31 mai 2012

ALTE CONSIDERENTE - HGR nr. 69/2012


HGR NR. 69/2012
privind stabilirea încălcărilor prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a unor norme comune privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier şi de abrogare a Directivei 96/26/CE a Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa transportului rutier internaţional de mărfuri, ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum şi a sancţiunilor şi măsurilor aplicabile în cazul constatării acestor încălcări

A.     ÎNCĂLCĂRI FOARTE GRAVE (14000 – 18000 LEI)

Art. 3 pct.14. utilizarea de către operatorul de transport rutier/întreprinderea de transport rutier în cont propriu a unor conducători auto fără atestat/certificat de competenţă profesională sau al căror atestat/certificat de competenţă profesională are termenul de valabilitate expirat;

Art. 3 pct. 25. nerespectarea de către întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul de transport rutier a obligaţiei de a se asigura că persoanele angajate în funcţii care concură la siguranţa rutieră sunt titulare ale unui certificat/atestat profesional valabil eliberat conform reglementărilor legale în vigoare;
           
            CONSIDERENTELE MELE : Dacă ne referim numai la conducători auto, ca personalul predominant care concură la siguranța rutieră, cele două contravenții sunt extrem de apropiate, bazate însă pe cuvinte cheie. Oare un inspector de trafic aflat în control la sediu operatorului de transport/intreprindere aplica sancțiune contravențională dacă nu găsește o dovadă că acum 1 an  acesta/aceasta s-a asigurat că șoferul respectiv deținea atestat/certificat profesional, avându-l eliberat doar de 9 luni? Măcar pentru ambele puncte se suspenda și o copie conformă pentru o perioadă de 30 de zile.

B.      ÎNCĂLCĂRI FOARTE GRAVE (14000 – 18000 LEI) ȘI GRAVE (8000 – 12000 LEI)

Art. 3 pct 29. utilizarea de către operatorul de transport rutier/întreprinderea de transport rutier în cont propriu a unor conducători auto fără contract individual de muncă, aviz medical şi/sau aviz psihologic valabile în conformitate cu legislația în vigoare;

Art. 4 pct. 24. angajarea sau menţinerea în funcție de către operatorul de transport rutier/întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul economic care desfășoară activități conexe transportului rutier a persoanelor cu funcții care concură la siguranța rutieră cu nerespectarea prevederilor art. 59 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011; (Notă: apte medical și psihologic)

CONSIDERENTELE MELE : Se folosesc cuvinte diferite, care au același sens. Care este diferența dintre utilizare (referitor la persoane) și menținere în funcție în cazul acesta? In situația când un conducător auto nu are aviz medical și/sau aviz psihologic sau sunt nevalabile, care contravenție trebuie aplicată, cea gravă sau cea foarte gravă? Diferența e micuță, aproape 700 euro.

C.      ÎNCĂLCĂRI FOARTE GRAVE (14000 – 18000 LEI), GRAVE (8000 – 12000 LEI) ȘI MINORE (3000 – 6000 LEI)

Art. 3 pct. 38. nerespectarea de către conducătorii auto angajaţi ai operatorului de transport rutier/întreprinderii de transport rutier în cont propriu a obligației de a emite bilete/legitimații de călătorie corespunzătoare tarifelor aferente distanței parcurse de persoanele transportate;

Art. 4 pct. 13. transportarea persoanelor care nu dețin asupra lor bilet de transport valabil/legitimație de călătorie valabilă, în cazul efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate, sau transportarea unor persoane care nu sunt menționate în documentul de transport, în cazul efectuării transportului rutier național contra cost de persoane prin servicii ocazionale, ori transportarea persoanelor care nu dețin asupra lor legitimații eliberate de beneficiarul transportului, în cazul efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale;
  
Art. 5 pct. 30. nerespectarea de către conducătorii auto angajați ai operatorului de transport rutier a obligației de a emite bilete/legitimații de călătorie sau emiterea de bilete/legitimații de călătorie necorespunzătoare tarifelor aferente distanței parcurse de persoanele transportate;

CONSIDERENTELE MELE : In primul rând  toate aceste sancțiuni se aplică conducătorului auto. Dacă ne referim numai la transport rutier contra cost de persoane prin servicii regulate – cel mai frecvent, obligația conducătorului auto de a emite bilete/legitimații de călătorie apare în toate cele trei contravenții  cu mențiunea că persoanele care nu dețin bilete/legitimații valabile sunt verificate la urcarea în autobuz și conducătorul auto le emite în acest caz bilete/legitimații valabile. Așadar toate cele 3 sancțiuni se referă la nerespectarea obligației conducătorului auto de a emite bilete/legitimații de călătorie  Atunci de ce sunt diferențiate pe trei categorii, foarte grave, grave și încălcări minore? Care trebuie aplicată? Greu de răspuns  depinde cine răspunde. Diferența ca valoare în lei sau euro este enormă.

D.     ÎNCĂLCĂRI GRAVE (8000 – 12000 LEI)

Art. 4 pct. 27. nerespectarea de către întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul de transport rutier, după caz, a obligației de a efectua transport rutier de persoane numai în limita numărului de locuri înscris în certificatul de înmatriculare sau, în cazul autovehiculelor clasificate pe stele sau categorii, în limita numărului de locuri pe scaune înscris în certificatul de clasificare;

Art. 4 pct. 72. nerespectarea de către conducătorii auto angajați ai operatorului de transport rutier/întreprinderii de transport rutier în cont propriu a obligației de a transporta persoane doar în limita numărului de locuri pe scaune înscris în certificatul de înmatriculare sau, în cazul autovehiculelor clasificate pe stele sau categorii, în limita numărului de locuri pe scaune înscris în certificatul de clasificare;

CONSIDERENTELE MELE : Cele două contravenții se referă la același lucru, numai că prima se aplică operatorilor de transport/intreprinderilor, iar cea de a doua conducătorilor auto. Cum au aceiași valoare,  rămâne la latitudinea inspectorului de trafic pe cine sancționează  De asemenea, în ambele cazuri trebuie aplicată și imobilizarea autobuzului, dar la cea de la pct. 27 se suspendă și o copie conformă pentru o perioadă de 30 de zile, așadar ceva mai multe documente de completat în acest caz. Când este evaluat sau controlat cel care aplică sancțiunile din această hotărâre cine poate stabili cu subiectivitate dacă sancțiunea a fost aplicata în spiritul legii?

Art. 4 pct. 29. nerespectarea de către întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul de transport rutier a obligației de a efectua transportul rutier de mărfuri asigurând un sistem de fixare a încărcăturii conform reglementărilor în vigoare;

Art. 4 pct. 75. nerespectarea de către conducătorii auto angajați ai operatorului de transport rutier/întreprinderii de transport rutier în cont propriu a regulilor privind încărcarea, repartizarea încărcăturii, asigurarea și fixarea mărfurilor transportate;

CONSIDERENTELE MELE : Cele două contravenții se referă cam la același lucru (și aici mă refer la fixarea mărfurilor, numai că sunt formulate diferit;  prima se aplică operatorilor de transport/intreprinderilor, iar cea de a doua conducătorilor auto. Din nou au aceiași valoare,  rămâne la latitudinea inspectorului de trafic pe cine sancționează. De asemenea, în ambele cazuri trebuie aplicată și imobilizarea autovehiculului.

Art. 4 pct. 38. nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligației de a asigura afișarea la sediu și în interiorul vehiculului a traseului serviciului, a stațiilor  a orarului şi a tarifului de transport pe bază de legitimație de călătorie, conform distanțelor corespunzătoare stațiilor prevăzute în graficul de circulație aferent licenței de traseu, astfel încât aceste informații să fie disponibile tuturor utilizatorilor;

Art. 4 pct. 54. nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligației de a afișa  la sediu și în interiorul vehiculului, traseul serviciului, stațiile  orarul, tarifele şi condițiile de transport, astfel încât aceste informații să fie disponibile tuturor utilizatorilor;

CONSIDERENTELE MELE : Este o mare diferență intre „ afișare” și „a asigura afișarea. Chiar dacă se repetă, măcar valoarea sancțiunii contravenționale este aceiași și se aplică operatorilor de transport.

E.      ÎNCĂLCĂRI GRAVE (8000 – 12000 LEI) ȘI MINORE (3000 – 6000 LEI)

Art. 4 pct. 74. nerespectarea de către conducătorii auto angajați ai operatorului de transport rutier/întreprinderii de transport rutier în cont propriu a obligației de a informa persoanele transportate cu privire la obligativitatea purtării centurii de siguranță pe timpul deplasării vehiculelor;

Art. 5 pct. 7. nerespectarea de către întreprinderea de transport rutier în cont propriu/operatorul de transport rutier a obligației de a asigura informarea persoanelor transportate cu privire la obligativitatea purtării centurii de siguranță pe timpul deplasării vehiculelor, în unul dintre următoarele moduri:
7.1. de către conducătorul auto;
7.2. de către conducătorul grupului sau de către o persoană desemnată oficial în calitate de conducător al grupului;
7.3. prin mijloace audiovizuale;
7.4. prin afişarea în loc vizibil la fiecare scaun a unor semne şi/sau pictograme;

CONSIDERENTELE MELE : Se utilizează aceiași metodă de a diferenția contravențiile : „a informa”  și „a asigura  informarea”. In cazul acesta, prima contravenție se aplică conducătorilor auto, iar cea de a doua, care este mai blândă că valoare materială, este pentru operatorii de transport/intreprinderi(sic!). Dacă citim cu atenție se observă că informarea trebuie în primul rând făcută de către conducătorul auto, care nu are nici o scăpare în această situație.

Art. 4 pct. 5. nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligațiilor prevăzute la art. 12 alin. (2) şi/sau (3) și la art. 17 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009, referitoare la completarea foii de parcurs; (Notă : completare document de control: tip serviciu; itinerar; OT; punct plecare/destinație; data plecării/încetării serviciului);

Art. 5 pct. 5. necompletarea sau completarea necorespunzătoare a foii de parcurs de către operatorul de transport rutier, în cazul efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale;

CONSIDERENTELE MELE : Ambele contravenții se aplică operatorilor de transport, dar au valori semnificativ disproporționate exprimate în lei, cu toate că ar exista unele cazuri când diferența se poate face relativ ușor. Insă este foarte important ca la art. 4 se suspendă și o copie conformă pentru o perioadă de 30 de zile.

F.       ÎNCĂLCĂRI MINORE (3000 – 6000 LEI)

Art. 5 pct. 2. nerespectarea de către operatorul de transport rutier a termenului de maximum 15 zile pentru comunicarea către autoritatea emitentă a pierderii, deteriorării sau sustragerii licenţei de transport/licenţei comunitare/licenţei de traseu/copiei conforme a licenței de transport/copiei conforme a licenţei comunitare;

Art. 5 pct. 13. nerespectarea de către operatorul de transport rutier a obligaţiei de a anunţa pierderea, sustragerea sau deteriorarea licenţei de transport/licenţei comunitare şi/sau a copiei conforme a acesteia Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., în termen de maximum 15 zile de la data constatării pierderii, sustragerii sau deteriorării;

CONSIDERENTELE MELE : Dacă operatorul de transport anunță pierderea  licenței comunitare, să zicem, după 20 de zile este pasibil să primească ambele sancțiuni  Insă aici apare expresia „de la data pierderii, sustragerii sau deteriorării , dată care nu poate fi verificată în nici un fel de către autoritatea emitentă sau A.R.R. (de ce se folosesc doua sintagme diferite,  doar pentru licența de traseu?).

Art. 5 pct. 3. nerespectarea de către întreprinderea de transport rutier în cont propriu a termenului de maximum 15 zile pentru comunicarea către autoritatea emitentă a pierderii, deteriorării sau sustragerii certificatului de transport în cont propriu/copiei conforme a certificatului de transport în cont propriu;

Art.5 pct. 9. nerespectarea de către întreprinderea de transport rutier în cont propriu a obligaţiei de a anunţa pierderea, sustragerea sau deteriorarea certificatului de transport în cont propriu şi/sau a copiei conforme a acestuia Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., în termen de maximum 15 zile de la data constatării pierderii, sustragerii sau deteriorării;

CONSIDERENTELE MELE : Aceleași ca mai sus, cu mențiunea că nu mai există nici o posibilă diferență intre autoritatea emitenta și A.R.R..

OBSERVAȚIE : Am avut uneori impresia că unele dintre contravenții au fost scrise de entități diferite și s-au împerecheat în textul final. 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Cu un click, citiți neapărat și:

By Dan Caragea; Constanta; Romania

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu