1. Cea mai mare autobasculantă din lume
Caterpillar 797F este un autocamion cu două axe, cu propulsie mecanică proiectat și fabricat de Caterpillar Inc. din Statele Unite, special pentru minerit la suprafață și pentru aplicații grele de construcții. Modelul 797F are o sarcină utilă de 363 tone și un motor diesel de 4.000 CP (2.983 kW), care îi asigura o viteză maximă de 68 km/h.
Alte caracteristici:
- greutate totală - 623 700 kg
- motor - Cat C175-20 ACERT, V-20
- înălțime totală – 15,70 m
- lungime totală – 15,09 m
- înălțimea anvelopei (încărcat) – 9,53 m
- anvelope – 6 radiale, Michelin sau Bridgestone, 59/80R63, cântărind în total 5 300 kg (preț 42.500$/bucata)
- capacitatea rezervorului – 3 785 litri
- transmisie – mecanică, convertor hidraulic de cuplu, controlat de computer
2. Cel mai mare încărcător frontal din lume
Conceput pentru încărcarea camioanelor de mare capacitate, ca cel de mai sus, LeTourneau L-2350 este produs de firma americană LeTourneau Inc. și deține recordul mondial ca cel mai mare încărcător frontal.
Caracteristici:
- motor – turbo diesel, 16 cilindri, care asigură o putere de 2.300 CP
- greutate totală - 258 tone
- sarcina utilă a instalației hidraulice de ridicare – 72,5 tone
- capacitatea cupei standard - 40,52 m³
- anvelope – 4, 70/70-57 SRG DT, având un diametru de 4 metri și o lățime de 1,78 metri
- capacitatea rezervorului – 3 975 litri
- ulei hidraulic –1 230 litri
3. Cel mai mare buldozer din lume
Caracteristici:
- motor – Komatsu SA12V170E, cu 12 cilindri, răcit cu apă, injecție directă, dezvoltă 1.150 cai putere (860 kW)
- deplasare - tractor pe șenile
- greutate – 152 600 kg (fără lamă)
- lamă standard – împinge 69 m³ de material la fiecare trecere; când este echipat cu o lamă opționala, D575A-3 SD este capabil să deplaseze până la 96 m³ de material la fiecare trecere
- poate săpa la o adâncime maximă de 2,06 metri
- cabina de control a sistemului de propulsie complet electronică
- transport – datorita dimensiunilor sale imense, poate fi mutat de la un loc de muncă la altul doar dezasamblat, pe componente; pentru transport sunt necesare opt camioane
4. Cel mai mare utilaj de săpat tuneluri din lume
A fost numită "Big Bertha" fiind în prezent cea mai mare mașină de foraj tuneluri din lume. A fost construită de firma Hitachi în Osaka (Japonia) și a costat 80 milioane dolari americani. Măsoară 57,5 metri în diametru, 326 de metri în lungime și cântărește 7.000 de tone, fiind comandată de către un echipaj format din 25 de specialiști. Concepută special pentru a săpa în sol moale, utilajul este asamblat din 41 de piese distincte, cea mai mare cântărind 900 de tone.
Bertha are o viteză de trei centimetri pe minut. Solul excavat este împins înapoi spre suprafață pe o bandă transportoare, iar mașina construiește în mod automat panouri de beton care acoperă pereții tunelului. Deoarece totul este automatizat, operatorii și inginerii se cam plictisesc de atâta supraveghere. În prezent, mașinăria execută o lucrare în orașul Seattle, la State Route 99, până în anul 2015.
5. Cel mai mare excavator din lume
Denumirea sa oficială, dată de producători, este MAN / TAKRAF RB293, dar mai toată lumea îi spune mai simplu: Bagger 293. Acest gigant pe 16 șenile, a fost declarat de Cartea Recordurilor ca cel mai mare vehicul terestru.
Bagger 293 are 96 de metri înălțime, 225 de metri lungime și o greutate de 14 200 de tone, fiind nevoie de cinci persoane pentru a-i asigura funcționarea. Pentru excavare, Bagger 293 folosește o roată mare, montată la capătul unui braț lung, de 21,3 metri în diametru, pe care se găsesc prinse 20 de cupe, fiecare dintre ele având o capacitate de mai mult de 15 de metri cubi. Într-o zi se pot excava 240.000 de metri cubi de material, care se îndepărtează în spatele excavatorului cu ajutorul unei benzi transportoare, pentru a fi apoi preluat de autovehicule.
O știre de ultimă oră:
Pe 25 septembrie compania belarusă BelAZ a prezentat pentru prima dată cea mai mare basculanta din lume, cu capacitatea de transport de 450 de tone. Camionul va fi folosit pentru exploatări minere în Rusia, iar inginerii bieloruși pregătesc documentele să prezinte basculanta la Guinness World Records. Autobasculanta BelAZ 75710 este concepută și pentru a transporta piatră în cariere adânci de-a lungul drumurilor temporare, în condiții climatice diferite, cu temperaturi variind de la -50°C la +50°C. Vehiculul este propulsat de două motoare diesel, greutatea totală fiind de 810 de tone. Cabina poate găzdui două persoane și îndeplinește cerințele de zgomot, vibrații și cele referitoare la conținutul de substanțe nocive și praf. Autovehiculul folosește 8 anvelope radiale Michelin și poate atinge viteza maximă de 64 km/h. Alte detalii tehnice sunt aici [pdf].
_____________________________________________________________________________________________________
Cu un click, citiți și :
- Casa dinamică
- Top orașe 2012
- Cel mai lung autobuz din lume
- Primele 20 mărci din lume - top
- Străzi
- Cele mai scurte nume de locuri din lume
_____________________________________________________________________________________________________
By Dan Caragea; Constanța, România
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu