CAPITOLUL
VII
Obligațiile întreprinderilor de
transport în cont propriu, a operatorilor de transport și a operatorilor
economici care efectuează activități conexe transportului
rutier
SECȚIUNEA 1
Obligațiile întreprinderilor de transport în cont
propriu
ART.
133
Întreprinderile care efectuează operațiuni de transport
rutier în cont propriu au următoarele
obligații:
a) să
utilizeze numai vehicule rutiere a căror stare tehnică corespunde
reglementărilor naționale de siguranță rutieră și de protecția mediului
înconjurător, cu inspecția tehnică periodică valabilă și
certificate/clasificate/încadrate corespunzător, conform prevederilor legale în
vigoare;
b) să
se asigure că persoanele angajate în funcții care concură la siguranța rutieră
sunt titulare ale unui certificat/atestat profesional valabil eliberat conform
reglementărilor legale în vigoare;
c) să nu permită plecarea în cursă a
vehiculelor rutiere care au limitatorul de viteza
defect;
d) să nu permită intervenția persoanelor
neautorizate asupra limitatoarelor de viteza;
e) să
monteze, numai prin agenți economici autorizați, aparate tahograf și limitatoare
de viteză la vehiculele pentru care acestea sunt
obligatorii;
g) să
depună certificatul de transport în cont propriu și/sau copia conformă a
acestuia la sediul inspectoratului teritorial al I.S.C.T.R. în raza căruia s-a
efectuat controlul, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la comunicarea
măsurii suspendării acestor
documente;
h) să
planifice transporturile și să întocmească programul de executare a acestora,
astfel încât conducătorul auto și lucrătorii mobili să poată respecta
prevederile legale privind timpul de lucru, de odihnă și de
repaus;
j) să
respecte regulile și procedurile ce trebuie urmate în cazul efectuării
transporturilor rutiere de mărfuri cu mase și/sau dimensiuni care depășesc
masele și/sau dimensiunile maxime admise/autorizate, conform reglementărilor în
vigoare;
k) să
asigure locuri special amenajate pentru parcarea vehiculelor rutiere
deținute;
l)
să efectueze transportul asigurând un
sistem de fixare a încurcăturii astfel încât acesta să reziste la forțele
exercitate atunci când vehiculul este supus la următoarele
accelerații:
(i) decelerare de 0,8 x g (accelerație
gravitațională) spre față;
(ii) decelerare de 0,5 x g (accelerație
gravitațională) spre spate;
(iii) accelerare de 0,5 x g
(accelerație gravitațională) spre ambii pereți
laterali.
Atunci când asupra unui element component al sistemului de
fixare se exercită o forță determinată conform pct. (i), (ii) și (iii), forța
exercitată asupra
acestui element de fixare nu poate depăși sarcina nominală pentru care acesta a
fost construit;
m) să
se asigure în prealabil că vehiculul rutier cu care se efectuează transportul
respectă următoarele condiții:
(i) ușile laterale sau/și ușile din spatele vehiculului rutier pentru
încărcarea/descărcarea mărfurilor, obloanele, rampa escamotabilă, prelatele, roata de
rezervă, cât și celelalte echipamente specifice vehiculului respectiv
sunt bine fixate;
(ii) încărcătura nu trebuie să împiedice conducerea vehiculului în
condiții de siguranță;
(iii) centrul de greutate al încărcăturii să fie cât mai aproape de centrul vehiculului
rutier;
n) să
efectueze transportul numai după ce s-a asigurat că ambalajul mărfurilor este
destul de rezistent pentru siguranța transportului. În cazul în care ambalajul
mărfurilor nu este destul de rezistent, va cere expeditorului o ambalare
suplimentară suficient de
rezistentă;
o) să
se asigure că elementele de fixare a mărfurilor respectă următoarele
condiții:
(i) îndeplinesc corect funcțiile pentru care au fost
construite;
(ii) sunt adaptate pentru fixarea mărfii respective;
(iii) nu prezintă noduri și/sau elemente deteriorate, uzate, slăbite;
(iv) sunt conforme cu standardele europene
și/sau internaționale în vigoare în
domeniu;
p) să
se asigure că sistemul de fixare a încărcăturii utilizat pentru înconjurarea,
fixarea sau menținerea încărcăturii pe/sau într-un vehicul este adaptat la
mărimea, forma, consistența și caracteristicile
încărcăturii;
q) să
se asigure că dispozitivul de fixare sau de înșurubare utilizat pentru fixarea
încărcăturii este fixat în așa fel încât acesta să nu poată să fie deșurubat sau
desprins. Dispozitivul de înșurubare integrat utilizat pentru fixarea unei
încărcături trebuie să îndeplinească următoarele
condiții:
(i) să fie proiectat și construit în scopul pentru care este
folosit;
(ii) să fie utilizat și întreținut conform specificațiilor producătorului și standardelor europene și/sau internaționale
în domeniu;
r) să
se asigure că încărcătura înfășurată sau fixată în vehicul este în conformitate
cu dispozițiile din «Recomandările europene privind cele mai bune practici în
domeniul fixării încărcăturii pentru transportul rutier», elaborate de Direcția
Generală pentru Energie și Transport a Comisiei Europene la data de 14 decembrie
2005.
s) să
dețină la sediul menționat în certificatul de transport rutier în cont propriu
următoarele documente:
i) cărțile de identitate ale vehiculelor, în original
pentru cele deținute în proprietate, respectiv în copie pentru cele
deținute cu orice alt
titlu;
ii) documentele
doveditoare, din care să rezulte că deține vehicule cu orice alt titlu, în
original;
iii) avizele medicale și psihologice valabile pentru persoana care conduce
permanent și efectiv activitatea de transport rutier
și pentru conducătorii auto angajați;
iv) toate documentele din care reiese
menținerea condițiilor inițiale care au stat la baza eliberării certificatului de transport în cont
propriu;
v) formularul de expediție/transport și formularul pentru aprobarea transportului, în cazul
transportului de deșeuri, pentru anul în curs și anul
precedent;
vi) documentele doveditoare din care să rezulte
angajarea în condiții legale a persoanelor cu funcții care concură la siguranța circulației;
vii) tichetele de cântar prevăzute la transportul mărfurilor divizibile, pentru anul în curs și anul precedent;
ş) să pună la dispoziția conducătorilor auto, pentru vehiculele cu
care efectuează transport rutier în cont propriu, următoarele documente, în
vederea prezentării acestor documente cu ocazia controlului în
trafic:
(i) copia conformă a certificatului de transport în cont propriu, precum și documentele prin care se dovedește faptul ca transportul efectuat este în cont propriu;
(ii) legitimația de serviciu valabilă a conducătorului auto, din care să reiasă că este angajat al intreprinderii. Modelul legitimației de serviciu este prevazut în anexa nr. 42;
(iii) contractul de leasing sau de închiriere, după caz, în original sau copie conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deținut cu contract de leasing ori de închiriere;
(iv) asigurarea pentru persoanele transportate și bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina întreprinderii de transport în cont propriu, în copie;
(iv) asigurarea pentru persoanele transportate și bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina întreprinderii de transport în cont propriu, în copie;
(v) certificatul de competență
profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport
efectuat;
(vi) documentul de
transport;
(vii) după caz, atestatul de conducător auto prevăzut la art. 5 din Regulamentului (CE) nr.
1.072/2009;
t) să
efectueze transport rutier de mărfuri ori de persoane pe drumurile publice
acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, numai dacă autovehiculele sunt dotate cu
anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune ori au montate pe aceste
roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante
omologate.
u) să
transmită Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., prin completarea unui formular,
în formatul electronic disponibil pe site-ul acesteia, modificările privind
situația conducătorilor auto angajați, în termen de cel mult 15 zile de la
apariția modificării;
v) să
anunțe pierderea, sustragerea sau deteriorarea certificatului de transport în
cont propriu și/sau a copiei conforme a acestuia la Autoritatea Rutieră Română -
A.R.R. în termen de maximum 15 zile de la data
constatării;
w) să
publice pierderea, sustragerea certificatului de transport în cont propriu
și/sau a copiei conforme a acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea a
III-a.
x) să
notifice, în scris, schimbarea sediului, în termen de 15 zile, la Autoritatea
Rutieră Română - A.R.R.;
y) să
depună certificatul de transport în cont propriu și copiile conforme ale
acestuia la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. în cazul schimbării
sediului;
z) să
asigure informarea persoanelor transportate cu privire la obligativitatea
portului centurii de siguranță pe timpul deplasării vehiculelor, în unul dintre
următoarele moduri:
i) de către
conducătorul auto;
ii) de către conducătorul grupului sau de către o
persoană
desemnată oficial în
calitate de conducător al grupului;
ii) prin mijloace
audiovizuale;
iii) prin afișarea în loc vizibil la fiecare scaun a
unor semne și/sau pictograme.
SECȚIUNEA 2
Obligațiile operatorilor de transport
ART.
134
Operatorii de transport care efectuează operațiuni de
transport rutier contra cost au următoarele
obligații:
a) să
se asigure că persoanele angajate în funcții care concură la siguranța rutieră
sunt titulare ale unui certificat/atestat profesional valabil conform
reglementărilor legale în vigoare;
b) să
utilizeze numai vehicule rutiere a căror stare tehnică corespunde
reglementărilor naționale de siguranță rutieră și de protecția mediului
înconjurător, cu inspecția tehnică periodică valabilă și
certificate/clasificate/încadrate corespunzător, conform prevederilor legale în
vigoare;
c) să
monteze, numai prin agenți economici autorizați, aparate tahograf și limitatoare
de viteză la vehiculele pentru care acestea sunt
obligatorii;
d) să
nu permită plecarea în cursă a vehiculelor care au limitatorul de viteză
defect;
e) să
nu permită intervenția persoanelor neautorizate asupra limitatoarelor de
viteză;
f) să
depună licența de transport/licența comunitară și/sau copiile conforme ale
acesteia la sediul inspectoratului teritorial al I.S.C.T.R. în raza căruia s-a
efectuat controlul, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la comunicarea
măsurii suspendării acestor
documente;
g) să
planifice transporturile și să întocmească programul de executare a acestora,
astfel încât conducătorul auto și lucrătorii mobili să poată respecta
prevederile legale privind timpul de lucru, de odihnă și de
repaus;
i) să
respecte regulile și procedurile ce trebuie urmate în cazul efectuării
transporturilor rutiere de mărfuri cu mase și/sau dimensiuni care depășesc
masele și/sau dimensiunile maxime admise/autorizate, conform reglementărilor în
vigoare;
j) să asigure locuri special amenajate
pentru parcarea vehiculelor rutiere deținute;
k) să
efectueze transportul asigurând un sistem de fixare a încurcăturii astfel încât
acesta să reziste la forțele exercitate atunci când vehiculul este supus la
următoarele accelerații:
(i) decelerare de 0,8 x g (accelerație gravitațională) spre față;
(ii) decelerare de 0,5 x g (accelerație gravitațională) spre
spate;
(iii) accelerare de 0,5 x g (accelerație gravitațională) spre ambii pereți laterali.
Atunci
când asupra unui element component al sistemului de fixare se exercită o forță
determinată conform pct. (i), (ii) și (iii), forța exercitată asupra acestui
element de fixare nu poate depăși sarcina nominală pentru care acesta a fost
construit.
l) să
se asigure în prealabil că vehiculul rutier cu care se efectuează transportul
respectă următoarele condiții:
(i) ușile laterale sau/și ușile din spatele vehiculului pentru încărcarea/descărcare mărfurilor, obloanele, rampa escamotabilă, prelatele, roata de
rezervă, cât și celelalte echipamente specifice vehiculului respectiv
sunt bine fixate;
(ii) încurcătura nu trebuie să împiedice conducerea vehiculului în
condiții de siguranță;
(iii) centrul de greutate al încurcăturii să fie cât mai aproape de centrul vehiculului
rutier;
m) să
efectueze transportul numai după ce s-a asigurat că ambalajul mărfii este destul
de rezistent pentru siguranța transportului. În cazul în care ambalajul mărfii
nu este destul de rezistent, va cere expeditorului o ambalare suplimentară
suficient de rezistentă;
n) să
se asigure că elementele de fixare a mărfii respectă următoarele
condiții:
(i) îndeplinesc corect funcțiile pentru care au fost
construite;
(ii) sunt adaptate pentru fixarea mărfii respective;
(iii) nu prezintă noduri și/sau elemente deteriorate, uzate, slăbite;
(iv) sunt conforme cu standardele europene
și/sau internaționale, în vigoare în
domeniu;
o) să
se asigure că sistemul de fixare a încărcăturii utilizat pentru înconjurarea,
fixarea sau menținerea încărcăturii pe/sau într-un vehicul este adaptat la
mărimea, forma, consistența și caracteristicile
încărcăturii;
p) să
se asigure că dispozitivul de fixare sau de înșurubare utilizat pentru fixarea
încărcăturii este fixat în așa fel încât acesta să nu poată să fie deșurubat sau
desprins. Dispozitivul de înșurubare integrat utilizat pentru fixarea unei
încărcături trebuie să îndeplinească următoarele
condiții:
(i) să fie proiectat și construit în scopul pentru care este
folosit;
(ii) să fie utilizat și întreținut conform specificațiilor producătorului și standardelor europene și/sau internaționale în domeniu;
q) să
se asigure că încărcătura înfășurată sau fixată în vehicul este în conformitate
cu dispozițiile din "Recomandările europene privind cele mai bune practici în
domeniul fixării încărcăturii pentru transportul rutier", elaborate de Direcția
Generală pentru Energie și Transport a Comisiei Europene la data de 14 decembrie
2005;
r) în
situația în care condiția de capacitate financiară nu mai este îndeplinită
pentru toate autovehiculele pentru care s-au emis copii conforme ale licenței
comunitare, operatorul de transport rutier are obligația de a depune, în termen
de 10 zile, la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., un număr de copii conforme
ale licenței comunitare egal cu numărul autovehiculelor pentru care această
condiție nu mai este îndeplinită;
s) în
cazul efectuării transportului rutier contra cost de persoane, operatorii de
transport rutier au și următoarele obligații, după
caz:
iv) să asigure gratuit readucerea persoanelor
transportate la punctul de plecare, în cazul în care călătoria
nu se poate realiza până la destinație
din vina operatorului de transport rutier;
v) să asigure preluarea persoanelor transportate
din vehiculele ramase imobilizate pe traseu, în termen de maximum 3 ore în
județ, 5 ore în tară și în termen
de maximum 16 ore în cazul transporturilor în trafic
internațional;
vi) să asigure
vânzarea biletelor la capetele traseului și în vehicul, inclusiv cu
anticipație;
vii) să anunțe anticipat cursele care nu pot fi
executate din cauza de forţă majoră sau din alte cauze la capetele traseului şi,
în limita posibilităţilor, şi pe traseu;
viii) să încheie contracte de acces în autogară, în
conformitate cu graficele de circulație anexă la licența de
traseu;
ix) să comunice la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., în fiecare zi de vineri, situația
persoanelor cu facilităţi
la transportul rutier potrivit legii, transportate în săptămâna
precedentă,
în formatul solicitat de aceasta, afișat pe site-ul propriu;
xi) să efectueze cursa/traseul o perioadă de
minimum 30 de zile de la data depunerii la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. sau la Direcția Generală Reglementări în Transporturi a cererii de
renunțare la licența de traseu/autorizația de transport internațional
respectivă, după caz;
xii) să
efectueze traseul sau cursa pe o perioada de 30 de zile, în cazul
transporturilor interjudețene, de la data primirii de la Autoritatea
Rutieră Română - A.R.R. a înştiinţării privind retragerea licenței de
traseu;
xiii) să asigure bilete de călătorie în cel puțin
două limbi - limba română
și o limbă de circulație internaţională, în cazul efectuării transportului rutier internațional
contra cost de persoane;
xiv) să
respecte prevederile prevăzute în autorizația de transport și să asigure
criteriile de continuitate, regularitate și capacitate necesare efectuării
transportului de persoane prin servicii regulate pe traseul internațional
respectiv;
xvii) să efectueze
transportul rutier național contra cost de persoane prin servicii regulate numai
cu autobuze dotate cu aparat de marcat electronic fiscal și cititor de carduri
cu posibilitatea de transmitere on-line a datelor, conform reglementărilor în
vigoare;
xviii) să transmită
semestrial Direcției Generale Reglementări în Transporturi raportul efectuării
curselor aferente serviciilor regulate de transport internațional de
persoane;
xix) să transmită semestrial Autorităţii Rutiere Române A.R.R. raportările privind
operațiunile de cabotaj prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1073/2009
;
xx) să afișeze traseul serviciului, stațiile,
orarul, tarifele și condițiile de transport astfel încât să garanteze că aceste
informații sunt disponibile tuturor
utilizatorilor;
xxi) să asigure
desfășurarea serviciului la nivelul de calitate, continuitate, regularitate şi
capacitate conform autorizației de transport internațional/licenței de traseu,
în cazul efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii
regulate;
ş) să
dețină la sediul prevăzut la art. 9 lit. a) următoarele documente, după
caz:
i) cărţile de identitate ale vehiculelor, în original pentru
cele deținute în proprietate, respectiv în copie pentru cele deținute cu orice
alt titlu;
ii) documentele
doveditoare, din care să rezulte că deține vehiculele rutiere, în
original;
iii) avizele medicale
și psihologice valabile pentru persoanele cu funcții care concură la siguranța
circulației;
iv) toate documentele
din care reiese menținerea condițiilor de acces la profesie și la
piață;
v) formularul de
expediție/transport și formularul pentru aprobarea transportului, în cazul
transportului de deșeuri, pentru anul în curs și anul
precedent;
vi) documentele
doveditoare din care să rezulte angajarea în condiții legale a persoanelor cu
funcții care concură la siguranța circulației;
vii) tichetele de
cântar prevăzute la transportul mărfurilor divizibile, pentru anul în curs și
anul precedent, precum și autorizațiile speciale de transport privind
transportul mărfurilor indivizibile cu depășirea maselor și/sau dimensiunilor
maxime admise;
viii) scrisorile de
transport (C.M.R.), pentru anul în curs și anul
precedent;
vix) documentul de
control INTERBUS, in original, reîntregit dacă a fost folosit în totalitate şi
foile de parcurs pentru documentul de control INTERBUS aflat în exploatare,
pentru anul în curs și anul precedent;
x) documentul de
control prevăzut de acordurile bilaterale pentru transportul rutier public de
persoane prin servicii ocazionale, în cazul statelor nesemnatare ale Acordului
INTERBUS, pentru anul în curs și anul precedent;
xi) documentul de
control, în original, reîntregit dacă a fost folosit în totalitate și foile de
parcurs pentru documentul de control aflat în exploatare, în cazul transportului
de persoane prin servicii ocazionale în trafic național și internațional, pentru
anul în curs și anul precedent;
xii) asigurarea pentru
persoanele transportate și bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad
în sarcina operatorului de transport rutier;
xiii) documentele
privind întreținerea vehiculelor pentru o perioadă de 18 luni, care să conțină
minimum informațiile privind: informări legate de sesizările conducătorilor auto
privind starea tehnică a vehiculului, rezoluții ale managerului de transport,
modalitatea de soluționare și documente justificative, după
caz;
t) să
pună la dispoziția conducătorilor auto, pentru vehiculele cu care efectuează
transport rutier contra cost, următoarele documente, după caz, în vederea
prezentării acestor documente cu ocazia controlului în
trafic:
(i) copia conformă a licenței de transport/licenței comunitare;
(ii) legitimația de serviciu valabilă a conducătorului auto, din care să reiasă că este angajat al operatorului de transport, al
cărei model este prevăzut în anexa nr. 42;
(iii) contractul de leasing sau de închiriere, după caz, în original ori copie conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deținut cu contract de leasing sau de închiriere;
(iv) asigurarea pentru persoanele transportate
și bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce
cad în sarcina operatorului de transport rutier,
în copie;
(v) certificatul de competență
profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport
efectuat;
(vi) documentul de transport, conform tipului de
transport rutier efectuat, precum și autorizațiile prevăzute de legislația
în vigoare în domeniul transporturilor
rutiere;
(vii) atestatul de conducător auto prevăzut la art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009,
după caz;
(viii) documentele din care să rezulte apartenența pasagerilor la categoria pentru care este
autorizat/licențiat
serviciul de transport persoane prin servicii regulate
speciale;
ţ) să
desfășoare operațiuni de transport rutier contra cost de mărfuri periculoase
numai dacă:
i) desemnează un
consilier de siguranță pentru transportul mărfurilor
periculoase;
ii) respectă obligațiile
care îi revin conform prevederilor cap. 1.4 din anexa A la Acordul european
referitor la transportul rutier internațional al mărfurilor periculoase
(A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat
prin Legea nr. 31/1994, cu modificările și completările ulterioare.
u) să
efectueze transport rutier de mărfuri ori de persoane pe drumurile publice
acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, numai dacă autovehiculele sunt dotate cu
anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune ori au montate pe aceste
roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante
omologate.
v) să
asigure instruirea conducătorilor auto privind obligațiile ce revin
acestora;
x) să
anunțe anticipat cursele care nu pot fi executate din cauză de forță majoră sau
din alte cauze la capetele traseului şi, în limita posibilităților, și pe
traseu;
y) să
notifice autorității de autorizare renunțarea la serviciu, în conformitate cu
prevederile prezentelor norme
metodologice;
z) să
comunice, prin mijloace corespunzătoare de publicitate, utilizatorilor
serviciului regulat, pe care îl efectuează în baza unei autorizații/licențe de
traseu, renunțarea efectuării serviciului, cu cel puțin 30 de zile înainte de
dat renunțării;
aa) să
asigure bilete de călătorie în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE)
nr. 1073/2009 , precum şi ale acordurilor și convențiilor internaționale la care
România este parte;
ab) să
anunțe pierderea, sustragerea sau deteriorarea licenței comunitare şi/sau a
copiei conforme a acesteia la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. în termen de
maximum 15 zile de la data
constatării;
ac) să
publice pierderea sau sustragerea licenței comunitare și/sau a copiei conforme a
acesteia, precum și a licenței de traseu, în Monitorul Oficial al României,
Partea a III-a.
ad) să
notifice, în scris, schimbarea sediului prevăzut la art. 9 lit.a), în termen de
15 zile, la Autoritatea Rutieră Română -
A.R.R.;
ae) să
depună licența comunitară și copiile conforme ale acesteia la Autoritatea
Rutieră Română A.R.R. în cazul schimbării
sediului;
af) să
transmită anterior efectuării transportului la Autoritatea Rutieră Română -
A.R.R., prin completarea unui formular în formatul electronic disponibil pe
pagina de internet a acesteia, datele solicitate referitoare la transportul
rutier contra cost de persoane prin servicii
ocazionale;
ag) să
transmită Autorității Rutiere Române - A.R.R., prin completarea unui formular,
în formatul electronic disponibil pe site-ul acesteia, modificările privind
situația conducătorilor auto angajați, în termen de cel mult 15 zile de la
apariția modificării;
ai) să
asigure vânzarea biletelor cu
anticipație;
aj) să
asigure informarea persoanelor transportate cu privire la obligativitatea
portului centurii de siguranță pe timpul deplasării vehiculelor, în unul dintre
următoarele moduri:
(i) de către
conducătorul auto;
(ii) de către conducătorul grupului sau de
către o persoană desemnată oficial în calitate de conducător al
grupului;
(iii)
prin mijloace audiovizuale;
(iv) prin afișarea în loc vizibil la fiecare
scaun a unor semne și/sau
pictograme.
ak) să
transmită Autorității Rutiere Romane - A.R.R. abonamentele eliberate pentru
transportul elevilor prevăzut la art. 51¹, prin completarea unui formular în
formatul electronic disponibil pe pagina de internet a
acesteia.
SECȚIUNEA 2¹
Obligațiile intreprinderilor de
transport în cont propriu și ale operatorilor de transport
privind dotarea vehiculelor cu plăcuțe din care să rezulte
dimensiunile și masele maxime autorizate ale vehiculului
ART.
134¹
(1) În
scopul facilitării controlului autovehiculelor, precum și al remorcilor şi
semiremorcilor tractate de acestea utilizate la efectuarea transporturilor
rutiere, întreprinderile de transport în cont propriu sau operatorii de
transport rutier au obligația dotării acestora cu plăcuțe din care să rezulte
dimensiunile și masele maxime autorizate ale vehiculului, după cum
urmează:
a)
plăcuța producătorului în care sunt menționate masele maxime autorizate ale
vehiculului;
b)
plăcuța în care sunt menționate dimensiunile
vehiculului.
(2) În
cazul în care un vehicul este dotat cu plăcuță/plăcuțe din care rezultă toate
informațiile necesare privind masele şi dimensiunile acestuia, în conformitate
cu anexa nr. 46, aplicată/aplicate de producător sau o autoritate competentă, se
consideră că respectivul vehicul respectă obligația prevăzută la alin.
(1).
(3) În
cazul în care plăcuțele aplicate de producători sau autorități competente nu
conțin valorile dimensiunilor vehiculului, în conformitate cu anexa nr. 46,
Regia Autonomă „Registrul Auto Român” aplică pe vehicul o plăcuță cu valorile
dimensiunilor, într-un loc accesibil în apropierea plăcuței producătorului în
care sunt menționate masele maxime autorizate ale
vehiculului.
(4) În
cazul în care plăcuțele aplicate de producători sau autorități competente nu
conțin toate valorile dimensiunilor și maselor vehiculului, în conformitate cu
anexa nr. 46, Regia Autonomă „Registrul Auto Român” aplică pe vehicul o singură
plăcuță, care le va conține în
totalitate.
(5)
Determinarea dimensiunilor ce urmează a fi înscrise pe plăcuță se face prin
măsurători efectuate de Regia Autonomă «Registrul Auto Român». Măsurătorile se
efectuează la reprezentanțele teritoriale ale Regiei Autonome „Registrul Auto
Român”. Pentru vehiculele înmatriculate în România, măsurătorile se pot efectua
și la stațiile de inspecție tehnică periodică autorizate pentru clasele
respective de vehicule, cu ocazia efectuării inspecției tehnice periodice, prin
deplasarea personalului Regiei Autonome „Registrul Auto Român” în următoarele
condiții: solicitările vor fi adresate reprezentanțelor Regiei Autonome
«Registrul Auto Român» cu minimum 24 de ore înainte și se vor cuprinde un număr
de cel puțin 3 vehicule. Regia Autonomă „Registrul Auto Român” va programa
deplasările în ordinea depunerii solicitărilor, iar tariful aplicat de RAR nu va
depăși contravaloarea măsurătorii
efective.
(6) În
cazul în care valorile maselor sau dimensiunilor vehiculului nu mai corespund cu
cele indicate pe plăcuță/plăcuțe, operatorii de transport rutier/întreprinderile
de transport rutier în cont propriu au obligația de a solicita modificarea
corespunzătoare a plăcuței.
(7)
Începând cu data de 1 ianuarie 2014, termenul-limită de la care devine
obligatorie dotarea cu plăcuțe se stabilește individual pentru fiecare vehicul
în parte și este a zecea zi calendaristică după data până la care trebuie
efectuată prima inspecție tehnică periodică pentru menținerea în circulație, în
conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor,
construcțiilor și turismului nr. 2.133/2005 pentru aprobarea Reglementărilor
privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele
tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și în
categoria de folosință conform destinației, prin inspecția tehnică periodică -
RNTR1, cu modificările și completările
ulterioare.
(8) În
baza prevederilor art. 24 alin. (6) din O.G. nr.
27/2011,
vehiculele rutiere prevăzute la art. 11¹ din aceeași ordonanță se exceptează de la
obligația dotării cu plăcuțe din care să rezulte dimensiunile și masele maxime
autorizate ale acestora.
SECȚIUNEA 2²
Obligațiile întreprinderilor autorizate
Art.
134²
Întreprinderile autorizate să efectueze transport rutier
național contra cost au următoarele
obligații:
a) să
utilizeze numai vehicule rutiere prevăzute de art. 11¹ din O.G. nr.
27/2011, a căror
stare tehnică corespunde reglementărilor naționale de siguranță rutieră și de
protecția mediului înconjurător, cu inspecția tehnică periodică valabilă,
certificate/clasificate/încadrate corespunzător, conform prevederilor legale în
vigoare;
b) să
se asigure că persoanele angajate în funcții care concură la siguranța rutieră
sunt titulare ale unui certificat/atestat profesional valabil eliberat conform
reglementărilor legale în vigoare;
c) să
depună autorizația pentru transportul rutier național contra cost și/sau copia
conformă a acesteia la sediul inspectoratului teritorial al I.S.C.T.R. în raza
căruia s-a efectuat controlul, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la
comunicarea măsurii suspendării acestor
documente.
d) să
efectueze transporturile rutiere de mărfuri cu respectarea maselor şi/sau
dimensiunilor maxime autorizate;
e) să
asigure locuri special amenajate pentru parcarea vehiculelor rutiere
deținute;
f) să
efectueze transportul asigurând un sistem de fixare a încărcăturii astfel încât
acesta să reziste la forțele exercitate atunci când vehiculul este supus la
următoarele accelerații:
(i) decelerare de 0,8 x
g (accelerație gravitațională) spre față;
(ii) decelerare de 0,5
x g (accelerație gravitațională) spre spate;
(iii) accelerare de 0,5
x g (accelerație gravitațională) spre ambii pereți
laterali.
Atunci
când asupra unui element component al sistemului de fixare se exercită o forță
determinată conform pct. (i), (ii) și (iii), forța exercitată asupra acestui
element de fixare nu poate depăși sarcina nominală pentru care acesta a fost
construit;
g) să
se asigure în prealabil că vehiculul rutier cu care se efectuează transportul
respectă următoarele condiții:
(i) ușile laterale sau/și ușile din spatele vehiculului
rutier pentru încărcarea/descărcarea mărfurilor, obloanele, rampa escamotabilă,
prelatele, roata de rezervă, precum și celelalte echipamente specifice vehiculului respectiv
sunt bine fixate;
(ii) încărcătura nu
trebuie să împiedice conducerea vehiculului în condiții de
siguranță;
(iii) centrul de
greutate al încărcăturii să fie cât mai aproape de centrul vehiculului
rutier;
h) să
se asigure că elementele de fixare a mărfurilor respectă următoarele
condiții:
(i) îndeplinesc corect
funcțiile pentru care au fost construite;
(ii) sunt adaptate
pentru fixarea mărfii respective;
(iii) nu prezintă
noduri și/sau elemente deteriorate, uzate, slăbite;
(iv) sunt conforme cu
standardele europene și/sau internaționale în vigoare în
domeniu;
i) să
se asigure că sistemul de fixare a încărcăturii utilizat pentru înconjurarea,
fixarea sau menținerea încărcăturii pe/sau într-un vehicul este adaptat la
mărimea, forma, consistența și caracteristicile
încărcăturii;
k) să
se asigure că dispozitivul de fixare sau de înșurubare utilizat pentru fixarea
încărcăturii este fixat în așa fel încât acesta să nu poată să fie deșurubat sau
desprins. Dispozitivul de înșurubare integrat utilizat pentru fixarea unei
încărcături trebuie să îndeplinească următoarele
condiții:
(i) să fie proiectat și
construit în scopul pentru care este folosit;
(ii) să fie utilizat și
întreținut conform specificațiilor producătorului și standardelor europene
şi/sau internaționale în domeniu;
l) să
se asigure că încărcătura înfășurată sau fixată în vehicul este în conformitate
cu dispozițiile din «Recomandările europene privind cele mai bune practici în
domeniul fixării încărcăturii pentru transportul rutier», elaborate de Direcția
Generală pentru Energie și Transport a Comisiei Europene la data de 14 decembrie
2005;
m) să
dețină la sediul menționat în autorizație următoarele
documente:
(i) autorizația pentru
transportul rutier național contra cost eliberată pentru efectuarea
transportului rutier național contra cost, în original;
(ii) cărțile de
identitate ale vehiculelor, în original pentru cele deținute în proprietate,
respectiv în copie pentru cele deținute cu orice alt
titlu;
(iii) documentele
doveditoare, din care să rezulte că deține vehicule cu orice alt titlu, în
original;
(iv) avizele medicale
și psihologice valabile pentru managerul de transport şi pentru conducătorii
auto angajați/utilizați;
(v) toate documentele
din care reiese menținerea condițiilor inițiale care au stat la baza eliberării
autorizației pentru transportul rutier național contra
cost;
(vii) documentele
doveditoare din care să rezulte angajarea în condiții legale a persoanelor cu
funcții care concură la siguranța circulației;
n) să
pună la dispoziția conducătorilor auto, pentru vehiculele cu care efectuează
transport rutier național contra cost, următoarele documente, în vederea
prezentării acestor documente cu ocazia controlului în
trafic:
(i) copia conformă a
autorizației pentru transportul rutier național contra cost, eliberată pentru
efectuarea transportului rutier național contra cost;
(ii) legitimația de
serviciu valabilă a conducătorului auto;
(iii) contractul de
leasing sau de închiriere, după caz, în original sau copie conformă cu
originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deținut cu contract de
leasing ori de închiriere;
(v) certificatul de
competență profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de
transport efectuat;
(vi) documentul de
transport;
(vii) ABROGAT
o) să efectueze transport rutier naţional contra cost al vehiculelor
defecte sau avariate pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau
polei, numai dacă autovehiculele sunt dotate cu anvelope de iarnă;
p) să
transmită Autorității Rutiere Române - A.R.R., prin completarea unui formular,
în formatul electronic disponibil pe site-ul acesteia, modificările privind
situația conducătorilor auto angajați, în termen de cel mult 15 zile de la
apariția modificării;
q) să
anunțe pierderea, sustragerea sau deteriorarea autorizației pentru transportul
rutier național contra cost și/sau a copiei/copiilor conforme a/ale acesteia la
Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. în termen de cel mult 15 zile de la data
constatării;
r) să
publice pierderea, sustragerea autorizației pentru transportul rutier național
contra cost și/sau a copiei/copiilor conforme a/ale acesteia în Monitorul
Oficial al României, Partea a
III-a;
s) să notifice, în scris, schimbarea sediului/denumirii, în termen de 15 zile,
la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.;
ş) să
depună autorizația pentru transportul rutier național contra cost și
copia/copiile conformă/conforme a/ale acesteia la Autoritatea Rutieră Română -
A.R.R. în cazul schimbării
sediului;
t) să
asigure informarea persoanelor transportate cu privire la obligativitatea
portului centurii de siguranță pe timpul deplasării vehiculelor, în unul dintre
următoarele moduri:
(i) de către
conducătorul auto;
(ii) de către
conducătorul grupului sau de către o persoană desemnată oficial în calitate de
conducător al grupului;
(iii) prin mijloace
audiovizuale;
(iv) prin afișarea în
loc vizibil la fiecare scaun a unor semne și/sau
pictograme;
ţ) să
efectueze transport rutier național contra cost de mărfuri periculoase numai
dacă:
(i) desemnează un
consilier de siguranță pentru transportul mărfurilor
periculoase;
(ii) respectă
obligațiile care îi revin conform prevederilor cap. 1.4 din anexa A la Acordul
european referitor la transportul rutier internațional al mărfurilor periculoase
(A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat
prin Legea nr. 31/1994, cu modificările și completările
ulterioare.
SECȚIUNEA 3
Obligațiile conducătorilor auto
ART.
135
Conducătorii auto angajați ai
întreprinderilor/operatorilor de transport rutier, care efectuează operațiuni de
transport, au următoarele
obligații:
a) să
emită bilete/legitimații de călătorie corespunzătoare tarifelor aferente
distantei parcurse de persoanele
transportate;
b) să
permită urcarea în autovehicul numai a persoanelor posesoare de
bilete/legitimații de călătorie sau a celor care beneficiază de facilități la
transportul rutier, potrivit
legii;
c) să
nu oprească pentru urcarea/coborârea altor persoane decât a celor care aparțin
categoriei pentru care este autorizat/licențiat serviciul respectiv, în cazul
efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate
speciale;
d) să
transporte persoane doar în limita numărului de locuri pe scaune înscris în
certificatul de înmatriculare sau, în cazul autovehiculelor clasificate, în
limita numărului de locuri pe scaune înscris în certificatul de
clasificare;
e) să
oprească în toate stațiile prevăzute în graficul de circulație aferent licenței
de traseu, fără a opri, pentru urcarea sau coborârea persoanelor transportate,
în alte locuri decât cele prevăzute în graficul de
circulație;
f) să
informeze persoanele transportate cu privire la obligativitatea portului
centurii de siguranță pe timpul deplasării
vehiculelor;
g) să
respecte regulile privind încărcarea, repartizarea încărcăturii, asigurarea și
fixarea mărfurilor transportate;
h) să
transporte doar persoanele nominalizate în documentul de
control;
i) să cunoască și să respecte măsurile ce
trebuie luate după un accident sau incident în ceea ce privește asigurarea
vehiculului, protecția personală și a celorlalți participanți la trafic,
protecția mediului, protecția
bunurilor;
j) să
preia mărfuri sau colete doar în limita spațiilor disponibile, în cazul
efectuării transportului rutier de
persoane;
k) să
asigure urcarea și coborârea bagajelor în/din portbagajul vehiculului. Bagajele
se manipulează numai de către conducătorul
auto.
l) să
nu plece în cursă cu un vehicul care are tahograful sau limitatorul de viteză
defect, nesigilat ori fără suficiente foi de înregistrare pentru efectuarea
întregului parcurs al
transportului;
m) să
nu permită intervenția persoanelor neautorizate asupra aparatelor tahograf și a
limitatoarelor de viteza;
n) să
parcheze vehiculele rutiere deținute de operatorul de transport
rutier/intreprinderea de transport rutier în cont propriu numai în locurile
special amenajate indicate de către
acesta/aceasta;
o) să
efectueze transport rutier de mărfuri ori de persoane pe drumurile publice
acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, numai dacă autovehiculele sunt dotate cu
anvelope de iarna pe roțile axei/axelor de tracțiune ori au montate pe aceste
roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate, și să nu efectueze
transport rutier de mărfuri ori de persoane pe drumurile publice care nu sunt
acoperite cu zăpadă, gheață sau polei cu vehicule care au montate pe roți
lanțuri ori alte echipamente antiderapante
omologate;
p) în
cazul efectuării transportului rutier de persoane contra cost, conducătorii auto
au și următoarele obligații, după
caz
(i) să utilizeze pe timpul executării transportului rutier
placa de traseu cu nominalizarea operatorului de transport rutier, a traseului
și a tipului de transport;
(ii) să
asigure afișarea în interiorul vehiculului a tarifului de transport pe
bază de legitimație
de călătorie, conform distantelor corespunzătoare stațiilor prevazute în
graficul de circulație aferent licenței de
traseu;
(iii) să nu utilizeze stațiile publice în cazul efectuării
transportului interjudețean de persoane prin servicii regulate
speciale;
q) să
transporte doar persoanele angajate ale intreprinderii de transport în cont
propriu, nominalizate în documentul de transport, în cazul efectuării
transportului rutier în cont
propriu;
r) să
asigure existența la bordul vehiculului a documentelor puse la dispoziția lor de
intreprinderea de transport rutier în cont propriu sau operatorul de transport
rutier, conform prevederilor art. 133 lit. s) și art. 134 lit.
t).
SECȚIUNEA 4
Obligațiile operatorilor
economici care efectuează activități conexe transportului rutier
Subsecțiunea 1
Obligațiile operatorilor
economici care efectuează activități conexe transportului rutier - activități desfășurate de autogări
ART.
136
Operatorilor economici care efectuează activități conexe
transportului rutier - activități desfășurate de autogări, au următoarele
obligații:
a) să înlocuiască
managerul de transport în termen de 30 zile, în situația în care acesta nu mai
îndeplinește această funcție sau în cazul în care acesta nu mai îndeplinește
condiția de bună reputație ori competență profesională;
b) să asigure
evidența curselor plecate și sosite, precum și ordinea cronologică de execuție,
prin registrul de mișcare ce va cuprinde:
(i) ora de
plecare/sosire;
(ii) numărul de
circulație;
(iii)
traseul;
(iv) operatorul de
transport rutier;
(v)
observații;
c) să permită în mod nediscriminatoriu accesul
operatorilor de transport rutier la serviciile oferite de autogară,
fără a condiționa
încheierea contractelor de efectuarea unor servicii suplimentare sau pe care
operatorul de transport rutier nu le solicită;
d) să monteze
afișaje la peroane conținând informații privind traseele și orele de
plecare/sosire a curselor;
e) să repartizeze cursele pe peroane astfel încât
să se asigure un
interval de cel puțin 15 minute între două plecări consecutive de la același
peron;
f) să întocmească programul autogării în funcție de orele de
plecare și de sosire a curselor; autogara se va deschide cu minimum 30 de minute
înainte de plecarea/sosirea primei curse și se va închide după minimum 30 de
minute de la plecarea ultimei curse;
g) să primească și să înregistreze
toate cererile operatorilor de transport rutier care solicită accesul în
autogară, cereri la care se va răspunde afirmativ sau negativ, cu motivarea
refuzului, în scris, în termen de 20 de zile de la data primirii
cererii;
h) să încheie contracte de acces în autogară, în
conformitate cu graficele de circulație aprobate, cu operatorii de transport
rutier deținători de licenţă de traseu pe
perioada de valabilitate a programului de
transport;
j) să încheie
contracte de acces în autogară cu operatorii de transport rutier fără a depăși
capacitatea autogării;
k) să încheie
contracte de acces în autogară cu operatorii de transport rutier fără a depăși
perioada de valabilitate a programului de transport;
l) să remedieze deficiențele semnalate de publicul
călător și constatate de I.S.C.T.R., în termenul stabilit de
aceasta;
m) să afișeze la
fiecare casă de bilete și abonamente orarul de
funcționare.
Subsecțiunea 2
Obligațiile operatorilor
economici care desfășoară activități conexe transportului rutier
- activități de intermediere a
operațiunilor de transport rutier contra cost
ART.
137
Operatorii economici care efectuează activități conexe
transportului rutier - activități de intermediere a operațiunilor de transport
rutier contra cost, au următoarele
obligații:
a) să înlocuiască managerul de transport în termen
de 30 zile, în situația în care acesta nu mai îndeplinește această funcție sau
în cazul în care acesta nu mai îndeplinește condiția de bună reputație ori competenţă profesională;
b) să deţină la sediul înscris pe licența pentru
activităţi
conexe transportului rutier - activităţi
de intermediere a operațiunilor de transport rutier contra cost, un registru de
evidenţă a activităţilor de intermediere a operațiunilor de transport
rutier contra cost desfășurate;
c) să păstreze la sediul menționat la lit. b), pentru anul în curs și anul precedent, documentele privind activitățile de
intermediere a operațiunilor de transport rutier contra cost desfășurate;
d) să desfășoare activităţi de intermediere a operațiunilor de transport rutier contra cost numai cu operatori de
transport;
e) să desfășoare activităţi
de intermediere a operațiunilor de transport rutier contra cost de mărfuri
periculoase numai dacă:
i) desemnează un
consilier de siguranță pentru transportul mărfurilor
periculoase;
ii) respectă obligațiile
care îi revin conform prevederilor cap. 1.4 din anexa A la Acordul european
referitor la transportul rutier internațional al mărfurilor periculoase
(A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat
prin Legea nr. 31/1994, cu modificările și completările
ulterioare.
CAP.
VIII
Inspecția și controlul transporturilor
rutiere, activităților conexe acestora,
a condițiilor de siguranță rutieră și protecția mediului
ART.
138
Inspecția și controlul modului de respectare, pe
teritoriul României, a prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1071/2009,
Regulamentului (CE) nr. 1072/2009 și ale Regulamentului (CE) nr. 1073/2009,
precum și a prevederilor Ordonanței Guvernului nr.
27/2011 privind transporturile rutiere, inclusiv a
prevederilor prezentelor norme metodologice, se efectuează de către
Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier în trafic și la
sediul operatorilor de transport rutier, al întreprinderilor de transport rutier
în cont propriu și al operatorilor economici care desfășoară activități conexe
transportului rutier.
CAPITOLUL
IX
Dispoziții finale și tranzitorii
ART.
139
Operatorii de transport rutier/întreprinderile de transport rutier în cont
propriu/întreprinderile autorizate îşi organizează şi desfăşoară activitatea
pentru care au fost licenţiaţi/certificate/autorizate în baza regulamentelor
proprii, cu respectarea prezentelor norme metodologice, precum şi a legislaţiei
naţionale şi a Uniunii Europene din domeniul transporturilor rutiere.
ART.
140
Operatorul de transport rutier titular al licenței
comunitare și al copiilor conforme ale acesteia poate efectua transport rutier
în cont propriu pe baza acestor
documente.
ART
141
(1)
Autovehiculele din categoriile M(2) și M(3) definite în conformitate cu
Reglementările privind omologarea de tip și eliberarea cărții de identitate a
vehiculelor rutiere, precum și omologarea de tip a produselor utilizate la
acestea, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor
și locuinței nr. 211/2003 - RNTR 2, cu modificările și completările ulterioare,
pot circula pe drumurile publice numai dacă sunt echipate cu un limitator de
viteză reglat astfel încât viteza lor să nu depășească 100 km/h.
(2)
Autovehiculele din categoria M(3) înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2005, cu o
masă totală maximă autorizată mai mare de 10 tone, pot continua să fie echipate
cu limitatoare de viteză a căror viteză maximă este reglată la 100
km/h.
(3)
Autovehiculele din categoriile N(2) și N(3) definite în conformitate cu RNTR 2
pot circula pe drumurile publice numai dacă sunt echipate cu un limitator de
viteză, reglat astfel încât viteza lor să nu depășească 90
km/h.
(4)
Cerințele prevăzute la alin (1) - (3) se
aplică:
a) autovehiculelor din categoriile M(3) cu o masă
totală maximă autorizată mai mare de 10 tone şi N(3), înmatriculate după data de
1 ianuarie 1988;
b) autovehiculelor din categoriile M(3) cu o masă
totală maximă autorizată
mai mare de 5 tone, dar mai mică sau egală cu 10 tone,
M(2) și N(2), înmatriculate după data 1 ianuarie
2005;
c) autovehiculelor omologate în conformitate cu
Directiva 88/77/CE din categoriile M(3) cu o masă totală maximă
autorizată mai mare de 5 tone dar mai mică sau egală cu 10 tone,
M(2) și N(2), înmatriculate după data de 1 octombrie
2001.
(5)
Cerințele prevăzute la alin. (1) - (3) nu se
aplică:
a) autovehiculelor utilizate de către forțele armate,
protecția civilă,
pompieri, alte servicii de urgenţă și forțe
responsabile pentru menținerea ordinii publice;
b) autovehiculelor a căror viteză maximă constructivă nu poate depăşi limitele prevăzute la alin. (1) -
(3);
c) autovehiculelor
utilizate pentru teste rutiere în scopuri științifice;
d) autovehiculelor
utilizate numai pentru servicii publice în zonele
urbane.
(6)
Limitatoarele de viteză ce echipează autovehiculele menționate la alin. (1) -
(3) trebuie să satisfacă cerințele tehnice prevăzute de Directiva 92/24/CEE.
Totuși, toate autovehiculele prevăzute la alin. (1) - (3) și înmatriculate
înainte de 1 ianuarie 2005 pot continua să fie echipate cu limitatoare de viteză
care respectă cerințele tehnice stabilite de autoritățiile competente ale
statelor membre ale Uniunii
Europene.
(7) Limitatoarele de viteză se
instalează de către operatorii economici autorizați de Regia Autonomă Registrul
Auto Român, în conformitate cu legislația în
vigoare.
ART.
142
(1)
Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. întocmește Registrul electronic al
conducătorilor auto în care sunt înregistrați toți conducătorii auto care
efectuează operațiuni de transport
rutier.
(2)
Registrul electronic al conducătorilor auto conține
următoarele:
a) datele de
identificare ale conducătorului auto (numele și prenumele, CNP,
domiciliu);
b) centrul de pregătire și perfecționare
profesională la care a urmat cursul în vederea atestării
profesionale;
c) tipul/tipurile de
certificat/certificate de competență profesională
deținute;
d) întreprinderile de transport rutier în cont propriu/operatorii de
transport rutier/întreprinderile autorizate la care a fost angajat cu contract
de muncă;
e) sancțiunile aplicate
pentru abateri de la prevederile legislației în domeniul transporturilor
rutiere.
ART.
143
(1) Pe
baza datelor din Registrul electronic al conducătorilor auto, Autoritatea
Rutieră Română - A.R.R. eliberează, la cererea conducătorului auto, fișa
profesională a acestuia.
(2)
Cererea de eliberare a fișei profesionale a conducătorilor auto se depune în
scris la Autoritatea Rutieră Română -
A.R.R.
(3)
Eliberarea fișei profesionale a conducătorului auto se face de către Autoritatea
Rutieră Română - A.R.R., în termen de 24 de ore de la depunerea
solicitării.
(4)
Modelul fișei profesionale a conducătorului auto este prevăzut în anexa nr. 43
la prezentele norme metodologice.
(5)
Modelul atestatului conducătorului auto prevăzut la art. 5 din Regulamentul (CE)
nr. 1072/2009 este prevăzut în anexa nr. 44 la prezentele norme
metodologice.
ART.
144
La
efectuarea operațiunilor de transport rutier care fac obiectul prezentelor norme
metodologice, se vor utiliza conducători auto cetățeni români, cetățeni ai
Uniunii Europene sau cetățeni ai statelor din afara Uniunii Europene cu drept de
muncă în România, angajați sau puși la dispoziție, după caz, titulari ai unui
certificat de competență profesională obținut în condițiile prevăzute de
reglementările naționale și ale Uniunii
Europene.
ART.
145
Cererile prevăzute de prezentele norme metodologice se transmit în
original, iar documentele anexate cererilor respective, în vederea eliberării
licenţei comunitare şi a copiilor conforme ale acesteia, a certificatului de
transport rutier în cont propriu şi a copiilor conforme ale acestuia, a
autorizaţiei pentru transportul rutier naţional contra cost şi a copiilor
conforme ale acesteia, precum şi a licenţei pentru activităţi conexe
transportului rutier, se transmit la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., în
copie, ştampilate şi semnate de către administratorul întreprinderii, fiecare
copie având înscris în mod expres: «Subsemnatul,
..............................., declar pe propria răspundere, sub sancţiunea
legii penale privind falsul în declaraţii, că prezentul act este conform cu
originalul.»
ART.
146
(1) Pierderea, deteriorarea sau
sustragerea licenţei comunitare, a certificatului de transport în cont propriu,
a autorizaţiei de transport şi a copiilor conforme ale acestora, a licenţei
pentru activităţi conexe, a licenţei de traseu şi a autorizaţiei de transport
internaţional se comunică, după caz, Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. sau
Direcţiei transport rutier din cadrul Ministerului Transporturilor în termen de
15 zile de la data constatării, documentul respectiv înlocuindu-se cu un
document nou.
(2)
Pierderea sau sustragerea documentelor prevăzute la alin. (1) se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea a
III-a.
ART.
147
(1)
Tariful pentru eliberarea licenței de traseu se stabilește pentru o cursă în
cazul transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate și
servicii regulate speciale în trafic
interjudețean.
(2)
Tariful perceput pentru eliberarea licenței de traseu reprezintă suma tarifelor
aferente curselor prevăzute pentru acel traseu în cazul transportului rutier
contra cost de persoane prin servicii
regulate.
ART.
148
Documentele eliberate pentru întreprinderile de
transport în cont propriu, operatorii de transport rutier și întreprinderile
care desfășoară activități conexe transportului rutier, eliberate în baza
prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2005 privind
transporturile rutiere aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.
102/2006, cu modificările și completările ulterioare, se supun aceluiași regim
juridic cu certificatul de transport în cont propriu și copiile conforme ale
acestuia, licența comunitară și copiile conforme ale acesteia, licența de traseu
și licența pentru activități conexe transportului rutier, eliberate în baza
Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile
rutiere.
ART. 148¹
Autoritatea Rutieră Română - ARR
utilizează stocurile existente de licenţe de traseu pentru transportul rutier
contra cost de persoane prin servicii regulate speciale în trafic interjudeţean
prevăzute în anexa nr. 20.
ART.
149
Anexele nr. 1 - 44 - 49 fac parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
Prezentele norme metodologice transpun prevederile
Directivei 92/6/CEE a Consiliului din 10 februarie 1992 privind instalarea și
utilizarea, în cadrul Comunității, a limitatoarelor de viteză la anumite
categorii de autovehicule, modificată prin Directiva 2002/85/CE a Parlamentului
European și a Consiliului din 5 noiembrie 2002, care modifică Directiva 92/6/CEE
a Consiliului privind instalarea și utilizarea, în cadrul Comunității, a
limitatoarelor de viteză la anumite categorii de autovehicule și ale art. 2
alin. (2) lit. b) din Directiva 91/671/CE din 16 decembrie 1991 de apropiere a
legislațiilor statelor membre privind utilizarea obligatorie a centurii de
siguranță în vehiculele cu capacitate mai mică de 3,5 tone, publicată în
Jurnalul Oficial al Comunităților Europene nr. L 373 din 31 decembrie
1991.
Art. II.
(1)
Începând cu data de 1 ianuarie 2015, conducătorii auto ai vehiculelor rutiere a
căror masă maximă autorizată, inclusiv cea a remorcii/semiremorcii, este
cuprinsă între 2,4 tone şi 3,5 tone, utilizate la efectuarea transportului
rutier naţional contra cost de mărfuri sau a transportului rutier în cont
propriu de mărfuri, trebuie să fie titulari ai unui certificat de competență
profesională, obținut și eliberat în conformitate cu reglementările în
vigoare.
(2)
Începând cu data de 1 ianuarie 2015, conducătorii auto ai vehiculelor rutiere a
căror masă maximă autorizată, inclusiv cea a remorcii/semiremorcii, este
cuprinsă între 2,4 tone și 3,5 tone, utilizate la efectuarea transportului
rutier național contra cost/transportului rutier în cont propriu de vehicule
rutiere defecte sau care sunt avariate, trebuie să fie titulari ai unui
certificat de competență profesională, obținut și eliberat în conformitate cu
reglementările în vigoare.
(3)
Începând cu data de 1 ianuarie 2015, conducătorii auto ai autovehiculelor având
9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto, destinate prin
construcție și echipate pentru transportul de persoane, utilizate la efectuarea
transportului rutier național contra cost de persoane sau a transportului rutier
în cont propriu de persoane, trebuie să fie titulari ai unui certificat de
competență profesională, obținut și eliberat în conformitate cu reglementările
în vigoare.
(4) În
cazul efectuării transporturilor rutiere prevăzute la alin. (1)-(3), operatorii
de transport rutier/întreprinderile autorizate/întreprinderile de transport
rutier în cont propriu pot angaja conducători auto titulari ai certificatului de
calificare profesională inițială sau ai certificatului de calificare
profesională continuă, obținute și eliberate în conformitate cu reglementările
în vigoare.
(5) În
cazul efectuării transporturilor rutiere prevăzute la alin. (1)-(3),
dispozițiile privind obligația existenței la bordul vehiculelor rutiere a
certificatului de competență profesională al conducătorului auto valabil pentru
tipul de transport efectuat, prevăzute la art. 40¹ alin. (2) lit. a), la art. 70
lit. g) și la art. 77 lit. e) din Normele metodologice privind aplicarea
prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și
a activităților conexe acestora stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011
privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului
transporturilor şi infrastructurii nr. 980/2011, cu modificările și completările
ulterioare, se aplică începând cu data de 1 ianuarie
2015.
Art.
III.
(1)
Pentru a avea acces la transportul rutier național contra cost efectuat conform
prevederilor art. 11¹ alin. (1) - (3) din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011
privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare,
operatorii de transport/întreprinderile au obligația de a îndeplini prevederile
prezentului ordin până la data de 1 ianuarie
2015.
(2)
Pentru a avea acces la transportul rutier în cont propriu cu vehicule rutiere a
căror masă totală maximă autorizată, inclusiv remorca/semiremorca, este cuprinsă
între 2,4 tone și 3,5 tone, cu autovehicule având cel puțin 9 locuri pe scaune,
inclusiv locul conducătorului auto, destinate prin construcție și echipate
pentru transportul de persoane, respectiv la operațiuni de transport rutier în
cont propriu efectuate cu vehicule rutiere care se deplasează fără încărcătură
în cadrul unei operațiuni de transport, întreprinderile au obligația de a
îndeplini prevederile prezentului ordin până la data de 1 ianuarie
2015.
Art.
IV.
Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. și Inspectoratul de
Stat pentru Controlul în Transportul Rutier vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art.
V.
Ordinul
ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 980/2011 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea
și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora
stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 854 și 854 bis din 2
decembrie 2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu
modificările și completările aduse prin prezentul ordin, se va republica în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă
numerotare.
ART. II
După epuizarea stocurilor de
licenţe de traseu pentru transportul rutier contra cost de persoane prin
servicii regulate speciale în trafic interjudeţean prevăzute în anexa nr. 20 la
Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea
şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora
stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere,
aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr.
980/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se vor utiliza
imprimatele modificate conform anexei nr. 3 la prezentul ordin.
ANEXE
ANEXA 1 Model licență
comunitară pentru transportul rutier internațional de mărfuri contra cost în
numele unui terț
ANEXA 2 Model licență
comunitară pentru transportul internațional de persoane cu autocarul sau
autobuzul contra cost în numele unui terț
ANEXA 3 Model licență
comunitară - COPIE CONFORMĂ pentru transportul rutier internațional de mărfuri
contra cost în numele unui terț
ANEXA 4 Model licență
comunitară - COPIE CONFORMĂ pentru transportul internațional de persoane cu
autocarul sau autobuzul contra cost în numele unui
terț
ANEXA 5 CERERE -
Licență comunitară/copii conforme ale licenței comunitare; autorizație pentru
transport național contra cost /copii conforme ale autorizației pentru transport
național contra cost –
Modificată
ANEXA 6 Model declarație pe proprie
răspundere a managerului de transport
ANEXA 7 Model
declarație pe proprie răspundere a
întreprinderii
ANEXA 8 CERERE -
Copii conforme ale licenței comunitare pentru transport rutier contra cost de
mărfuri și persoane; copii conforme ale autorizației pentru transportul rutier
de mărfuri și persoane –
Modificată
ANEXA 9 Model
CERTIFICAT DE TRANSPORT ÎN CONT PROPRIU
ANEXA 10 Model Copie
conformă a certificatului de transport în cont propriu
–marfă
ANEXA 11 Model Copie
conformă a certificatului de transport în cont propriu –
persoane
ANEXA 12 CERERE - Certificatului de transport în cont
propriu/ copii conforme ale certificatului de transport în cont
propriu
ANEXA 13 CERERE -
Copii conforme ale certificatului de transport în cont
propriu
ANEXA 15 AUTORIZAȚIA
pentru transportul internațional rutier de marfă
ANEXA 16 LICENŢĂ DE
TRASEU
ANEXA 17 GRAFICUL DE CIRCULAȚIE AL LICENȚEI DE TRASEU
- Modificată (prin OMTI nr.
1640/2012)
ANEXA 18
CRITERIILE DE
EVALUARE
a operatorului de transport și punctajele
care se acordă în cazul atribuirii
traseelor/curselor interjudețene
1.
Vechimea parcului de vehicule:
-Anul
de fabricație (AF) este același cu anul atribuirii (AA) - 20
puncte;
-AF =
AA - 1 - 20 puncte;
-AF =
AA - 2 - 19 puncte;
-AF =
AA - 3 - 18 puncte;
-AF =
AA - 4 - 17 puncte;
-AF =
AA - 5 - 16 puncte;
-AF =
AA - 6 - 15 puncte;
-AF =
AA - 7 - 14 puncte;
-AF =
AA - 8 - 13 puncte;
-AF =
AA - 9 - 12 puncte;
-AF =
AA - 10 - 11 puncte;
-AF =
AA - 11 - 10 puncte;
-AF =
AA - 12 - 9 puncte;
-AF =
AA - 13 - 8 puncte;
-AF =
AA - 14 - 7 puncte;
-AF =
AA - 15 - 5 puncte;
-AF =
AA - 16 - 0 puncte.
2. În funcţie de structura parcului de vehicule utilizat pentru executarea
acelei curse sau traseu, se acordă 10 puncte pentru fiecare vehicul aflat în
proprietate sau deţinut cu contract de leasing.
3.
Gradul de confort al autovehiculelor, clasificate pe
categorii:
-categoria I - 14
puncte;
-categoria a II-a - 12
puncte;
-categoria a III-a - 9
puncte;
-categoria a IV-a - 5
puncte.
Vehiculele
neclasificate nu pot participa la atribuirea traseelor/curselor cuprinse în
programul de transport interjudețean.
4.
Vechimea neîntreruptă pe traseu:
-8 ani
sau mai mult - 12 puncte;
-7 ani
- 11 puncte;
-6 ani
- 10 puncte;
-5 ani
- 8 puncte;
-4 ani
- 6 puncte;
-3 ani
- 4 puncte;
-2 ani
- 2 puncte;
-1 an,
mai mult de 6 luni - 1 punct.
5.
Dotarea autobuzului cu instalație de aer condiționat - 5
puncte.
8. În cazul în care operatorul de
transport rutier a renunțat la licența de traseu pentru un traseu județean din
programul anterior, este depunctat cu un punct pe traseul respectiv. -
modificare prin ordinul comun al Ministrului Dezvoltării Regionale și
Administrației Publice nr. 3310/2013 și al Ministrului Transporturilor nr.
1365/2013 (M.O. nr. 679 din 5 noiembrie 2013).
9.
Operatorul de transport rutier nu poate participa la atribuirea
traseelor/curselor interjudețene, în cazul în care înregistrează obligații
restante la bugetul centralizat al statului, conform certificatului de atestare
fiscală.
ANEXA
19
METODOLOGIA DE
PUNCTARE
privind criteriile de
evaluare ale operatorului de transport
1. Punctajele
aferente criteriilor de evaluare se stabilesc raportat la data de referință care
reprezintă prima zi prevazută în calendarul de atribuire a
traseelor din programele județene de transport. - modificare
prin ordinul comun al Ministrului Dezvoltării Regionale și
Administrației Publice nr. 3310/2013 și al Ministrului Transporturilor nr.
1365/2013 (M.O. nr. 679 din 5 noiembrie 2013).
1. Punctajele aferente criteriilor de evaluare prevăzute la pct. 1-5 şi 8, precum şi îndeplinirea condiţiei de participare prevăzute la pct. 9 din anexa nr. 18 la normele metodologice se raportează la data de referinţă care reprezintă prima zi din calendarul atribuirii electronice
1. Punctajele aferente criteriilor de evaluare prevăzute la pct. 1-5 şi 8, precum şi îndeplinirea condiţiei de participare prevăzute la pct. 9 din anexa nr. 18 la normele metodologice se raportează la data de referinţă care reprezintă prima zi din calendarul atribuirii electronice
2. La
criteriul nr. 1 din anexa nr. 18 la normele metodologice se acordă puncte pentru
fiecare autovehicul care va fi utilizat la executarea cursei. Punctele se
cumulează și apoi se face media aritmetică. Numărul de ani se stabilește în
funcție de anul de fabricație înscris în certificatul de înmatriculare sau în
cartea de identitate a autovehiculului, fără a se lua în considerare luna din
an.
3. La
criteriul nr. 2 din anexa nr. 18 la normele metodologice se acordă puncte pentru
fiecare autovehicul care va fi utilizat la executarea cursei. Punctele se
cumulează și apoi se face media
aritmetică.
4. La
criteriul nr. 3 din anexa nr. 18 la normele metodologice se acordă puncte pentru
fiecare autovehicul care va fi utilizat la executarea cursei. Punctele se
cumulează și apoi se face media
aritmetică.
5. La
punctul 4 din anexa nr. 18 la normele metodologice se acordă puncte astfel: se
vor lua în considerare ziua, luna și anul de când operatorul de transport rutier
a deținut neîntrerupt licența de traseu pentru traseul respectiv până la data de
referință.
6. La
criteriul nr. 5 din anexa nr. 18 la normele metodologice se acordă puncte pentru
fiecare autovehicul care va fi utilizat la executarea cursei; punctele se
cumulează și apoi se face media
aritmetică.
7. Punctajul obţinut la criteriile
de evaluare 1-5 din anexa nr. 18 la normele metodologice se cumulează, iar din
totalul rezultat se scade punctajul aferent criteriului 8 din anexa nr. 18 la
normele metodologice.
8. În
cazul în care operatorul de transport rutier nu prezintă dovada că nu are
datorii la bugetul local și/sau de stat, nu poate participa la atribuirea
traseelor/curselor interjudețene.
9. În
caz de egalitate de puncte la punctajul general, licența de traseu se atribuie
operatorului de transport rutier care a obținut punctajul cel mai mare la
criteriul nr. 3 din anexa nr. 18 la normele metodologice, iar în cazul în care
egalitatea se menține, operatorului de transport rutier care a obținut punctajul
cel mai mare la criteriul nr. 1 din anexa nr. 18 la normele metodologice. În
cazul în care egalitatea se menține în continuare, licența de traseu se acordă
în mod echitabil solicitanților.
ANEXA 20 LICENȚĂ DE
TRASEU CONTRA COST DE PERSOANE PRIN SERVICII REGULATE SPECIALE ÎN TRAFIC
INTERJUDEȚEAN –
Modificată
ANEXA 21 GRAFICUL DE
CIRCULAȚIE AL LICENȚEI DE TRASEU CONTRA COST DE PERSOANE PRIN SERVICII REGULATE
SPECIALE ÎN TRAFIC INTERJUDEȚEAN
ANEXA 22 DOCUMENT DE
CONTROL PENTRU TRANSPORTUL RUTIER DE PERSOANE PRIN SERVICII OCAZIONALE -
NAȚIONAL
ANEXA 23 - 29
AUTORIZAȚIE pentru un serviciu regulat/pentru un serviciu regulat ne-liberalizat
cu autocarul sau autobuzul între statele membre –
Modificate
ANEXA 30 Document de
control pentru servicii internaționale ocazionale sau
cabotaj –
Modificată
ANEXA 31 AUTORIZAȚIE
DE TRANZIT
ANEXA 32 AUTORIZAȚIE
(Acordul INTERBUS)
....
ANEXA 38 Model LICENȚĂ
- ACTIVITĂȚI DESFĂȘURATE DE AUTOGARĂ
ANEXA 40 Model LICENȚĂ
- ACTIVITĂȚI DE INTERMEDIERE A OPERAȚIUNILOR DE TRANSPORT RUTIER CONTRA
COST
ANEXA 41 CERERE
licență pentru activități conexe
ANEXA 42 LEGITIMAȚIE
DE SERVICIU CONDUCĂTOR AUTO
ANEXA 43 FIȘĂ
PROFESIONALĂ
ANEXA 44 ATESTATUL DE
CONDUCĂTOR AUTO
ANEXA 45 a) Model
certificat de competență profesională pentru transportul rutier de
marfă - ABROGAT OMT 1214/2015
ANEXA 45 b) Model
certificat de competență profesională pentru transportul rutier de
persoane - ABROGAT OMT 1214/2015
ANEXA
46
1. Plăcuța pe care sunt
înscrise dimensiunile vehiculului constă dintr-un autocolant pe care sunt
înscrise următoarele date:
a)
numele producătorului vehiculului;
b)
numărul de identificare al
vehiculului;
c)
lungimea autovehiculului, remorcii sau a semiremorcii (L) în
mm;
d)
lățimea autovehiculului, remorcii sau a semiremorcii (W) în
mm;
e) date
privind măsurarea lungimii ansamblului de
vehicule:
- distanta (a) în mm dintre partea frontală a
autovehiculului și centrul dispozitivului de cuplare; în cazul unui dispozitiv
de cuplare tip șa cu mai multe puncte de cuplare, se înscriu valoarea minimă și
cea maximă (a min și a max);
- distanta (b) în mm dintre centrul dispozitivului de
cuplare al remorcii sau al semiremorcii și partea din spate a remorcii sau a
semiremorcii; în cazul unui dispozitiv cu mai multe puncte de cuplare, se
înscriu valoarea minimă și cea maximă (b min și b
max).
1.1.
Model plăcuță dimensiuni
autovehicul
1.2.
Model plăcuță dimensiuni remorcă sau
semiremorcă
__________
1) Se
înscrie numele producătorului
vehiculului.
2) Se
înscrie numărul de identificare al
vehiculului.
3) Valorile datelor privind măsurarea lungimii
ansamblului de vehicule se completează în funcție de tipul dispozitivului de
cuplare și se vor bara datele care nu sunt
aplicabile.
2. Plăcuța pe care sunt
înscrise masele maxime autorizate și dimensiunile autovehiculului constă
dintr-un autocolant pe care sunt înscrise următoarele
date:
a)
numele producătorului
autovehiculului;
b)
numărul de identificare al
autovehiculului;
c) masa
maximă tehnic admisibilă a autovehiculului în
kg;
d) masa
maximă tehnic admisibilă a ansamblului în
kg;
e) masa
maximă tehnic admisibilă pe fiecare axă, în ordine, începând cu axa din față a
autovehiculului, în kg; (prima axă se numerotează cu "1", a doua cu "2", a treia
cu "3" și așa mai departe, după care se pune o
liniuță);
f)
lungimea autovehiculului (L) în
mm;
g)
lățimea autovehiculului (W) în mm;
h) date
privind măsurarea lungimii ansamblului de
vehicule:
- distanța (a) în mm dintre partea frontală a
autovehiculului și centrul dispozitivului de cuplare; în cazul unui dispozitiv
de cuplare tip șa cu mai multe puncte de cuplare, se înscriu valoarea minimă și
cea maximă (a min și a max).
2.1.
Model plăcuță mase maxime autorizate și dimensiuni
autovehicul
___________
1) Se
înscrie numele producătorului remorcii sau al
semiremorcii.
2) Se
înscrie numărul de identificare al remorcii sau al
semiremorcii.
3) Se
înscrie masa maximă tehnic admisibilă a remorcii sau a
semiremorcii.
4) Se
înscrie masa maximă tehnic admisibilă la punctul de
cuplare.
5) Se
înscrie masa maximă tehnic admisibilă pe axa
1.
6) Se
înscrie masa maximă tehnic admisibilă pe axa
2.
7) Se
înscrie masa maximă tehnic admisibilă pe axa
3.
8) Valorile datelor privind măsurarea lungimii
ansamblului de vehicule se completează în funcție de tipul dispozitivului de
cuplare și se vor bara datele care nu sunt
aplicabile.
3.
Plăcuța pe care sunt înscrise masele maxime autorizate și dimensiunile remorcii
sau ale semiremorcii constă dintr-un autocolant pe care sunt înscrise
următoarele date:
a)
numele producătorului remorcii sau al
semiremorcii;
b)
numărul de identificare al remorcii sau al
semiremorcii;
c) masa maximă
tehnic admisibilă a remorcii sau a semiremorci, în
kg;
d) masa
verticală statică maximă tehnic admisibilă la punctul de cuplare, în kg (punctul
de cuplare se numerotează cu "0", după care se pune o
liniuță);
e) masa
maximă tehnic admisibilă pe fiecare axă, în ordine, începând cu axa din față a
remorcii sau a semiremorcii, în kg; (prima axă se numerotează cu "1", a doua cu
"2", a treia cu "3" și așa mai departe, după care se pune o
liniuță);
f)
lungimea remorcii sau a semiremorcii (L) în
mm;
g)
lățimea remorcii sau a semiremorcii (W) în
mm;
h) date
privind măsurarea lungimii ansamblului de
vehicule:
- distanta (b) în mm dintre centrul dispozitivului de
cuplare al remorcii sau al semiremorcii și partea din spate a remorcii sau a
semiremorcii; în cazul unui dispozitiv cu mai multe puncte de cuplare, se
înscriu valoarea minimă și cea maximă (b min și b
max).
3.1.
Model plăcuță mase maxime autorizate și dimensiuni remorcă sau
semiremorcă
___________
1) Se
înscrie numele producătorului
autovehiculului.
2) Se
înscrie numărul de identificare al
autovehiculului.
3) Se
înscrie masa maximă tehnic admisibilă a
autovehiculului.
4) Se
înscrie masa maximă tehnic admisibilă a
ansamblului.
5) Se
înscrie masa maximă tehnic admisibilă pe axa
1.
6) Se
înscrie masa maximă tehnic admisibilă pe axa
2.
7) Se
înscrie masa maximă tehnic admisibilă pe axa
3.
8) Valorile datelor privind măsurarea lungimii
ansamblului de vehicule se completează în funcție de tipul dispozitivului de
cuplare și se vor bara datele care nu sunt
aplicabile.
*****
ANEXA 47 AUTORIZAȚIE
PENTRU TRANSPORTUL RUTIER NAȚIONAL CONTRA COST (MARFĂ ȘI
PERSOANE) – Modificată
ANEXA 48 COPIE
CONFORMĂ AUTORIZAȚIE PENTRU TRANSPORTUL RUTIER NAȚIONAL CONTRA COST DE
MĂRFURI – Modificată
ANEXA 49 COPIE
CONFORMĂ AUTORIZAȚIE PENTRU TRANSPORTUL RUTIER NAȚIONAL CONTRA COST DE
PERSOANE - ABROGATĂ
******
____________________________________________________________________________________________________
Cu un click, citiți și:
- OMIRA 353/2007 vs HGR 69/2012
- Neconformități la HGR nr. 69/2012
- Alte considerente referitoare la HGR nr. 69/2012
- Întrebare publică pentru operatorii de transport
- Obținerea certificatelor ADR
- Obținerea certificatelor agabaritice
- Obținerea certificatelor CPI și CPC
- OG nr. 27/ 2011 actualizată (modificată și completată)
- Obținerea cartelelor tahografice pentru conducătorii auto
- HG 69/2012 actualizată (modificată și completată)
- Regulamentul (UE) nr.165/2014
- HG nr. 537/2014 - restituire accize
By Dan Caragea; Constanța, România
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu