) și jj);
d) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto sau operatorului de transport/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. a) - l), n), ş), z), bb) și hh);
b) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică conducătorului auto pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. o), q), r), t) - w), y), cc), ee) - gg) și ii);
c) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică operatorului de transport/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. m), p), s), aa), dd) și jj);
d) cu amendă de la 4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto sau operatorului de transport/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. a) - l), n), ş), z), bb) și hh);
e) cu amendă de la
4.000 lei la 6.000 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto,
operatorului de transport/întreprinderii sau atelierului care a instalat,
calibrat, reparat ori verificat tahograful, pentru fapta prevăzută la art. 8
alin. (2) lit. x);
f) cu amendă de la 600
lei la 1.000 lei, care se aplică conducătorului auto pentru faptele prevăzute
la art. 8 alin. (3) lit. n)-t) şi u);
g) cu amendă de la 600 lei la 1.000 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto sau operatorului de transport/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (3) lit. a) - m) și ţ);
h) cu amendă de la 250 lei la 500 lei, care se aplică conducătorului auto pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (4) lit. n) - ş);
i) cu amendă de la 250 lei la 500 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto sau operatorului de transport/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (4) lit. a) - m).
i) cu amendă de la 250 lei la 500 lei, care se aplică, după caz, conducătorului auto sau operatorului de transport/întreprinderii pentru faptele prevăzute la art. 8 alin. (4) lit. a) - m).
(2) în măsura în care contravenţiile
referitoare la respectarea timpilor de conducere, odihnă sau pauze sunt
constatate în trafic, precum şi în toate celelalte situaţii în care
conducătorul auto nu poate dovedi efectuarea pauzelor şi/sau perioadelor minime
de odihnă prevăzute de legislaţia în vigoare, suplimentar faţă de sancţiunea cu
amenda prevăzută la alin. (1) se va aplica şi sancţiunea imobilizării
vehiculului până la îndeplinirea condiţiilor de legalitate pentru continuarea
transportului.
(3) Contravenientul poate achita, pe loc
sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal,
ori, după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii
prevăzute la alin. (1), agentul constatator făcând menţiune în procesul-verbal
despre această posibilitate.
(4) Contravențiile prevăzute în prezenta ordonanță se constată și se sancționează, potrivit competențelor ce le revin, stabilite de legislația în vigoare, de către:
a) personalul cu atribuții de control din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, în trafic și la sediul persoanei juridice;
b) personalul cu atribuții de control din cadrul Inspecției Muncii, la sediul persoanei juridice;
c) personalul cu atribuții de control din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, la sediul persoanei juridice;
d) polițiștii rutieri, în trafic.
a) personalul cu atribuții de control din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, în trafic și la sediul persoanei juridice;
b) personalul cu atribuții de control din cadrul Inspecției Muncii, la sediul persoanei juridice;
c) personalul cu atribuții de control din cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice, la sediul persoanei juridice;
d) polițiștii rutieri, în trafic.
ART. 10 - Contravenţiilor prevăzute la art.
8 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 10¹ - În
aplicarea prezentei ordonanţe, prevederile Legii nr. 677/2001 pentru protecţia
persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera
circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare, se
aplică în mod corespunzător.
CAPITOLUL 4
Dispoziții finale și tranzitorii
ART. 11 - (1) în termen de cel mult 90 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul
Transporturilor va aproba prin ordin al ministrului:
a) norme tehnice privind eliberarea,
înlocuirea, schimbarea şi înnoirea cartelelor tahografice, precum şi pentru
descărcarea şi stocarea datelor din tahografele digitale şi cartelele
tahografice;
b) norme detaliate privind activitatea de
control, prin care se va introduce şi un sistem de evaluare a
întreprinderilor/operatorilor de transport rutier în ceea ce priveşte
respectarea regulilor privind perioadele de conducere, pauzele şi perioadele de
odihnă ale conducătorilor auto, în funcţie de numărul şi de gravitatea
contravenţiilor constatate, precum şi reguli detaliate privind modul de
imobilizare a vehiculelor;
c) reglementări privind condiţiile de
montare, reparare şi verificare a tahografelor, precum şi de autorizare a operatorilor
economici care desfăşoară astfel de activităţi.
(2) în termen de cel mult 90 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul Transporturilor va
elabora şi va supune spre aprobare Guvernului reglementări specifice privind
organizarea timpului de muncă al lucrătorilor mobili în transportul rutier de
mărfuri şi persoane.
(3) Ministerul Transporturilor, prin
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A., va
lua măsuri pentru ca la proiectarea şi construcţia drumurilor noi, precum şi la
reabilitarea sau modernizarea drumurilor existente, pe care le administrează,
să se realizeze pe marginea acestora spaţii adecvate care să poată fi utilizate
atât pentru punerea în aplicare a prevederilor privind perioadele de conducere,
pauzele şi perioadele de odihnă ale conducătorilor auto, cât şi pentru
desfăşurarea activităţilor de control al respectării acestor prevederi.
(4) Prezenta ordonanţă transpune
prevederile art. 1, art. 2 alin. (1), (3) şi (4), art. 3, art. 4 alin. (6),
art. 6 alin. (1), art. 7 alin. (1), art. 8 alin. (1) şi ale art. 16 alin. (1)
din Directiva 2006/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15
martie 2006 privind condiţiile minime pentru punerea în aplicare a regulamentelor
(CEE) nr. 3.820/85 şi (CEE) nr. 3.821/85 ale Consiliului privind legislaţia
socială referitoare la activităţile de transport rutier şi de abrogare a
Directivei 88/599/CEE a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial L nr. 102
din 11 aprilie 2006, p. 35 - 44.
(5) Ministerul
Transporturilor transmite autorităţilor competente din celelalte state membre
ale Uniunii Europene informările prevăzute la art. 40 din Regulamentul (UE) nr.
165/2014, respectiv:
a) prin Registrul Auto
Român - R.A. - informaţiile privitoare la montatori şi ateliere;
b) prin Coordonatorul
naţional - informaţiile privitoare la tipuri de practici de manipulare şi orice
sancţiune aplicată pentru astfel de încălcări.
(6) Ministerul
Transporturilor transmite Comisiei Europene, prin Registrul Auto Român - R.A.,
registrul mărcilor şi datelor electronice de securitate utilizate, precum şi
informaţiile necesare privind datele electronice de securitate utilizate,
conform prevederilor art. 22 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014.
ART. 12 - Prezenta ordonanţă intră în
vigoare în termen de 3 zile de la publicare, cu excepţia art. 8 - 10, care
intră în vigoare în termen de 10 zile de la data publicării.
ART. 13 - Pe data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 17/2002 privind
stabilirea perioadelor de conducere şi a perioadelor de odihnă ale
conducătorilor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere şi organizarea
timpului de muncă al lucrătorilor mobili în transportul rutier de mărfuri şi
persoane, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 94 din 2
februarie 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 466/2003,
cu modificările şi completările ulterioare.
Prezenta ordonanţă transpune prevederile
Directivei 2009/4/CE a Comisiei din 23 ianuarie 2009 privind contramăsuri de
prevenire şi detectare a manipulării înregistrărilor cu tahograful, de
modificare a Directivei 2006/22/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
privind condiţiile minime pentru punerea în aplicare a Regulamentelor (CEE) nr.
3.820/85 şi (CEE) nr. 3.821/85 ale Consiliului privind legislaţia socială
referitoare la activităţile de transport rutier şi de abrogare a Directivei
88/599/CEE a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial nr. L 21 din 24
ianuarie 2009, p. 39 - 40, şi prevederile Directivei 2009/5/CE a Comisiei din
30 ianuarie 2009 de modificare a Directivei 2006/22/CE a Parlamentului European
şi a Consiliului privind condiţiile minime pentru punerea în aplicare a
Regulamentelor (CEE) nr. 3.820/85 şi (CEE) nr. 3.821/85 ale Consiliului privind
legislaţia socială referitoare la activităţile de transport rutier, publicată
în Jurnalul Oficial nr. L 29 din 31 ianuarie 2009, p. 45 - 50.
ART. III din Ordonanţa Guvernului nr. 21/2009
Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii comunică Comisiei Europene textele dispoziţiilor de drept
intern, inclusiv actele administrative adoptate pentru implementarea măsurilor
legislative luate în domeniul prevenirii şi detectării manipulării
înregistrărilor cu tahograful, al legislaţiei sociale cu privire la
activităţile de transport rutier şi al aparaturii de înregistrare în
transportul rutier.
ART. II din
Ordonanţa Guvernului nr. 8/2015
În vederea aplicării
prevederilor Regulamentului (UE) nr. 165/2014, până la data de 2 martie 2015:
a) Ministerul
Transporturilor actualizează prevederile Normelor tehnice privind eliberarea,
înlocuirea, schimbarea şi înnoirea cartelelor tahografice, aprobate prin
Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 116/2006,
precum şi ale Normelor metodologice privind activitatea de control al
respectării perioadelor de conducere, pauzelor şi perioadelor de odihnă ale
conducătorilor auto şi al utilizării aparatelor de înregistrare a activităţii
acestora, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.058/2007, cu
modificările ulterioare;
b) Ministerul
Transporturilor elaborează şi supune spre aprobare Guvernului un proiect de
modificare şi completare a Hotărârii Guvernului nr. 899/2003 privind stabilirea
condiţiilor referitoare la aprobarea de model pentru aparatul de control în
transporturile rutiere, la omologarea de tip a limitatoarelor de viteză, precum
şi a condiţiilor de montare, reparare, reglare şi verificare a aparatelor de
control în transporturile rutiere şi a limitatoarelor de viteză.
ART. III din
Ordonanţa Guvernului nr. 8/2015
În vederea aplicării
actelor normative prevăzute la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 37/2007,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2007, cu modificările şi completările
ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta ordonanţă,
până la data de 2 martie 2016:
a) Ministerul
Transporturilor şi Ministerul Afacerilor Interne adoptă prin ordin norme
privind formarea iniţială şi periodică a personalului propriu cu atribuţii de
control;
b) Ministerul
Transporturilor adoptă prin ordin norme privind dotarea etapizată a
personalului cu atribuţii de control din cadrul Inspectoratului de Stat pentru
Controlul în Transportul Rutier cu echipamente de detectare timpurie la
distanţă necesare pentru a permite comunicarea cu tahograful inteligent.
ART. IV din
Ordonanţa Guvernului nr. 8/2015
Prezenta ordonanţă
intră în vigoare la 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României,
Partea I, cu excepţia modificarilor de la art. 8 şi 9, care intră în vigoare la
10 zile de la data publicării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu