ORDONANȚA nr. 27 din 31 august 2011 privind transporturile rutiere
EMITENT: Guvernul României
PUBLICATĂ ÎN MONITORUL OFICIAL nr. 625 din 2 septembrie 2011
Data intrării în vigoare: 04 Decembrie 2011
Modificată prin:
- ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 11 din 27 februarie 2013 pentru modificarea şi completarea Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere; EMITENT: Guvernul României; Publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 122 din 5 martie 2013; Data intrării în vigoare: 05 Martie 2013.
- LEGEA nr. 109 din 11.07.2014 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 11/2013 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere; EMITENT: Parlamentul Romaniei; Publicată în MONITORUL OFICIAL NR. 525 din 15 iulie 2014. (aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 11 din 27 februarie 2013 cu modificări şi completări).
- LEGEA nr. 94 din 11 mai 2016 pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere; EMITENT: Guvernul României; Publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 369 din 13 mai 2016; Data intrării în vigoare: 16 mai 2016.
În temeiul art. 108
din Constituția României, republicată şi al art. 1 pct. III.1 din
Legea nr. 131/2011 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe,
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță.
CAP. I Dispoziții generale
SECȚIUNEA 1
Domeniu de aplicare
ART. 1
(1) Dispoziţiile prezentei ordonanțe constituie cadrul general pentru
organizarea și efectuarea transporturilor rutiere de mărfuri şi persoane pe
teritoriul României, precum şi a activităţilor conexe acestora, în condiții de
siguranţă şi calitate, cu respectarea principiilor liberei concurenţe,
garantarea accesului liber şi nediscriminatoriu la piaţa transportului rutier,
protecţia mediului înconjurător, a drepturilor şi intereselor legitime ale
persoanelor fizice şi juridice şi pentru satisfacerea necesitaţilor economiei
naţionale şi a nevoilor de apărare ale ţării.
(2) Prin prezenta ordonanţă se creează cadrul legal general pentru
aplicarea directă a prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 de stabilire a
unor norme comune privind condiţiile care trebuie îndeplinite pentru
exercitarea ocupaţiei de operator de transport rutier şi de abrogare a
Directivei 96/26/CE a Consiliului, ale Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele
comune pentru accesul la piaţa transportului rutier internaţional de mărfuri şi
ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 21 octombrie 2009 privind normele comune pentru accesul la
piaţa internaţională a serviciilor de transport cu autocarul şi autobuzul şi de
modificare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006, denumite în continuare
Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 , respectiv
Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009.
(3) Transportul rutier şi activităţile conexe acestuia se desfăşoară cu respectarea
reglementărilor în vigoare privind condiţiile de lucru ale conducătorilor auto,
condiţiile de exploatare a vehiculelor rutiere şi de utilizare a
infrastructurii rutiere, precum şi condiţiile privind siguranţa circulaţiei
rutiere.
(4) În toate raporturile generate de transportul rutier şi de activităţile
conexe acestuia, protecţia vieţii umane şi a mediului înconjurător este
prioritară.
ART. 2
Transportul public local efectuat în interiorul unei localități
precum și serviciul public de transport persoane, așa cum
este definit în Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al
Parlamentului și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind
serviciile publice de transport feroviar și rutier de
călători și de abrogare a regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70
ale Consiliului, se reglementează prin legi speciale.
SECȚIUNEA a 2-a
Definiții
ART. 3
În sensul
prezentei ordonanțe, termenii și expresiile de mai jos au
următoarele semnificații:
1. activitate conexă transportului rutier - activitate care se desfăşoară
în legătură cu transportul rutier;
2. autoturism - autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă
constructivă mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de
persoane, care are cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului
auto;
3. autobuz - autovehicul cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă
constructivă mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de
persoane pe scaune şi în picioare, care are mai mult de 9 locuri pe scaune,
inclusiv locul conducătorului auto;
4. autocar - autobuz cu mai mult de 22 de locuri pe scaune, destinat şi
echipat numai pentru transportul de persoane aşezate pe scaune, având spaţii
speciale pentru transportul bagajelor pe distante mari, amenajat şi dotat
pentru a asigura confortul persoanelor transportate, având interdicţia de a
transporta persoane în picioare;
5. autorizaţie de transport internaţional - document care dă dreptul unui
operator de transport rutier să efectueze în anumite condiţii una sau mai multe
operaţiuni de transport internaţional pe teritoriul unui stat, pe perioada sa
de valabilitate;
6. autogară - spaţiu special delimitat, amenajat şi dotat pentru a permite
plecarea şi sosirea autobuzelor, inclusiv a celor aflate în tranzit, asigurând
urcarea sau coborârea persoanelor, precum şi condiţii şi servicii pentru
autobuze şi pentru persoanele aflate în aşteptare;
7. capăt de traseu - staţia de plecare sau staţia de destinaţie a unui
traseu, utilizată pentru urcarea/coborârea, după caz, a persoanelor
transportate prin servicii regulate de transport contra cost de persoane;
8. certificat de competenţă profesională - document care atestă pregătirea
profesională a unei persoane în domeniul transporturilor rutiere;
9. certificat de transport în cont propriu - document care permite
exercitarea ocupaţiei de întreprindere de transport rutier în cont propriu;
10. contract de închiriere de vehicule rutiere - contract încheiat în formă
autentică, prin care un locator, persoană fizică sau juridică, transmite,
contra cost, dreptul de folosinţă pe perioadă determinată a unuia sau mai
multor vehicule, fără conducător auto, către o altă persoană fizică sau
juridică, numită locatar;
11. copie conformă a certificatului de transport în cont propriu - document
în baza căruia se efectuează transport rutier în cont propriu, eliberat de
autoritatea competentă pentru fiecare dintre autovehiculele sau ansamblurile de
vehicule rutiere utilizate la transportul rutier în cont propriu;
12. copie conformă a licenţei comunitare - document în baza căruia se
efectuează transport rutier contra cost, eliberat de autoritatea competentă
pentru fiecare dintre autovehiculele sau ansamblurile de vehicule rutiere
utilizate la transportul rutier contra cost;
13. cursă - parcursul dus-întors realizat de un autobuz între capetele de
traseu, în cadrul aceluiaşi serviciu regulat de transport de persoane;
14. document de transport - document care se află la bordul autovehiculului
rutier pe toată durata derulării transportului, având înscrise date privind
întreprinderea care efectuează transportul, expeditorul, beneficiarul
transportului, mărfurile sau persoanele transportate, după caz, şi care trebuie
să facă posibilă stabilirea categoriei şi a tipului de transport rutier
efectuat;
15. grafic de circulaţie - document care conţine denumirea traseului,
capetele de traseu, autogările, staţiile publice aflate pe traseu, distanţele
dintre acestea, orele de plecare/sosire din capetele de traseu şi din staţiile
publice/autogările aflate pe traseu, zilele în care se efectuează serviciul
regulat şi serviciul regulat special, după caz;
16. grup de persoane dinainte constituit - grup de persoane constituit,
pentru care o persoană juridică sau o persoane fizică este responsabilă cu
încheierea contractului şi plata serviciului ocazional, înainte de plecarea în
cursă. Pe tot parcursul transportului respectiv componenţa grupului trebuie să
rămână aceeaşi;
17. inspecţie tehnică periodică - operaţiune de control periodic al
vehiculelor aflate în exploatare, care priveşte în principal sistemele şi
componentele acestora ce contribuie la siguranţa circulaţiei, protecţia
mediului şi încadrarea în categoria de folosinţă;
18. intermediere în transporturile rutiere - activitatea unei întreprinderi
cu scop patrimonial care constă în preluarea de la beneficiari a comenzilor de
transport rutier naţional şi/sau internaţional, acestea urmând a fi executate
de intermediar, în numele său, prin intermediul unuia sau mai multor operatori
de transport;
19. întreprindere - conform definiţiei din Regulamentul (CE) nr.
1.071/2009;
20. licenţă pentru activităţi conexe transportului rutier - document care
dă dreptul unei întreprinderi să desfăşoare activităţi conexe transportului
rutier;
21. licenţă comunitară - document care permite accesul operatorului de
transport autorizat la piaţa transportului rutier;
22. licenţă de traseu - document pe baza căruia operatorul de transport
rutier efectuează transport rutier naţional contra cost de persoane prin
servicii regulate sau servicii regulate speciale, pe un anumit traseu, conform
programului de transport;
23. masa totală maximă autorizată - masa totală maximă a unui vehicul
rutier, aşa cum este declarată de constructorul acestuia;
24. omologare - procedura administrativă prin care autoritatea competentă
certifică, conform legislaţiei în vigoare, că un tip de vehicul, un sistem sau
o componentă ori o entitate tehnică independentă satisface cerinţele tehnice
prevăzute de reglementările în vigoare;
25. ocupaţia de operator de transport rutier de mărfuri - potrivit
definiţiei din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, "activitatea oricărei
întreprinderi care efectuează, cu ajutorul fie al unor autovehicule, fie al
unei combinaţii de vehicule, transportul de marfă contra cost în numele unui
terţ";
26. ocupaţia de operator de transport rutier de persoane - potrivit
definiţiei din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, "activitatea oricărei
întreprinderi care efectuează, cu ajutorul unor autovehicule construite şi
echipate astfel încât să fie potrivite pentru transportul a mai mult de nouă
persoane, inclusiv conducătorul auto, şi destinate acestui scop, servicii de
transport de persoane pentru public sau pentru anumite categorii de
utilizatori, contra cost, plătite de către persoana transportată sau de către
organizatorul transportului";
27. operator de transport rutier - întreprindere care desfăşoară
activitatea de transport rutier de mărfuri şi/sau persoane, contra cost;
28. operator de transport rutier român - operator de transport rutier
stabilit în România;
29. operator de transport rutier străin - operator de
transport rutier stabilit în alt stat;
30. operator pentru activităţi conexe transportului rutier - orice operator
economic care desfăşoară activităţi conexe transportului rutier, titular al
licenţei pentru activităţi conexe transportului rutier;
31. operaţiune de cabotaj - conform definiţiei din Regulamentul (CE) nr.
1.072/2009 şi Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009, după caz;
32. manager de transport - conform definiţiei din Regulamentul (CE)
nr. 1.071/2009;
33. program de transport - program întocmit şi aprobat de autoritatea
competentă, prin care se stabilesc traseele, graficele de circulaţie, numărul
autovehiculelor necesare, precum şi capacitatea de transport minimă în vederea
efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate.
Capacitatea de transport a autovehiculului este dată de numărul de locuri pe
scaune înscris în certificatul de clasificare pe stele sau categorii;
34. serviciu regulat - conform definiției din Regulamentul nr.
1.073/2009, aplicabilă şi transportului rutier național;
35. serviciu regulat special - conform definiţiei din Regulamentul
(CE) nr. 1.073/2009;
36. serviciu ocazional - potrivit definiţiei din Regulamentul (CE) nr.
1.073/2009;
37. stație publică - spaţiu delimitat, situat pe traseul unui
serviciu regulat de transport de persoane, amenajat de către administraţia
publică locală, destinat îmbarcării/debarcării persoanelor, semnalizat şi
prevăzut cu un panou destinat afişării unor informaţii;
38. traseu - parcurs care asigură legătura dintre capătul de traseu de
plecare şi capătul de traseu de destinaţie, pe care se efectuează servicii
regulate sau servicii regulate speciale. În funcţie de amplasarea capetelor de
traseu şi de parcursul dintre acestea, traseele pot fi judeţene, interjudeţene
şi internaţionale; traseele dintr-o asociaţie de dezvoltare intercomunitară
având ca obiect transportul rutier public de persoane prin servicii regulate
sunt considerate trasee locale;
39. transport rutier - deplasarea persoanelor sau a mărfurilor cu un
autovehicul ori cu un ansamblu de vehicule rutiere, pe un drum deschis
circulaţiei publice, chiar dacă vehiculele respective sunt, pe o anumită
porţiune a parcursului, transportate la rândul lor pe sau de alte vehicule ori
dacă autovehiculele se deplasează fără încărcătură. Operaţiunile de
încărcare/descărcare şi de întocmire/distribuire a documentelor însoţitoare ale
transportului, realizate sau supravegheate de către conducătorul
autovehiculului ori al ansamblului de vehicule rutiere, sunt parte integrantă
din transportul rutier;
40. transport rutier contra cost - transport rutier de mărfuri şi/sau
persoane efectuat contra plată, prin încasarea unui tarif sau a echivalentului
în natură ori în servicii;
41. transport rutier în cont propriu de mărfuri - transportul rutier de
mărfuri efectuat cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 1 alin. (5) lit.
d) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009;
42. transport rutier în cont propriu de persoane - transportul rutier
efectuat în scopuri necomerciale şi nonprofit de către o persoană fizică sau
juridică cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 2 pct. 5 din Regulamentul
(CE) nr. 1.073/2009;
43. transport agabaritic - transportul rutier efectuat cu depăşirea
maselor şi/sau a dimensiunilor maxime admise;
44. transport rutier naţional - transportul rutier care se efectuează între
două localităţi situate pe teritoriul României, fără a depăşi teritoriul
statului;
45. transport rutier internaţional - conform definiţiei din Regulamentul
(CE) nr. 1.072/2009 sau definiţiei din Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009, după
caz;
46. transport rutier judeţean - transportul rutier care se efectuează
între două localităţi situate pe teritoriul aceluiaşi judeţ, fără a depăşi
teritoriul judeţului respectiv;
47. transport rutier interjudeţean - transportul rutier care se efectuează
între capul de traseu de plecare şi capul de traseu de destinaţie, situate pe
teritoriul a două judeţe diferite, cu sau fără tranzitarea unuia sau a mai
multor judeţe; în sensul prezentei ordonanţe, transportul rutier dintre
municipiul Bucureşti şi alte judeţe este considerat transport rutier
interjudeţean, cu excepţia transportului dintre municipiul Bucureşti şi
localităţile judeţului Ilfov, care este considerat transport local;
48. transport rutier local de persoane - transportul rutier public de
persoane prin servicii regulate efectuat în interiorul unei localităţi, precum
şi în limitele unei asociaţii de dezvoltare intercomunitare;
49. vehicul rutier - sistem mecanic destinat circulaţiei pe drumurile
publice, cu sau fără mijloace de autopropulsare, şi care se utilizează în mod
normal pentru transportul de persoane şi/sau de mărfuri ori pentru efectuarea
de servicii sau lucrări. În sensul prezentei ordonanţe, autovehiculele,
remorcile, semiremorcile şi tractoarele sunt considerate vehicule rutiere,
fiind definite astfel:
a) autovehicul - orice vehicul rutier care se deplasează prin propulsie
proprie, cu excepţia vehiculelor care circulă pe şine şi a autovehiculelor cu
două sau 3 roţi;
b) remorcă - vehicul rutier fără motor, conceput şi construit pentru a fi
tractat de un autovehicul;
c) semiremorcă - vehicul rutier tractat, conceput pentru a fi cuplat la un
tractor sau la o axă de tractare, astfel încât asupra tractorului ori axei de
tractare se exercită o forţă verticală semnificativă;
d) tractor - vehicul rutier care, prin concepţie şi construcţie, este
destinat exclusiv sau în principal tractării de remorci/semiremorci sau
utilaje;
50. vehicule istorice - vehicule în cazul cărora perioada trecută de la
încetarea fabricaţiei acestora, pentru care s-a utilizat acelaşi tip de
caroserie şi acelaşi tip de motor, este de cel puţin 30 de ani, acestea fiind
originale, restaurate sau reconstruite, pentru care deţinătorii au obţinut un
atestat de vehicul istoric emis de organisme agreate conform reglementărilor în
vigoare.
SECŢIUNEA a 3-a
Clasificarea transporturilor
rutiere și a activităților conexe transporturilor rutiere
ART. 4
În sensul prezentei ordonanțe, transporturile rutiere se clasifică pe
categorii şi tipuri după cum urmează:
I. categorii de transport rutier:
1. clasificarea din punctul de vedere al ariei de
desfăşurare:
a) transport rutier naţional;
b) transport rutier internaţional;
2. clasificarea din punctul de vedere al caracterului
comercial al activităţii:
a) transport rutier contra cost;
b) transport rutier în cont propriu;
II. tipuri de transport rutier:
1. transport rutier de mărfuri:
a) transport rutier de mărfuri generale;
b) transport rutier de mărfuri perisabile;
c) transport rutier de mărfuri şi deşeuri periculoase;
d) transport rutier de deşeuri;
e) transport rutier de animale vii;
f) transport rutier agabaritic;
2. transport rutier de persoane:
a) transport rutier prin servicii regulate;
b) transport rutier prin servicii regulate speciale;
c) transport rutier prin servicii ocazionale.
ART. 5
În sensul prezentei ordonanţe, activităţile conexe transporturilor rutiere
se clasifică după cum urmează:
a) activitate de autogară;
b) activitate de intermediere în transportul contra cost de mărfuri sau în
transportul contra cost de persoane efectuat prin servicii ocazionale.
SECŢIUNEA a 4-a
Atribuțiile Ministerului
Transporturilor și Infrastructurii în domeniul
transporturilor rutiere
ART. 6
(1) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de
organ de specialitate al administraţiei publice centrale, autoritate de stat şi
de reglementare în domeniul transporturilor rutiere, reprezintă, în sensul
prezentei ordonanţe, autoritatea competentă
(2) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de organ de
specialitate al administraţiei publice centrale în domeniul transporturilor rutiere,
are următoarele atribuţii:
a) elaborează strategiile naţionale de dezvoltare a activităţilor de
transport rutier;
b) elaborează reglementări specifice în domeniul transporturilor rutiere şi
al activităţilor conexe acestora;
c) elaborează programe de dezvoltare durabilă și de modernizare a
sistemului naţional de transport rutier, de siguranţă şi securitate a
transporturilor rutiere şi de protecţie a mediului;
d) asigură condiţiile unui mediu concurenţial normal în activitatea de
transport rutier, în corelaţie cu celelalte moduri de transport, şi între
operatorii de transport rutier;
e) stabileşte norme obligatorii pentru operatorii de transport rutier,
precum şi pentru operatorii de activităţi conexe transportului rutier;
f) asigură controlul respectării reglementărilor specifice domeniului
transporturilor rutiere de către operatorii de transport rutier/întreprinderi,
precum şi de către ceilalţi utilizatori ai infrastructurii rutiere;
g) asigură dezvoltarea cercetării şi elaborarea de studii de specialitate
în domeniul transporturilor rutiere;
h) monitorizează piaţa transporturilor rutiere în scopul constatării
apariţiei situaţiilor de criză şi adoptă măsurile necesare acestor situaţii;
i) stabileşte condiţiile tehnice şi metodologia de omologare a vehiculelor
rutiere în vederea înmatriculării sau înregistrării acestora;
j) stabileşte condiţiile tehnice şi metodologia pentru efectuarea
inspecţiilor tehnice periodice, precum şi a controlului tehnic în trafic al
vehiculelor rutiere;
k) stabileşte condiţiile tehnice şi metodologia de omologare şi certificare
a produselor şi materialelor de exploatare utilizate la vehiculele rutiere, în
vederea introducerii acestora pe piaţă.
(3) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de
autoritate de stat în domeniul transporturilor rutiere, are următoarele
atribuţii:
a) exercită autoritatea de registru şi inspecţie de stat în transporturile
rutiere;
b) organizează şi ţine evidenţa tuturor tipurilor de vehicule rutiere
omologate, cu excepţia celor care aparţin instituţiilor din sistemul naţional
de apărare şi siguranţă publică;
c) elaborează programe privind echiparea reţelei de transport rutier
cu infrastructuri şi sisteme telematice de culegere a datelor, precum şi cu
centre de control şi/sau de informare cu privire la traficul rutier şi de
monitorizare a operaţiunilor de transport rutier pentru constatarea respectării
prevederilor în vigoare şi a siguranţei traficului rutier;
d) elaborează norme privind organizarea şi efectuarea transporturilor
rutiere şi a activităţilor conexe acestora şi controlează respectarea lor;
e) exercită controlul de stat privind respectarea reglementărilor naţionale
şi internaţionale în activităţile specifice domeniului transporturilor rutiere;
f) autorizează activităţile de transport rutier contra cost şi în cont
propriu, naţional şi/sau internaţional, şi eliberează în acest sens licenţe,
certificate de transport în cont propriu şi autorizaţii de transport
internaţional, direct sau prin intermediul autorităţilor/instituţiilor/unităţilor
prevăzute de legislaţia în vigoare, în conformitate cu procedurile specifice
stabilite pentru operatorii de transport rutier, întreprinderi şi operatorii de
activităţi conexe transportului rutier, precum şi atestate/certificate pentru
personalul de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, conform
prevederilor în vigoare, acordurilor şi convenţiilor la care România este
parte;
g) autorizează centrele de pregătire şi perfecţionare a personalului din
domeniul transporturilor rutiere, şcolile de conducători auto şi
instructorii auto;
h) elaborează norme obligatorii privind pregătirea, examinarea şi atestarea
profesională a personalului de specialitate din domeniul transporturilor
rutiere, respectiv a persoanelor desemnate să conducă permanent şi efectiv
activităţi de transport rutier, a consilierilor de siguranţă, a conducătorilor
auto, a profesorilor de legislaţie rutieră, a instructorilor de conducere auto,
precum şi a lectorilor necesari procesului de pregătire şi perfecţionare
profesională a acestora;
i) asigură cadrul privind condiţiile în care se execută transportul
combinat de mărfuri şi promovarea acestuia în conformitate cu acordurile şi
convenţiile internaţionale la care România este parte;
j) asigură realizarea unui sistem de supraveghere şi monitorizare a
transporturilor rutiere de mărfuri şi de persoane;
k) elaborează, cu avizul Ministerului Sănătăţii, norme privind examinarea
medicală a persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere auto,
precum şi pentru verificările periodice ale posesorilor de permis de conducere
auto;
l) certifică încadrarea vehiculelor rutiere în normele tehnice privind
siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi în categoria de folosinţă,
conform destinaţiei, prin inspecţia tehnică periodică, în conformitate cu
reglementările în vigoare;
m) certifică sau omologhează, potrivit reglementărilor în vigoare,
produsele şi materialele de exploatare utilizate la vehiculele rutiere
fabricate în ţară sau importate şi dispune, în caz de neconcordanţă, suspendarea
ori anularea certificatului de conformitate sau de omologare;
n) evaluează laboratoarele de încercare aferente domeniului rutier;
o) certifică încadrarea în normele de poluare şi siguranţă rutieră a
vehiculelor rutiere destinate transportului internaţional de mărfuri sau cu
alte caracteristici speciale;
p) omologhează vehiculele rutiere în vederea înmatriculării sau
înregistrării acestora, controlează, la producător şi la vânzător,
conformitatea caracteristicilor tehnice ale vehiculelor rutiere cu tipul
omologat şi dispune, în caz de neconcordanţă, suspendarea ori anularea
certificatului de omologare;
q) autorizează operatorii economici care desfăşoară activităţi de
reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a
vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din
uz;
r) autorizează înfiinţarea şi funcţionarea staţiilor de inspecţie tehnică,
supraveghează şi controlează activitatea acestora şi atestă personalul care
efectuează inspecţia tehnică periodică;
s) autorizează desfăşurarea activităţilor conexe transporturilor rutiere
prin acordarea licenţei pentru activităţi conexe transportului rutier,
supraveghează şi controlează desfăşurarea acestora;
ș) asigură efectuarea inspecţiei tehnice a vehiculelor rutiere, în
vederea primei înmatriculări în România şi certificării autenticităţii
acestora, în vederea înmatriculării / reînmatriculării sau la cerere;
t) clasifică vehiculele rutiere destinate transportului rutier de persoane
pe categorii de confort şi vehiculele destinate transportului rutier de
mărfuri;
ţ) acordă operatorilor de transport rutier străini autorizaţii de transport
internaţional valabile pe teritoriul României.
ART. 7
(1) Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii poate să desemneze
unităţi care funcţionează în subordinea sau sub autoritatea sa să elaboreze şi
să pună în aplicare norme tehnice şi reglementări specifice transporturilor
rutiere şi vehiculelor rutiere, care să asigure inclusiv inspecţia şi controlul
tehnic de specialitate.
(2) Instituţiile publice, regiile autonome, precum şi societăţile
comerciale prevăzute la alin. (1), care funcţionează în subordinea sau sub
autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, se autofinanţează
din tarife şi comisioane, obţinute din prestaţii specifice, precum şi din alte
surse, constituite potrivit legii.
ART. 8
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii este autoritatea competentă
pentru aplicarea acordurilor şi convenţiilor internaţionale, bilaterale sau multilaterale,
din domeniul transporturilor rutiere la care România este parte.
CAP. II Accesul la activitatea de transport rutier
SECŢIUNEA 1
Accesul la ocupația de operator de transport rutier
ART. 9
Pentru a avea acces la ocupația de operator de transport rutier,
întreprinderile trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute la art. 3 alin.
(1) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009.
ART. 10
(1) Autorizarea întreprinderilor în vederea accesului la ocupaţia de
operator de transport rutier se face prin înregistrarea acestora în Registrul
electronic naţional al operatorilor de transport rutier, ţinut de autoritatea
competentă.
(2) Modul de întocmire, completare şi gestionare a registrului prevăzut la
alin. (1), precum şi de înscriere a datelor aferente operatorilor de transport
se stabileşte de către autoritatea competentă prin norme.
ART. 11
În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (5) lit. a) din Regulamentul
(CE) nr. 1.071/2009, prevederile privind accesul la ocupaţia de operator de
transport nu se aplică întreprinderilor angajate exclusiv în următoarele tipuri
de transport rutier naţional:
a) transporturi poştale efectuate în cadrul unui serviciu universal;
b) transportul necomercial de vehicule defecte sau care sunt avariate;
c) transportul de mărfuri cu autovehicule a căror masă totală maximă
autorizată, inclusiv cea a remorcilor, nu depăşeşte 3,5 tone;
d) transportul de mărfuri în regim de taxi;
e) transportul de medicamente, aparate şi echipamente medicale şi al altor
articole necesare în cazul situaţiilor de urgenţă specifice catastrofelor
naturale;
f) transporturi funerare;
g) deplasări efectuate cu vehicule istorice;
h) transporturi efectuate cu vehicule rutiere special destinate serviciilor
medicale de urgenţă;
i) transporturi efectuate cu vehicule rutiere utilizate de serviciile
forţelor armate, de serviciile protecţiei civile, de pompieri şi structurile
responsabile cu menţinerea şi restabilirea ordinii şi siguranţei publice sau
închiriate de acestea fără conducător auto, atunci când transportul intră în
atribuţiile proprii ale acestor servicii şi se efectuează sub controlul
acestora;
j) transporturi efectuate cu vehicule rutiere a căror viteză maximă
autorizată nu depăşeşte 40 km/h;
k) transporturi efectuate cu vehicule rutiere de încercări pentru
îmbunătăţirea tehnologică;
l) transporturi efectuate cu tractoare agricole sau forestiere;
m) transporturi în interes personal efectuate de către persoane fizice, cu
vehicule rutiere deţinute de acestea, indiferent de capacitate;
n) transporturi efectuate cu autovehicule construite şi echipate
pentru transportul a cel mult 9 persoane, inclusiv conducătorul auto, şi
destinate acestui scop;
o) transporturi necomerciale de lapte și stupi de albine;
p) transportul școlar, efectuat cu autobuze având inscripția «transport școlar», conform prevederilor art. 18¹.
p) transportul școlar, efectuat cu autobuze având inscripția «transport școlar», conform prevederilor art. 18¹.
ART. 11¹
(1) Pentru a efectua transport rutier naţional
contra cost de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate, întreprinderile
trebuie să fie autorizate de către autoritatea competentă.
(2) Modalitatea de autorizare, precum şi
condiţiile care trebuie îndeplinite pentru autorizarea transporturilor
prevăzute la alin. (1) se stabilesc de către autoritatea competentă prin norme.
ART. 12
(1) Întreprinderea care exercită ocupaţia de operator de transport rutier
desemnează un manager de transport, cu respectarea prevederilor art. 4 alin.
(1) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009.
(2) Orice modificare în ceea ce priveşte managerul de transport desemnat se
comunică autorităţii competente de către operatorul de transport în maximum 15
zile de la data acesteia.
ART. 13
Autoritatea competentă stabileşte prin norme modalitatea de îndeplinire a
condiţiilor referitoare la cerinţa privind sediul.
ART. 14
(1) Cerinţa privind buna reputaţie trebuie îndeplinită de către
întreprindere şi de către managerul de transport al întreprinderii
(2) Autoritatea competentă stabileşte prin norme:
a) modalitatea de îndeplinire a condiţiilor referitoare la cerinţa privind
buna reputaţie;
b) procedura administrativă prin care se constată pierderea bunei reputaţii
a întreprinderii / managerului de transport;
c) măsurile cu efect echivalent măsurii de reabilitare pentru îndeplinirea
cerinţei privind buna reputaţie.
ART. 15
Autoritatea competentă stabileşte prin norme modalitatea de îndeplinire a
condiţiilor referitoare la cerinţa privind capacitatea financiară.
ART. 16
(1) Certificatul de competenţă profesională a managerului de transport
se obţine în baza pregătirii profesionale inițiale urmată de o
examinare, în condiţiile stabilite de către autoritatea competentă prin norme.
(2) Deţinătorii de certificate de competenţă profesională au obligaţia de a
urma cursuri pentru pregătirea profesională periodică în domeniile enumerate în
anexa I la Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009, la intervale de cel mult 10 ani,
care se finalizează printr-o evaluare privind actualizarea cunoştinţelor, în
condiţiile stabilite de către autoritatea competentă prin norme.
(3) Deţinătorii de certificate de competenţă profesională care nu au mai
condus o întreprindere de transport rutier de marfă sau o întreprindere de
transport rutier de persoane în ultimii 5 ani au obligaţia de a urma cursuri de
pregătire profesională periodică, care se finalizează printr-o evaluare privind
actualizarea cunoştinţelor, în condiţiile stabilite de către autoritatea
competentă prin norme.
(4) În vederea actualizării cunoştinţelor pe care le deţin, managerii de
transport au obligaţia să urmeze cursuri pentru pregătirea profesională
continuă, care se finalizează printr-o evaluare privind actualizarea
cunoştinţelor, în condiţiile stabilite de către autoritatea competentă prin
norme.
SECŢIUNEA a 2-a
Accesul la transportul rutier în cont propriu
ART. 17
Pentru a avea acces la transportul rutier în cont propriu, întreprinderea
trebuie să îndeplinească cerințele prevăzute la art. 3 alin. (1)
lit. b) şi d) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009.
ART. 18
ART. 18¹
Prevederile privind accesul la transportul rutier de persoane în cont propriu se aplică și transportului cu autobuzele proprii ale unităților administrativ-teritoriale sau ale unităților de învățământ, având inscripția «transport școlar», utilizate exclusiv pentru transportul elevilor și cadrelor didactice, care efectuează acest transport din mediul rural către unitățile de învățământ din comună sau către unitățile de învățământ din mediul urban.
ART. 19
Prevederile privind accesul la transportul rutier în cont propriu nu se
aplică întreprinderilor angajate exclusiv în următoarele tipuri de transport
rutier naţional:
a¹) transportul de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate;
c) transportul de medicamente, aparate şi echipamente medicale şi al
altor articole necesare în cazul situaţiilor de urgenţă specifice catastrofelor
naturale;
d) transporturi funerare;
e) deplasări efectuate cu vehicule istorice;
f) transporturi efectuate cu vehicule rutiere special destinate serviciilor
medicale de urgenţă;
g) transporturi efectuate cu vehicule rutiere utilizate de serviciile
forţelor armate, de serviciile protecţiei civile, de pompieri şi structurile
responsabile cu menţinerea şi restabilirea ordinii şi siguranţei publice sau
închiriate de acestea fără conducător auto, atunci când transportul intră în
atribuţiile proprii ale acestor servicii şi se efectuează sub controlul
acestora;
h) transporturi efectuate cu vehicule rutiere a căror viteză maximă
autorizată nu depăşeşte 40 km/h;
i) transporturi efectuate cu vehicule rutiere de încercări pentru
îmbunătăţirea tehnologică;
j) transporturi efectuate cu tractoare agricole sau forestiere;
k) transporturi în interes personal efectuate de către persoane fizice, cu
vehicule deţinute de acestea, indiferent de capacitate;
m) transporturi necomerciale de lapte și stupi de albine.
ART. 20
(1) Pentru a efectua transport rutier în cont propriu, întreprinderile
trebuie să fie înregistrate în Registrul electronic naţional al
întreprinderilor care efectuează transport rutier în cont propriu, ţinut de
autoritatea competentă.
(2) Modul de întocmire, completare şi gestionare a registrului prevăzut la
alin. (1), precum şi de înscriere a datelor aferente întreprinderilor care
efectuează transport rutier în cont propriu se stabileşte de către autoritatea
competentă prin norme.
ART. 21
(1) Certificatul de transport în cont propriu se acordă de către
autoritatea competentă în urma îndeplinirii condiţiilor de bună reputaţie şi de competență profesională.
(2) Autoritatea competentă stabileşte prin norme modalitatea de îndeplinire
a condiţiilor de bună reputaţie şi de competenţă profesională.
ART. 22
(1) Întreprinderea care efectuează transport rutier în cont propriu
desemnează un manager de transport, cu respectarea prevederilor art. 4 alin.
(1) din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009.
(2) Orice modificare în ceea ce priveşte managerul de transport desemnat se
comunică autorităţii competente de către întreprinderea care efectuează
transport rutier în cont propriu în maximum 15 zile de la data acesteia.
CAP. III Accesul la piața transportului rutier
SECȚIUNEA 1
Transportul rutier contra cost
ART. 23
Accesul la piaţa transportului rutier contra cost de mărfuri şi persoane se
face liber şi nediscriminatoriu, cu respectarea principiilor liberei
concurenţe, calitatea serviciilor de transport, interesul publicului călător şi
siguranţa rutieră fiind prioritare.
ART. 24
(1) Transportul rutier contra cost de mărfuri şi persoane se efectuează de
către operatorii de transport rutier în baza licenţei comunitare numai cu
autovehicule la bordul cărora există, pe toată durata transportului, o copie
conformă a licenţei comunitare, documentul de transport, precum şi celelalte
documente specifice tipului de transport efectuat, stabilite prin
reglementările în vigoare.
(2) Licenţa comunitară este eliberată de autoritatea competentă cu o
valabilitate de 10 ani şi se păstrează la sediul întreprinderii.
(3) Perioada de valabilitate a copiilor conforme ale licenţei comunitare
eliberate de autoritatea competenta este de minimum un an, fără a depăşi
perioada de valabilitate a licenţei comunitare.
(4) Copiile conforme ale licenţei comunitare nu sunt transmisibile şi sunt
personalizate de către emitent cu numerele de înmatriculare ale autovehiculelor
pentru care au fost emise.
(5) Modalitatea de eliberare a licenţei comunitare şi a copiilor conforme
ale acesteia se stabileşte de către autoritatea competentă prin norme.
(6) Transporturile prevăzute la art. 11¹ se
efectuează în condiţiile stabilite de către autoritatea competentă prin norme.
ART. 25
(1) Transportul
rutier naţional contra cost se poate efectua numai cu vehicule rutiere
înmatriculate în România, deţinute şi utilizate în condiţiile prezentei ordonanţe.
(2) Transportul rutier internaţional contra cost se poate efectua numai cu
autovehicule rutiere înmatriculate în România, deţinute şi utilizate în
condiţiile prezentei ordonanţe.
(3) Transportul rutier contra cost se poate efectua în afara spaţiului Uniunii
Europene cu un ansamblu de vehicule doar în condiţiile în care
semiremorca/remorca este înmatriculată în conformitate cu prevederile
acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(4) În cazul efectuării transportului rutier internaţional contra cost,
operatorii de transport rutier români utilizează autovehicule conduse de
cetăţeni români, de cetăţeni ai Uniunii Europene sau de cetăţeni ai statelor
din afara Uniunii Europene cu drept de muncă în România, angajaţi sau puşi la dispoziţia
acestora, titulari ai unui certificat de competenţă profesională obţinut în
condiţiile prevăzute de reglementările naţionale şi ale Uniunii Europene.
(5) În cazul efectuării transportului rutier naţional contra cost,
operatorii de transport rutier români utilizează autovehicule conduse de
cetăţeni români, de cetăţeni ai Uniunii Europene sau de cetăţeni ai statelor
din afara Uniunii Europene cu drept de muncă în România, angajaţi ai acestora,
titulari ai unui certificat de competenţă profesională obţinut în condiţiile
prevăzute de reglementările naţionale şi ale Uniunii Europene.
ART. 26
Operatorii de transport rutier pot efectua transport rutier în cont propriu
pe baza licenţei comunitare şi a copiilor conforme ale acesteia, fără a deţine
certificat de transport în cont propriu.
ART. 27
Operaţiunile de transport rutier de mărfuri contra cost în regim de cabotaj
se efectuează în conformitate cu prevederile art. 8 şi 9 din Regulamentul (CE)
nr. 1.072/2009.
ART. 28
Operaţiunile de transport rutier de persoane contra cost în regim de
cabotaj se efectuează în conformitate cu prevederile art. 14-17 din
Regulamentul (CE) nr. 1.073/2009 .
ART. 29
Operaţiunile de transport rutier de mărfuri contra cost în regim de cabotaj
efectuate de către operatorii de transport din ţările din afara Uniunii
Europene sunt interzise dacă acordurile şi convenţiile bilaterale sau
internaţionale din domeniul transporturilor rutiere la care România este parte
nu prevăd altfel.
ART. 30
Autoritatea competentă desemnează prin ordin al ministrului transporturilor
şi infrastructurii punctul naţional de contact responsabil de schimbul de
informaţii cu celelalte state membre ale Uniunii Europene privind aplicarea
Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009, şi de luarea măsurilor necesare pentru interconectarea
şi accesibilitatea la nivelul Uniunii Europene a registrelor electronice
naţionale, precum şi instituţia responsabilă cu întocmirea şi transmiterea
raportului prevăzut la art. 26 din Regulamentul (CE) nr. 1.071/2009.
1.1. Transportul rutier contra cost de mărfuri
ART. 31
Transportul rutier naţional contra cost de mărfuri se efectuează conform
prevederilor prezentei ordonanţe, precum şi ale celorlalte reglementări ale
Uniunii Europene şi naţionale în domeniu.
ART. 32
(1) Transportul rutier internaţional contra cost de mărfuri între România
şi celelalte state membre ale Uniunii Europene se efectuează conform
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009, celorlalte reglementări ale
Uniunii Europene şi naţionale în domeniu, precum şi prezentei ordonanţe.
(2) Transportul rutier internaţional contra cost de mărfuri între România
şi statele din afara Uniunii Europene se efectuează conform prevederilor
prezentei ordonanţe, celorlalte reglementări naţionale în domeniu, precum şi
acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
ART. 33
Autoritatea competentă va stabili prin norme criteriile şi modul de fixare
a încărcăturii, precum şi modalitatea de verificare a respectării acestora.
1.2. Transport rutier contra cost de persoane
1.2.1. Transportul rutier naţional contra cost de persoane
ART. 34
Transportul rutier contra cost de persoane se efectuează de către
operatorii de transport rutier numai cu autobuze la bordul cărora se află, pe
toată durata transportului, o copie conformă a licenţei comunitare, precum și licenţa de traseu însoţită de graficul de circulaţie sau documentul de
transport corespunzător serviciilor ocazionale, după caz.
ART. 35
(1) Transportul rutier contra cost
de persoane cu autobuze se poate realiza prin:
a) servicii regulate;
b) servicii regulate speciale;
c) servicii ocazionale.
ART. 36
(1) Serviciile regulate contra cost de transport rutier de persoane pe un
traseu naţional se pot efectua de către operatorii de transport rutier numai în
baza programelor de transport şi a licenţei de traseu eliberate de autoritatea
competentă.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale pe raza cărora sunt
prevăzute staţii publice vor acorda avizul în vederea întocmirii programelor de
transport
(3) Licenţa de traseu pentru transportul rutier interjudeţean contra cost
se eliberează pentru fiecare cursă, iar pentru transportul rutier judeţean,
pentru fiecare traseu.
ART. 37
Programele de transport rutier de persoane se întocmesc şi se aprobă de
către autoritatea competentă, acestea fiind armonizate cu programele de
transport de persoane aferente celorlalte moduri de transport.
ART. 38
Serviciul regulat de transport rutier naţional de persoane contra cost se
efectuează cu autobuze, în condiţiile stabilite de autoritatea competentă prin
norme.
ART. 39
La efectuarea transportului rutier judeţean, interjudeţean sau
internaţional contra cost de persoane prin servicii regulate se interzice
transportul mai multor persoane decât numărul de locuri pe scaune înscris în
certificatul de înmatriculare al autovehiculului.
ART. 40
(1) Transportul rutier naţional contra cost de persoane prin servicii
regulate se efectuează numai cu autobuze dotate cu aparat de marcat electronic
fiscal şi cititor de carduri.
(2) Aparatele de
marcat electronice fiscale trebuie să îndeplinească toate condiţiile şi
funcţiile prevăzute de legislaţia în vigoare şi vor fi utilizate la eliberarea
de legitimaţii de călătorie.
(3) Persoanele care,
conform legii, beneficiază de facilităţi la transportul rutier naţional au
obligaţia de a utiliza legitimaţie de transport de tip card atât la urcarea,
cât şi la coborârea acestora în/din autovehicul.
(4) Modul de utilizare, precum şi condiţiile pe
care trebuie să le îndeplinească aparatele de marcat electronice fiscale şi
cititoarele de carduri vor fi reglementate prin norme metodologice, aprobate
prin hotărâre a Guvernului.
ART. 41
(1) Serviciile
regulate de transport de persoane se execută pe bază de legitimaţii de
călătorie individuale, care sunt documente cu regim special, respectiv bilete,
abonamente şi legitimaţii speciale.
(2) Legitimaţiile
speciale de călătorie sunt acordate în condiţiile legii.
(3) Modelul biletelor, abonamentelor şi
legitimaţiilor speciale se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor
publice, la propunerea Ministerului Transporturilor.
(4) Transportul copiilor sub 5 ani se realizează gratuit, în
condiţiile în care aceştia nu ocupă locuri separate.
(5) Transportul rutier în trafic
judeţean/interjudeţean al elevilor prevăzuţi la art. 84 alin. (1)-(3) din Legea
educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se
efectuează cu autovehiculele destinate transportului de persoane deţinute de
către unităţile de învăţământ, autorităţile administraţiei publice locale
şi/sau operatorii de transport rutier, după caz, cu respectarea prevederilor legale
în vigoare.
ART. 42
Autoritatea
competentă stabilește prin norme:
a) condițiile pentru
efectuarea serviciilor regulate, a serviciilor regulate speciale şi a
serviciilor ocazionale contra cost de transport rutier de persoane;
b) modul de întocmire şi
aprobare a programelor de transport;
c) modul de atribuire
a traseelor cuprinse în programele de transport;
d) modelul licenţei de
traseu şi al graficului de circulaţie;
e) obligaţiile
operatorilor de transport rutier în cazul efectuării serviciilor regulate, a
serviciilor regulate speciale şi a serviciilor ocazionale contra cost de
transport rutier de persoane;
f) condiţiile de
efectuare a operaţiunilor de cabotaj în cazul transportului contra cost de
persoane.
ART. 43
(1) Serviciile
ocazionale contra cost de transport rutier de persoane se pot efectua de către
operatorii de transport rutier numai pe baza documentului de transport eliberat
de autoritatea competentă.
(2) Modul de eliberare, precum şi condiţiile pe care trebuie să le
îndeplinească operatorii de transport în vederea obţinerii documentului de
transport vor fi stabilite prin norme de autoritatea competentă.
1.2.2. Transportul rutier internaţional contra cost de persoane
ART. 44
(1) Transportul rutier internaţional contra cost de persoane între România
şi celelalte state membre ale Uniunii Europene se efectuează pe baza
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009, a celorlalte reglementări ale
Uniunii Europene în domeniu, precum şi a prezentei ordonanţe.
(2) Transportul rutier internaţional contra cost de persoane între România
şi statele din afara Uniunii Europene se efectuează pe baza prevederilor
prezentei ordonanţe şi ale acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care
România este parte.
(3) Serviciile regulate şi serviciile regulate speciale contra cost de
transport rutier de persoane pe un traseu internaţional între România şi un
stat din afara Uniunii Europene se efectuează de către operatorii de transport
rutier numai pe baza autorizaţiilor de transport internaţional şi a graficului
de circulaţie conţinut în acestea, eliberate de autorităţile competente ale
statelor unde sunt situate capetele de traseu, precum şi a autorizaţiilor de
transport internaţional eliberate de autorităţile competente ale statelor
tranzitate, după caz.
(4) Serviciile regulate contra cost de transport rutier de persoane pe un
traseu internaţional între România şi un stat din afara Uniunii Europene se pot
efectua şi de către mai mulţi operatori de transport rutier români, în comun,
conform autorizaţiei de transport internaţional eliberate de autoritatea
competentă.
(5) În cazul efectuării transportului rutier internaţional de persoane
între România şi un stat membru al Uniunii Europene, cu tranzitarea unui stat
din afara Uniunii Europene, transportul se efectuează pe baza prevederilor
legislaţiei Uniunii Europene, ale acordurilor şi convenţiilor la care România
şi statul tranzitat sunt părţi.
(6) În cazul efectuării transportului rutier internaţional de persoane
între un stat membru al Uniunii Europene şi un stat din afara Uniunii Europene,
cu tranzitarea teritoriului României, transportul se efectuează pe baza
prevederilor acordurilor şi convenţiilor la care România şi statul din afara
Uniunii Europene, respectiv România şi statul din Uniunea Europeană sunt părţi.
(7) În cazul efectuării transportului rutier internaţional de persoane
între două state din afara Uniunii Europene, cu tranzitarea teritoriului
României, transportul se efectuează pe baza prevederilor acordurilor şi
convenţiilor la care România şi cele două state sunt părţi.
(8) Modul de eliberare, precum şi condiţiile pe care trebuie să le
îndeplinească operatorii de transport în vederea obţinerii documentului de
transport vor fi stabilite prin norme de autoritatea competentă.
ART. 45
(1) Transportul rutier internaţional de persoane prin servicii ocazionale
contra cost cu autocarul şi autobuzul între România şi un alt stat membru al
Uniunii Europene se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului
(CE) nr. 1073/2009.
(2) Transportul rutier internaţional de persoane prin servicii ocazionale
între România şi un stat din afara Uniunii Europene se efectuează numai în
condiţiile respectării prevederilor Acordului privind transportul internaţional
ocazional de călători cu autocarul şi autobuzul (Acordul INTERBUS), semnat de
România la Bruxelles la 2 octombrie 2000, ratificat prin Legea nr. 439/2002, pe
baza documentelor prevăzute în respectivul acord, eliberate de autoritatea
competentă.
(3) Pentru statele nesemnatare ale Acordului INTERBUS, transportul rutier
internaţional de persoane prin servicii ocazionale contra cost se efectuează
numai pe baza documentului de transport convenit între autoritatea competentă
şi autorităţile competente din statele pe teritoriul cărora se derulează
transportul.
ART. 46
În cadrul transportului rutier internaţional contra cost de persoane prin
servicii regulate efectuat de către operatorul de transport rutier român pe
baza autorizaţiei de transport internaţional este interzisă îmbarcarea
persoanelor în vederea transportului acestora între două localităţi de pe
teritoriul României, ca serviciu internaţional de transport persoane.
SECȚIUNEA a 2-a
Transport rutier în cont propriu
ART. 47
Transportul rutier în cont propriu se efectuează de către întreprinderile
de transport rutier în cont propriu pe baza certificatului de transport în cont
propriu numai cu vehicule rutiere la bordul cărora se află, pe toată durata
transportului, o copie conformă a certificatului de transport în cont propriu,
documentul din care să rezulte faptul că transportul efectuat este în cont
propriu, precum şi documentele specifice acestui tip de transport, stabilite
prin reglementările în vigoare.
ART. 48
(1) Certificatul de transport în cont propriu se eliberează întreprinderii
de transport rutier în cont propriu de către autoritatea competentă, având o
valabilitate de 10 ani, şi se păstrează la sediul acesteia.
(2) Pentru fiecare dintre autovehiculele rutiere deţinute de întreprinderea
de transport rutier în cont propriu în condiţiile prezentei ordonanţe şi
utilizate la operaţiuni de transport rutier în cont propriu, autoritatea
competentă eliberează, la cerere, copii conforme ale certificatului de
transport în cont propriu cu valabilitate de minimum un an, fără a depăşi
perioada de valabilitate a certificatului de transport în cont propriu.
(3) Copiile conforme ale certificatului de transport în cont propriu nu
sunt transmisibile şi sunt personalizate de către emitent cu numerele de
înmatriculare ale autovehiculelor pentru care au fost emise.
(4) Modalitatea de eliberare a certificatului de transport în cont propriu
şi a copiilor conforme ale acestuia se stabileşte de către autoritatea
competentă prin norme.
ART. 49
(1) Operaţiunile de transport rutier naţional în cont propriu se pot
efectua numai cu vehicule rutiere înmatriculate în România, deţinute şi
utilizate în condiţiile prezentei ordonanţe, cu excepţia operaţiunilor de
transport efectuate conform prevederilor art. 51.
(2) Operaţiunile de transport rutier în cont propriu se pot efectua în
afara spaţiului Uniunii Europene cu un ansamblu de vehicule doar în condiţiile
în care semiremorca/remorca este înmatriculată în conformitate cu prevederile
acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte.
(3) Întreprinderile de transport rutier în cont propriu utilizează
autovehicule conduse de cetăţeni români, de cetăţeni ai Uniunii Europene sau de
cetăţeni ai statelor din afara Uniunii Europene cu drept de muncă în România,
angajaţi ai acestora.
ART. 50
Transportul rutier internaţional în cont propriu de persoane între România
şi un stat din afara Uniunii Europene se poate efectua numai pe baza
documentului de transport eliberat şi convenit de autoritatea competentă cu
autorităţile competente din statele pe teritoriul cărora se derulează
transportul.
ART. 51
(1) În cazul unei operaţiuni de transport combinat, dacă transportul de pe
segmentul rutier iniţial este efectuat în cont propriu de o întreprindere în
condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr.
1.072/2009, transportul de pe segmentul rutier final pentru transportarea la
destinaţie a mărfurilor se consideră a fi efectuat în cont propriu dacă
întreprinderea căreia îi sunt destinate mărfurile deţine şi utilizează
autovehicule conform prevederilor art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul
(CE) nr. 1.072/2009, chiar dacă remorcile sau semiremorcile sunt deţinute de
întreprinderea expeditoare care a efectuat transportul pe segmentul rutier
iniţial.
(2) În cazul în care transportul de pe segmentul rutier final este efectuat
în cont propriu de o întreprindere în condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (5)
lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009, transportul de pe segmentul
rutier iniţial se consideră a fi efectuat în cont propriu dacă întreprinderea
care expediază mărfurile deţine şi utilizează autovehicule conform prevederilor
art. 1 alin. (5) lit. d) din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009 , chiar dacă
remorcile sau semiremorcile sunt deţinute de întreprinderea destinatară care va
efectua transportul pe segmentul rutier final.
CAP. IV Activități conexe transportului rutier
ART. 52
(1) Activităţile conexe transportului rutier se efectuează de către
operatorii economici numai pe baza licenţei pentru activităţi conexe
transportului rutier, eliberată de către autoritatea competentă.
(2) Licenţa pentru activităţi conexe se eliberează pentru fiecare
activitate conexă efectuată, perioada de valabilitate a acesteia fiind de 5
ani.
(3) În vederea eliberării licenţei pentru activităţi conexe transportului
rutier - activităţi desfăşurate de autogări, operatorul economic trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
a) bază materială;
b) competenţă profesională;
c) onorabilitate.
(4) În vederea eliberării licenţei pentru activităţi conexe transportului
rutier - activităţi de intermediere a operaţiunilor de transport rutier contra
cost, operatorul economic trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele
condiţii:
a) bază materială;
b) competenţă profesională;
c) onorabilitate;
d) capacitate financiară.
(5) În situaţia în care o activitate conexă transportului rutier se
efectuează de către un operator pentru activităţi conexe transportului rutier
în mai multe locaţii, autoritatea competentă eliberează câte o licenţă pentru
activităţi conexe transportului rutier.
ART. 53
Autogările şi staţiile publice pentru urcarea/coborârea persoanelor
transportate în cadrul serviciilor regulate de transport rutier sunt bunuri de
utilitate publică şi pot fi proprietate privată sau publică.
ART. 54
(1) Înfiinţarea sau desfiinţarea unei autogări se aprobă de
autorităţile competente, în condiţiile legii.
(2) Este interzisă schimbarea destinaţiei unei autogări, desfiinţarea
acesteia sau schimbarea destinaţiei unor spaţii ale unei autogări în mai puţin
de 6 luni de la notificarea acestei intenţii de către proprietarul autogării
respective.
ART. 55
Amenajarea, semnalizarea rutieră și întreținerea stațiilor publice pentru urcarea/coborârea persoanelor transportate se asigură de administratorul drumului sau deținătorul acestuia, după caz.
ART. 56
(1) Activităţile de intermediere a operaţiunilor de transport rutier contra
cost se realizează pe bază de contracte, prin preluarea de la beneficiari a
comenzilor de transport rutier, acestea urmând a fi executate de intermediar,
în numele său, prin intermediul unui operator de transport rutier, pe bază de
contracte.
(2) Sarcinile şi răspunderile intermediarului rezultă din prevederile
contractului de intermediere încheiat între părţi.
ART. 57
Autoritatea competentă stabileşte prin norme:
a) modul de îndeplinire a condiţiilor necesare în vederea obţinerii
licenţei pentru activităţi conexe transportului rutier;
b) modelul licenţei pentru activităţi conexe transportului rutier.
CAP. V Siguranța rutieră
SECȚIUNEA 1
Persoane cu funcții care
concură la siguranța rutieră
ART. 58
În sensul prezentei ordonanţe, persoanele cu funcţii care concură la
siguranţa rutieră sunt: conducătorul auto, persoana desemnată să conducă
permanent şi efectiv activitatea de transport rutier a întreprinderii/operatorului
de transport/operatorului pentru activităţi conexe transportului rutier,
consilierul de siguranţă pentru transportul rutier al mărfurilor periculoase şi
instructorul de conducere auto.
ART. 59
(1) Persoanele cu funcţii care concură la siguranţa rutieră trebuie să
facă dovada că sunt apte din punct de vedere medical şi psihologic pentru
ocuparea şi menţinerea în funcţie.
(2) Avizul medical şi avizul psihologic se obţin în urma unei examinări,
iniţiale şi periodice, efectuată în unităţi specializate din reţeaua sanitară
proprie a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau agreate de
acesta.
(3) Periodicitatea efectuării examinării medicale şi/sau psihologice,
precum şi cazurile pentru care se impune efectuarea examinării medicale şi/sau
psihologice se stabilesc de către autoritatea competentă prin norme.
ART. 60
Pentru prevenirea evenimentelor rutiere, întreprinderile/operatorii de
transport/operatorii pentru activităţi conexe transportului rutier au obligaţia
de a asigura pregătirea profesională continuă şi periodică a personalului cu
funcţii care concură la siguranţa rutieră.
ART. 61
Autoritatea competentă stabileşte prin norme sarcinile şi
responsabilităţile pe care trebuie să le îndeplinească persoanele cu funcţii
care concură la siguranţa rutieră, precum şi alte obligaţii ale
întreprinderilor, operatorilor de transport rutier şi ale operatorilor pentru
activităţi conexe transportului rutier în ceea ce priveşte siguranţa rutieră.
SECŢIUNEA a 2-a
Pregătirea persoanelor în vederea obținerii permisului
de conducere
ART. 62
(1) Şcolile de conducători auto fac parte din cadrul instituţional
naţional în domeniul siguranţei rutiere, care desfăşoară activitatea de
pregătire a persoanelor în vederea obţinerii permiselor de conducere
(2) Autorizarea şcolilor de conducători auto şi a instructorilor auto se
face în condiţiile stabilite de către autoritatea competentă prin norme.
(3) Atestarea profesorilor de legislaţie rutieră şi a instructorilor de
conducere auto se face în condiţiile stabilite de către autoritatea competentă
prin norme.
ART. 63
Programa de şcolarizare şi metodologia de organizare şi desfăşurare a
cursurilor de pregătire teoretică şi practică a persoanelor în vederea
obţinerii permisului de conducere se stabilesc de către autoritatea competentă
prin norme.
ART. 64
Condiţiile şi obligaţiile privind pregătirea teoretică şi practică a
persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere se stabilesc de către
autoritatea competentă prin norme.
SECȚIUNEA a 3-a
Pregătirea și atestarea profesională a personalului de
specialitate din domeniul transporturilor rutiere
ART. 65
Persoanele cu funcţii care concură la siguranţa rutieră şi profesorii de
legislaţie rutieră alcătuiesc personalul de specialitate din domeniul
transporturilor rutiere.
ART. 66
Pregătirea şi perfecţionarea profesională a personalului de specialitate
din domeniul transporturilor rutiere se realizează în centrele de pregătire şi
perfecţionare autorizate de către autoritatea competentă, în condiţiile
stabilite de aceasta prin norme.
ART. 67
(1) Examinarea în vederea atestării profesionale a personalului de
specialitate din domeniul transporturilor rutiere se realizează de către
autoritatea competentă, în condiţiile stabilite de aceasta prin norme.
(2) Examinarea în vederea atestării profesionale a lectorilor necesari
procesului de pregătire şi perfecţionare profesională a personalului de
specialitate din domeniul transporturilor rutiere se realizează de către
autoritatea competentă, în condiţiile stabilite de aceasta prin norme.
(3) Examinările prevăzute la alin. (1) şi (2) se realizează de către o
comisie de examinare, formată din 3 membri, specialişti în domeniul
transporturilor rutiere din cadrul direcţiei de specialitate a aparatului
propriu al autorităţii competente şi din cadrul unităţii din subordinea
acesteia cu atribuţii în autorizarea operatorilor de transport rutier.
(4) Pentru prestarea activităţii de examinare, membrii comisiei de
examinare prevăzuţi la alin. (3) sunt remuneraţi din cuantumul tarifului
achitat de candidaţi pentru susţinerea examinării, în condiţiile stabilite de
autoritatea competentă.
ART. 68
(1) Conducătorii auto titulari ai permiselor de conducere corespunzătoare
pentru categoriile D1, D1E, D sau DE care efectuează operaţiuni de transport
rutier ce fac obiectul prezentei ordonanţe au obligaţia de a deţine şi un
certificat de calificare profesională iniţială (CPI) sau un certificat de
calificare profesională continuă (CPC), după caz.
(2) Conducătorii auto titulari ai permiselor de conducere corespunzătoare
pentru categoriile C1, C1E, C sau CE care efectuează operaţiuni de transport
rutier ce fac obiectul prezentei ordonanţe au obligaţia de a deţine şi un
certificat de calificare profesională iniţială (CPI) sau un certificat de
calificare profesională continuă (CPC), după caz..
(3) Condiţiile privind pregătirea iniţială şi continuă a conducătorilor
auto prevăzuţi la alin. (1) şi (2), precum şi condiţiile privind obţinerea
certificatului de calificare profesională iniţială (CPI) şi a certificatului de
calificare profesională continuă (CPC) se stabilesc de către autoritatea
competentă prin norme.
ART. 69
(1) Certificatele de calificare profesională iniţială (CPI) şi
certificatele de calificare profesională continuă (CPC) se eliberează de către
autoritatea competentă numai:
a) conducătorilor auto cetăţeni ai unui stat membru al Uniunii Europene
care au în România reşedinţa curentă, aşa cum este aceasta definită la art. 14
din Regulamentul (CEE) nr. 3.821/1985 al Consiliului din 20 decembrie 1985
privind aparatura de înregistrare în transportul rutier, cu modificările şi
completările ulterioare;
b) conducătorilor auto cetăţeni ai unui alt stat din afara Uniunii
Europene, care sunt angajaţi în mod legal de un operator de transport sau de o
întreprindere cu sediul ori domiciliul în România sau care sunt deţinători ai
unui permis de muncă valabil eliberat de autorităţile române.
(2) Certificatele de calificare profesională iniţială (CPI) şi
certificatele de calificare profesională continuă (CPC) eliberate de
autorităţile competente din statele membre ale Uniunii Europene conform
prevederilor Directivei 2003/59/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 15 iulie 2003 privind calificarea iniţială şi formarea periodică a
conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate transportului de
mărfuri sau de pasageri, de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3.820/85 al
Consiliului şi a Directivei 91/439/CEE a Consiliului şi de abrogare a
Directivei 76/914/CEE a Consiliului sunt recunoscute în România.
ART. 70
Certificatele de competenţă profesională şi/sau atestatele valabile
eliberate de autorităţile statelor membre ale Uniunii Europene pentru
conducători auto, consilieri de siguranţă pentru transportul rutier al
mărfurilor periculoase şi persoanele desemnate să conducă permanent şi efectiv
activitatea de transport sunt recunoscute în România ca fiind echivalente cu
cele eliberate de autorităţile române.
ART. 70¹
Şcolile de conducători auto din cadrul Ministerului Apărării Naţionale şi
al Ministerului Afacerilor Interne, care efectuează pregătire în vederea
obţinerii permisului de conducere pentru personalul propriu, îşi desfăşoară
activitatea în baza condiţiilor stabilite prin protocoale încheiate de fiecare
dintre aceste ministere cu Ministerul Transporturilor.
ART. 70²
În cuprinsul protocoalelor prevăzute la art. 701 se stabileşte şi modul de
aplicare a prevederilor art. 62 alin. (2) şi (3) şi ale art. 63, 64, 66 şi 67.
SECŢIUNEA a 4-a
Vehicule rutiere
ART. 71
(1) Transportul rutier poate fi efectuat numai cu vehicule rutiere a căror
stare tehnică corespunde reglementărilor specifice în vigoare, având inspecţia
tehnică periodică valabilă, acestea fiind clasificate/încadrate corespunzător,
conform reglementărilor în vigoare.
(2) Pentru accesul pe infrastructura rutieră, vehiculele rutiere fabricate
în ţară sau în străinătate, înmatriculate sau care urmează să fie înmatriculate
în România, sunt supuse omologării în vederea înmatriculării sau înregistrării
şi/sau inspecţiei tehnice periodice, după caz, în conformitate cu
reglementările în vigoare.
(3) Transportul rutier de mărfuri şi/sau persoane se efectuează numai cu
vehicule rutiere destinate prin construcţie tipului respectiv de transport şi
dotate cu tahografe şi limitatoare de viteză, în conformitate cu reglementările
în vigoare.
ART. 72
Defecţiunile tehnice constatate la controlul în trafic se clasifică în
defecţiuni tehnice minore, majore şi periculoase, conform planului de
operaţiuni stabilit prin reglementările specifice în vigoare.
ART. 73
(1) In scopul facilitării controlului vehiculelor care fac obiectul
prezentei ordonanţe utilizate de către operatorii de transport/întreprinderi,
aceştia au obligaţia dotării acestora cu plăcuţe din care să rezulte
dimensiunile şi masele maxime autorizate ale vehiculul
(2) Modelul şi locul de aplicare a plăcuţelor se stabilesc de autoritatea
competentă prin norme.
(3) Plăcuţele prevăzute la alin. (1) fac dovada conformităţii vehiculului
respectiv cu prevederile legislaţiei comunitare referitoare la dimensiunile
maxime admise şi masele maxime autorizate.
(4) În cazul în care caracteristicile vehiculului nu mai corespund cu cele
indicate în plăcuţă, operatorul de transport/întreprinderea are obligaţia de a
solicita modificarea datelor înscrise pe plăcuţă în mod corespunzător.
(5) Vehiculele care sunt dotate cu plăcuţe sunt verificate:
a) prin sondaj, în privinţa respectării maselor maxime
autorizate; şi
b) ori de câte ori există suspiciuni că nu sunt respectate,
în privinţa dimensiunilor maxime autorizate.
ART. 74
Echiparea cu tahografe şi limitatoare de viteză este obligatorie pentru
autovehiculele ori ansamblurile de vehicule rutiere destinate transportului
rutier de mărfuri a căror masă totală maximă autorizată este mai mare de 3,5
tone şi pentru autovehiculele destinate transportului rutier de persoane având
mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto, în
conformitate cu prevederile reglementărilor naţionale şi ale Uniunii Europene.
ART. 75
Operatorii economici care efectuează servicii de montare, reglare şi
verificare a tahografelor şi limitatoarelor de viteză pot desfăşura aceste
activităţi numai pe baza autorizaţiei tehnice eliberate de autoritatea
competentă, în condiţiile stabilite prin reglementările în vigoare.
CAP. VI Contracte în activitățile de transport
rutier și activitățile conexe acestuia
ART. 76
(1) Efectuarea
transportului rutier contra cost şi a activităţilor conexe acestuia se
realizează pe bază de contract de transport, în conformitate cu legislaţia în
vigoare. Aceste activităţi sunt următoarele:
1. transportul rutier contra cost de mărfuri;
2. transportul rutier naţional şi internaţional contra
cost de persoane în următoarele cazuri:
a) serviciu regulat;
b) serviciu regulat special;
c) serviciu ocazional;
3. activităţi desfăşurate de autogară;
4. activităţi de intermediere.
(2) Se consideră contract şi comanda acceptată, numai dacă aceasta conţine
toate elementele necesare efectuării transportului rutier.
ART. 77
(1) Dispoziţiile art. 1 pct. 2 şi 3, precum şi ale art. 2-30 şi 32-41,
cu excepţia celor prevăzute la art. 23 pct. 3, din Convenţia referitoare la
contractul de transport internaţional de mărfuri pe şosele (CMR), semnată la
Geneva, Elveţia, la 19 mai 1956, la care România a aderat prin Decretul nr.
451/1972, denumită în continuare Convenţia CMR, sunt aplicabile transporturilor
rutiere naţionale contra cost de mărfuri
(2) În transportul rutier naţional, prevederile art. 23 pct. 3 din
Convenţia CMR vor avea următorul cuprins: "Totuşi, cuantumul
despăgubirilor nu poate depăşi echivalentul în lei a 2,5 USD per kilogram
greutate brută lipsă."
ART. 78
(1) În executarea activităţii conexe de intermediere, transportul
rutier se face pe baza şi în condiţiile contractului încheiat între client şi
intermediar, precum şi ale contractului încheiat între intermediar şi
operatorul de transport rutier.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), operatorul care deţine licenţă
pentru activităţi de intermediere are obligaţiile şi responsabilităţile care
rezultă din contractele respective.
ART. 79
Autoritatea competentă stabileşte prin norme modalitatea de aplicare a
prevederilor Convenţiei CMR de către operatorii de transport rutier români care
efectuează transport rutier naţional contra cost de mărfuri.
ART. 80
Biletul de călătorie/Abonamentul este document
cu regim special şi reprezintă contractul de transport în cazul serviciilor
regulate, încheiat între prestator-operator de transport şi beneficiar-călător,
prin care operatorul de transport rutier se obligă să efectueze transportul
prin servicii regulate în condiţii de siguranţă şi confort, iar beneficiarul se
obligă să achite anticipat contravaloarea sa, care include şi asigurarea
persoanelor şi a bagajelor, precum şi riscurile ce pot decurge din efectuarea
transportului rutier.
CAP. VII Tarife
ART. 81
Eliberarea documentelor prevăzute de prezenta ordonanță, precum și
efectuarea prestațiilor specifice se realizează de autoritatea competentă, pe
baza tarifelor stabilite de aceasta prin ordin.
ART. 81¹Prin excepție de la prevederile art. 81, unitățile administrativ-teritoriale, precum și unitățile de învățământ care asigură transportul școlar din mediul rural către unitățile de învățământ din comună sau către unitățile de învățământ din mediul urban, cu autobuzele proprii având inscripția «transport școlar», sunt scutite de plata tarifelor pentru eliberarea documentelor prevăzute de prezenta ordonanță.
ART. 82
Tarifele aferente transportului rutier contra cost se stabilesc liber, pe
bază de cerere şi ofertă.
CAP. VIII Control
ART. 83
Inspecţia şi controlul modului de respectare pe teritoriul României a
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 , Regulamentului (CE) nr.
1.072/2009 şi ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009, precum si ale
prevederilor prezentei ordonanţe, inclusiv a prevederilor normelor şi
reglementărilor prevăzute de aceasta, se efectuează în trafic şi la sediul
întreprinderilor/operatorilor de transport rutier şi al întreprinderilor care
desfăşoară activităţi conexe transportului rutier.
ART. 84
Inspecţia şi controlul modului de respectare a prevederilor prezentei
ordonanţe, inclusiv a prevederilor normelor şi reglementărilor prevăzute de
aceasta, în ceea ce priveşte activitatea de pregătire a persoanelor în vederea
obţinerii permisului de conducere se efectuează de către autoritatea
competentă.
CAP. IX Sancțiuni
ART. 85
(1) Încălcările prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.071/2009 , ale
Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009 şi ale Regulamentului (CE) nr. 1.073/2009,
ale prezentei ordonanţe, precum şi ale normelor de aplicare a acesteia atrag
răspunderea civilă, administrativă, penală şi contravenţională, în condiţiile
legii.
(2) Încălcările prevăzute la alin. (1) cu caracter contravenţional şi
sancţiunile aplicabile în cazul constatării acestora se stabilesc prin hotărâre
a Guvernului.
(3) Încălcările prevăzute la alin. (1) cu caracter contravenţional se
clasifică în 3 categorii, după cum urmează:
a)încălcări foarte grave;
b)încălcări grave;
c)încălcări minore.
CAP. X Alte măsuri privind reglementarea
transporturilor rutiere
ART. 86
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, cu avizul Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, elaborează norme tranzitorii, cu caracter
de excepţie, privind transportul rutier de bunuri divizibile provenite din
exploatările agricole pe perioada cuprinsă între 1 septembrie şi 30 noiembrie
2011, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
ART. 87
La alineatul (1) al articolului 3 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2002
privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua
de drumuri naţionale din România, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2002, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, după
punctul (v) al literei a) se introduce un nou punct, punctul (vi), cu următorul
cuprins:
"(vi) Serviciul de Protecţie şi Pază."
CAP. XI Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 88
(1) Licenţele de transport, certificatele de transport în cont propriu,
precum şi copiile conforme ale acestora eliberate înainte de data de 4
decembrie 2011 rămân valabile până la data expirării lor.
(2) Certificatele de competenţă profesională / atestatele profesionale
eliberate anterior datei de 4 decembrie 2011 îşi păstrează valabilitatea până
la data expirării lor.
ART. 89
(1) Obligaţiile corespunzătoare operatorilor de transport rutier,
întreprinderilor de transport rutier în cont propriu şi operatorilor pentru
activităţi conexe transportului rutier, precum şi sancţiunile administrative
aplicabile acestora se stabilesc de către autoritatea competentă prin norme
(2) Obligaţiile corespunzătoare desfăşurării activităţii de pregătire a
persoanelor în vederea obţinerii permisului de conducere se stabilesc de către
autoritatea competentă prin norme.
ART. 90
În termen de 60 de zile de la data publicării prezentei ordonanţe în
Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii va elabora norme metodologice de punere în aplicare a acesteia,
care se aprobă prin ordin.
ART. 91
În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a normelor prevăzute la
art. 90 se aprobă de către Guvern hotărârea prevăzută la art. 85 alin. (2).
ART. 92
Prezenta ordonanţă intră în vigoare la data de 4 decembrie 2011, cu
excepţia art. 86, 87, 90 şi 91, care intră în vigoare la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanţe.
ART. 93
La data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 655 din 22 iulie 2005, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, se abrogă.
*******
Prezenta ordonanţă transpune prevederile art. 6 alin. (1) lit. c), alin.
(2), (3) şi (4) din Directiva 96/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996 de
stabilire, pentru anumite vehicule rutiere care circulă în interiorul
Comunităţii, a dimensiunilor maxime autorizate în traficul naţional şi
internaţional şi a greutăţii maxime autorizate în traficul internaţional,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 235 din 17 septembrie
1996, ale art. 9 din Directiva 92/106/CEE a Consiliului din 7 decembrie 1992
privind stabilirea de norme comune pentru anumite tipuri de transporturi
combinate de mărfuri între state membre, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene nr. L 368 din 17 decembrie 1992, precum şi ale art. 9,
10 şi art. 14 alin. (2) din Directiva 2003/59/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului din 15 iulie 2003 privind calificarea iniţială şi formarea
periodică a conducătorilor auto ai anumitor vehicule rutiere destinate
transportului de mărfuri sau de pasageri, de modificare a Regulamentului (CEE)
nr. 3.820/85 al Consiliului şi a Directivei 91/439/CEE a Consiliului şi de
abrogare a Directivei 76/914/CEE a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene (JOUE) nr. L 226
ART. II
În termen de cel mult 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul
Transporturilor va actualiza Normele metodologice privind aplicarea
prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere
şi activităţilor conexe acestora stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr.
27/2011 privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului
transporturilor şi infrastructurii nr. 980/2011, publicat în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 854 din 2 decembrie 2011, cu modificările şi
completările ulterioare.
ART. III
Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind
transporturile rutiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 625 din 2 septembrie 2011, cu modificarea şi completările aduse prin
prezenta ordonanţa de urgenţă, se va republica în Monitorul Oficial al
României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu