10 ianuarie 2014

OMTI nr. 980/2011 ACTUALIZAT (MODIFICAT ȘI COMPLETAT) - Continuare




CAPITOLUL VII
Obligațiile întreprinderilor de transport în cont propriu, a operatorilor de transport și a operatorilor economici care efectuează activități conexe transportului rutier

SECȚIUNEA 1
Obligațiile întreprinderilor de transport în cont propriu

    ART. 133
   Întreprinderile care efectuează operațiuni de transport rutier în cont propriu au următoarele obligații:
    a) să utilizeze numai vehicule rutiere a căror stare tehnică corespunde reglementărilor naționale de siguranță rutieră și de protecția mediului înconjurător, cu inspecția tehnică periodică valabilă și certificate/clasificate/încadrate corespunzător, conform prevederilor legale în vigoare;
    b) să se asigure că persoanele angajate în funcții care concură la siguranța rutieră sunt titulare ale unui certificat/atestat profesional valabil eliberat conform reglementărilor legale în vigoare;
    c) să nu permită plecarea în cursă a vehiculelor rutiere care au limitatorul de viteza defect;
    d) să nu permită intervenția persoanelor neautorizate asupra limitatoarelor de viteza;
    e) să monteze, numai prin agenți economici autorizați, aparate tahograf și limitatoare de viteză la vehiculele pentru care acestea sunt obligatorii;
    f)  ABROGAT
    g) să depună certificatul de transport în cont propriu și/sau copia conformă a acestuia la sediul inspectoratului teritorial al I.S.C.T.R. în raza căruia s-a efectuat controlul, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la comunicarea măsurii suspendării acestor documente;
    h) să planifice transporturile și să întocmească programul de executare a acestora, astfel încât conducătorul auto și lucrătorii mobili să poată respecta prevederile legale privind timpul de lucru, de odihnă și de repaus;
    i)  ABROGAT
   j) să respecte regulile și procedurile ce trebuie urmate în cazul efectuării transporturilor rutiere de mărfuri cu mase și/sau dimensiuni care depășesc masele și/sau dimensiunile maxime admise/autorizate, conform reglementărilor în vigoare;
    k) să asigure locuri special amenajate pentru parcarea vehiculelor rutiere deținute;
    l) să efectueze transportul asigurând un sistem de fixare a încurcăturii astfel încât acesta să reziste la forțele exercitate atunci când vehiculul este supus la următoarele accelerații:
(i) decelerare de 0,8 x g (accelerație gravitațională) spre față;
(ii) decelerare de 0,5 x g (accelerație gravitațională) spre spate;
(iii) accelerare de 0,5 x g (accelerație gravitațională) spre ambii pereți laterali.
    Atunci când asupra unui element component al sistemului de fixare se exercită o forță determinată conform pct. (i), (ii) și (iii), forța exercitată asupra acestui element de fixare nu poate depăși sarcina nominală pentru care acesta a fost construit;
    m) să se asigure în prealabil că vehiculul rutier cu care se efectuează transportul respectă următoarele condiții:
(i) ușile laterale sau/și ușile din spatele vehiculului rutier pentru încărcarea/descărcarea mărfurilor, obloanele, rampa escamotabilă, prelatele, roata de rezervă, cât și celelalte echipamente specifice vehiculului respectiv sunt bine fixate;
(ii) încărcătura nu trebuie să împiedice conducerea vehiculului în condiții de siguranță;
(iii) centrul de greutate al încărcăturii să fie cât mai aproape de centrul vehiculului rutier;
    n) să efectueze transportul numai după ce s-a asigurat că ambalajul mărfurilor este destul de rezistent pentru siguranța transportului. În cazul în care ambalajul mărfurilor nu este destul de rezistent, va cere expeditorului o ambalare suplimentară suficient de rezistentă;
    o) să se asigure că elementele de fixare a mărfurilor respectă următoarele condiții:
(i) îndeplinesc corect funcțiile pentru care au fost construite;
(ii) sunt adaptate pentru fixarea mărfii respective;
(iii) nu prezintă noduri și/sau elemente deteriorate, uzate, slăbite;
(iv) sunt conforme cu standardele europene și/sau internaționale în vigoare în domeniu;
    p) să se asigure că sistemul de fixare a încărcăturii utilizat pentru înconjurarea, fixarea sau menținerea încărcăturii pe/sau într-un vehicul este adaptat la mărimea, forma, consistența și caracteristicile încărcăturii;
    q) să se asigure că dispozitivul de fixare sau de înșurubare utilizat pentru fixarea încărcăturii este fixat în așa fel încât acesta să nu poată să fie deșurubat sau desprins. Dispozitivul de înșurubare integrat utilizat pentru fixarea unei încărcături trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
(i) să fie proiectat și construit în scopul pentru care este folosit;
(ii) să fie utilizat și întreținut conform specificațiilor producătorului și standardelor europene și/sau internaționale în domeniu;
   r) să se asigure că încărcătura înfășurată sau fixată în vehicul este în conformitate cu dispozițiile din «Recomandările europene privind cele mai bune practici în domeniul fixării încărcăturii pentru transportul rutier», elaborate de Direcția Generală pentru Energie și Transport a Comisiei Europene la data de 14 decembrie 2005.
    s) să dețină la sediul menționat în certificatul de transport rutier în cont propriu următoarele documente:
i) cărțile de identitate ale vehiculelor, în original pentru cele deținute în proprietate, respectiv în copie pentru cele deținute cu orice alt titlu;
ii) documentele doveditoare, din care să rezulte că deține vehicule cu orice alt titlu, în original;
iii) avizele medicale și psihologice valabile pentru persoana care conduce permanent și efectiv activitatea de transport rutier și pentru conducătorii auto angajați;
iv) toate documentele din care reiese menținerea condițiilor inițiale care au stat la baza eliberării certificatului de transport în cont propriu;
v) formularul de expediție/transport și formularul pentru aprobarea transportului, în cazul transportului de deșeuri, pentru anul în curs și anul precedent;
vi) documentele doveditoare din care să rezulte angajarea în condiții legale a persoanelor cu funcții care concură la siguranța circulației;
vii) tichetele de cântar prevăzute la transportul mărfurilor divizibile, pentru anul în curs și anul precedent;
    ş) să pună la dispoziția conducătorilor auto, pentru vehiculele cu care efectuează transport rutier în cont propriu, următoarele documente, în vederea prezentării acestor documente cu ocazia controlului în trafic:
(i) copia conformă a certificatului de transport în cont propriu, precum și documentele prin care se dovedește faptul ca transportul efectuat este în cont propriu;
(ii) legitimația de serviciu valabilă a conducătorului auto, din care să reiasă că este angajat al intreprinderii. Modelul legitimației de serviciu este prevazut în anexa nr. 42;
(iii) contractul de leasing sau de închiriere, după caz, în original sau copie conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deținut cu contract de leasing ori de închiriere;

(iv) asigurarea pentru persoanele transportate și bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina întreprinderii de transport în cont propriu, în copie;
(v) certificatul de competență profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport efectuat;
(vi) documentul de transport;
(vii) după caz, atestatul de conducător auto prevăzut la art. 5 din Regulamentului (CE) nr. 1.072/2009;
    t) să efectueze transport rutier de mărfuri ori de persoane pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, numai dacă autovehiculele sunt dotate cu anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune ori au montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate.
     ţ)    ABROGAT  
    u) să transmită Autorităţii Rutiere Române - A.R.R., prin completarea unui formular, în formatul electronic disponibil pe site-ul acesteia, modificările privind situația conducătorilor auto angajați, în termen de cel mult 15 zile de la apariția modificării;
    v) să anunțe pierderea, sustragerea sau deteriorarea certificatului de transport în cont propriu și/sau a copiei conforme a acestuia la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. în termen de maximum 15 zile de la data constatării;
   w) să publice pierderea, sustragerea certificatului de transport în cont propriu și/sau a copiei conforme a acestuia în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
     x) să notifice, în scris, schimbarea sediului, în termen de 15 zile, la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.;
    y) să depună certificatul de transport în cont propriu și copiile conforme ale acestuia la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. în cazul schimbării sediului;
    z) să asigure informarea persoanelor transportate cu privire la obligativitatea portului centurii de siguranță pe timpul deplasării vehiculelor, în unul dintre următoarele moduri:
i) de către conducătorul auto;
ii) de către conducătorul grupului sau de către o persoană desemnată oficial în calitate de conducător al grupului;
ii) prin mijloace audiovizuale;
iii) prin afișarea în loc vizibil la fiecare scaun a unor semne și/sau pictograme.

SECȚIUNEA 2
Obligațiile operatorilor de transport 

    ART. 134
   Operatorii de transport care efectuează operațiuni de transport rutier contra cost au următoarele obligații:
    a) să se asigure că persoanele angajate în funcții care concură la siguranța rutieră sunt titulare ale unui certificat/atestat profesional valabil conform reglementărilor legale în vigoare;
    b) să utilizeze numai vehicule rutiere a căror stare tehnică corespunde reglementărilor naționale de siguranță rutieră și de protecția mediului înconjurător, cu inspecția tehnică periodică valabilă și certificate/clasificate/încadrate corespunzător, conform prevederilor legale în vigoare;
    c) să monteze, numai prin agenți economici autorizați, aparate tahograf și limitatoare de viteză la vehiculele pentru care acestea sunt obligatorii;
    d) să nu permită plecarea în cursă a vehiculelor care au limitatorul de viteză defect;
    e) să nu permită intervenția persoanelor neautorizate asupra limitatoarelor de viteză;
  f) să depună licența de transport/licența comunitară și/sau copiile conforme ale acesteia la sediul inspectoratului teritorial al I.S.C.T.R. în raza căruia s-a efectuat controlul, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la comunicarea măsurii suspendării acestor documente;
  g) să planifice transporturile și să întocmească programul de executare a acestora, astfel încât conducătorul auto și lucrătorii mobili să poată respecta prevederile legale privind timpul de lucru, de odihnă și de repaus;
   h)  ABROGAT
   i) să respecte regulile și procedurile ce trebuie urmate în cazul efectuării transporturilor rutiere de mărfuri cu mase și/sau dimensiuni care depășesc masele și/sau dimensiunile maxime admise/autorizate, conform reglementărilor în vigoare;
    j) să asigure locuri special amenajate pentru parcarea vehiculelor rutiere deținute;
    k) să efectueze transportul asigurând un sistem de fixare a încurcăturii astfel încât acesta să reziste la forțele exercitate atunci când vehiculul este supus la următoarele accelerații:
(i) decelerare de 0,8 x g (accelerație gravitațională) spre față;
(ii) decelerare de 0,5 x g (accelerație gravitațională) spre spate;
(iii) accelerare de 0,5 x g (accelerație gravitațională) spre ambii pereți laterali.
    Atunci când asupra unui element component al sistemului de fixare se exercită o forță determinată conform pct. (i), (ii) și (iii), forța exercitată asupra acestui element de fixare nu poate depăși sarcina nominală pentru care acesta a fost construit.
    l) să se asigure în prealabil că vehiculul rutier cu care se efectuează transportul respectă următoarele condiții:
(i) ușile laterale sau/și ușile din spatele vehiculului pentru încărcarea/descărcare mărfurilor, obloanele, rampa escamotabilă, prelatele, roata de rezervă, cât și celelalte echipamente specifice vehiculului respectiv sunt bine fixate;
(ii) încurcătura nu trebuie să împiedice conducerea vehiculului în condiții de siguranță;
(iii) centrul de greutate al încurcăturii să fie cât mai aproape de centrul vehiculului rutier;
   m) să efectueze transportul numai după ce s-a asigurat că ambalajul mărfii este destul de rezistent pentru siguranța transportului. În cazul în care ambalajul mărfii nu este destul de rezistent, va cere expeditorului o ambalare suplimentară suficient de rezistentă;
    n) să se asigure că elementele de fixare a mărfii respectă următoarele condiții:
(i) îndeplinesc corect funcțiile pentru care au fost construite;
(ii) sunt adaptate pentru fixarea mărfii respective;
(iii) nu prezintă noduri și/sau elemente deteriorate, uzate, slăbite;
(iv) sunt conforme cu standardele europene și/sau internaționale, în vigoare în domeniu;
    o) să se asigure că sistemul de fixare a încărcăturii utilizat pentru înconjurarea, fixarea sau menținerea încărcăturii pe/sau într-un vehicul este adaptat la mărimea, forma, consistența și caracteristicile încărcăturii;
   p) să se asigure că dispozitivul de fixare sau de înșurubare utilizat pentru fixarea încărcăturii este fixat în așa fel încât acesta să nu poată să fie deșurubat sau desprins. Dispozitivul de înșurubare integrat utilizat pentru fixarea unei încărcături trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
(i) să fie proiectat și construit în scopul pentru care este folosit;
(ii) să fie utilizat și întreținut conform specificațiilor producătorului și standardelor europene și/sau internaționale în domeniu;
   q) să se asigure că încărcătura înfășurată sau fixată în vehicul este în conformitate cu dispozițiile din "Recomandările europene privind cele mai bune practici în domeniul fixării încărcăturii pentru transportul rutier", elaborate de Direcția Generală pentru Energie și Transport a Comisiei Europene la data de 14 decembrie 2005;
    r) în situația în care condiția de capacitate financiară nu mai este îndeplinită pentru toate autovehiculele pentru care s-au emis copii conforme ale licenței comunitare, operatorul de transport rutier are obligația de a depune, în termen de 10 zile, la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., un număr de copii conforme ale licenței comunitare egal cu numărul autovehiculelor pentru care această condiție nu mai este îndeplinită;
   s) în cazul efectuării transportului rutier contra cost de persoane, operatorii de transport rutier au și următoarele obligații, după caz:
i)  ABROGAT
ii)  ABROGAT
iii)  ABROGAT
iv) să asigure gratuit readucerea persoanelor transportate la punctul de plecare, în cazul în care călătoria nu se poate realiza până la destinație din vina operatorului de transport rutier;
v) să asigure preluarea persoanelor transportate din vehiculele ramase imobilizate pe traseu, în termen de maximum 3 ore în județ, 5 ore în tară și în termen de maximum 16 ore în cazul transporturilor în trafic internațional;
vi) să asigure vânzarea biletelor la capetele traseului și în vehicul, inclusiv cu anticipație;
vii) să anunțe anticipat cursele care nu pot fi executate din cauza de forţă majoră sau din alte cauze la capetele traseului şi, în limita posibilităţilor, şi pe traseu;
viii) să încheie contracte de acces în autogară, în conformitate cu graficele de circulație anexă la licența de traseu;
ix) să comunice la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., în fiecare zi de vineri, situația persoanelor cu facilităţi la transportul rutier potrivit legii, transportate în săptămâna precedentă, în formatul solicitat de aceasta, afișat pe site-ul propriu;
x)  ABROGAT
xi) să efectueze cursa/traseul o perioadă de minimum 30 de zile de la data depunerii la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. sau la Direcția Generală Reglementări în Transporturi a cererii de renunțare la licența de traseu/autorizația de transport internațional respectivă, după caz;
xii) să efectueze traseul sau cursa pe o perioada de 30 de zile, în cazul transporturilor interjudețene, de la data primirii de la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. a înştiinţării privind retragerea licenței de traseu;
xiii) să asigure bilete de călătorie în cel puțin două limbi - limba română și o limbă de circulație internaţională, în cazul efectuării transportului rutier internațional contra cost de persoane;
xiv) să respecte prevederile prevăzute în autorizația de transport și să asigure criteriile de continuitate, regularitate și capacitate necesare efectuării transportului de persoane prin servicii regulate pe traseul internațional respectiv;
xv)  ABROGAT
xvi)  ABROGAT
xvii) să efectueze transportul rutier național contra cost de persoane prin servicii regulate numai cu autobuze dotate cu aparat de marcat electronic fiscal și cititor de carduri cu posibilitatea de transmitere on-line a datelor, conform reglementărilor în vigoare;
xviii) să transmită semestrial Direcției Generale Reglementări în Transporturi raportul efectuării curselor aferente serviciilor regulate de transport internațional de persoane;
xix) să transmită semestrial Autorităţii Rutiere Române A.R.R. raportările privind operațiunile de cabotaj prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 1073/2009 ;
xx) să afișeze traseul serviciului, stațiile, orarul, tarifele și condițiile de transport astfel încât să garanteze că aceste informații sunt disponibile tuturor utilizatorilor;
xxi) să asigure desfășurarea serviciului la nivelul de calitate, continuitate, regularitate şi capacitate conform autorizației de transport internațional/licenței de traseu, în cazul efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate;
    ş) să dețină la sediul prevăzut la art. 9 lit. a) următoarele documente, după caz:
i) cărţile de identitate ale vehiculelor, în original pentru cele deținute în proprietate, respectiv în copie pentru cele deținute cu orice alt titlu;
ii) documentele doveditoare, din care să rezulte că deține vehiculele rutiere, în original;
iii) avizele medicale și psihologice valabile pentru persoanele cu funcții care concură la siguranța circulației;
iv) toate documentele din care reiese menținerea condițiilor de acces la profesie și la piață;
v) formularul de expediție/transport și formularul pentru aprobarea transportului, în cazul transportului de deșeuri, pentru anul în curs și anul precedent;
vi) documentele doveditoare din care să rezulte angajarea în condiții legale a persoanelor cu funcții care concură la siguranța circulației;
vii) tichetele de cântar prevăzute la transportul mărfurilor divizibile, pentru anul în curs și anul precedent, precum și autorizațiile speciale de transport privind transportul mărfurilor indivizibile cu depășirea maselor și/sau dimensiunilor maxime admise;
viii) scrisorile de transport (C.M.R.), pentru anul în curs și anul precedent;
vix) documentul de control INTERBUS, in original, reîntregit dacă a fost folosit în totalitate şi foile de parcurs pentru documentul de control INTERBUS aflat în exploatare, pentru anul în curs și anul precedent;
x) documentul de control prevăzut de acordurile bilaterale pentru transportul rutier public de persoane prin servicii ocazionale, în cazul statelor nesemnatare ale Acordului INTERBUS, pentru anul în curs și anul precedent;
xi) documentul de control, în original, reîntregit dacă a fost folosit în totalitate și foile de parcurs pentru documentul de control aflat în exploatare, în cazul transportului de persoane prin servicii ocazionale în trafic național și internațional, pentru anul în curs și anul precedent;
xii) asigurarea pentru persoanele transportate și bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina operatorului de transport rutier;
xiii) documentele privind întreținerea vehiculelor pentru o perioadă de 18 luni, care să conțină minimum informațiile privind: informări legate de sesizările conducătorilor auto privind starea tehnică a vehiculului, rezoluții ale managerului de transport, modalitatea de soluționare și documente justificative, după caz;
    t) să pună la dispoziția conducătorilor auto, pentru vehiculele cu care efectuează transport rutier contra cost, următoarele documente, după caz, în vederea prezentării acestor documente cu ocazia controlului în trafic:
(i) copia conformă a licenței de transport/licenței comunitare;
(ii) legitimația de serviciu valabilă a conducătorului auto, din care să reiasă este angajat al operatorului de transport, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 42;
(iii) contractul de leasing sau de închiriere, după caz, în original ori copie conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deținut cu contract de leasing sau de închiriere;
(iv) asigurarea pentru persoanele transportate și bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina operatorului de transport rutier, în copie;
(v) certificatul de competență profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport efectuat;
(vi) documentul de transport, conform tipului de transport rutier efectuat, precum și autorizațiile prevăzute de legislația în vigoare în domeniul transporturilor rutiere;
(vii) atestatul de conducător auto prevăzut la art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1.072/2009, după caz;
(viii) documentele din care să rezulte apartenența pasagerilor la categoria pentru care este autorizat/licențiat serviciul de transport persoane prin servicii regulate speciale;
    ţ) să desfășoare operațiuni de transport rutier contra cost de mărfuri periculoase numai dacă:
i) desemnează un consilier de siguranță pentru transportul mărfurilor periculoase;
ii) respectă obligațiile care îi revin conform prevederilor cap. 1.4 din anexa A la Acordul european referitor la transportul rutier internațional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, cu modificările și completările ulterioare.
    u) să efectueze transport rutier de mărfuri ori de persoane pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, numai dacă autovehiculele sunt dotate cu anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune ori au montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate.
    v) să asigure instruirea conducătorilor auto privind obligațiile ce revin acestora;
    w)   ABROGAT
    x) să anunțe anticipat cursele care nu pot fi executate din cauză de forță majoră sau din alte cauze la capetele traseului şi, în limita posibilităților, și pe traseu;
  y) să notifice autorității de autorizare renunțarea la serviciu, în conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice;
    z) să comunice, prin mijloace corespunzătoare de publicitate, utilizatorilor serviciului regulat, pe care îl efectuează în baza unei autorizații/licențe de traseu, renunțarea efectuării serviciului, cu cel puțin 30 de zile înainte de dat renunțării;
   aa) să asigure bilete de călătorie în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1073/2009 , precum şi ale acordurilor și convențiilor internaționale la care România este parte;
  ab) să anunțe pierderea, sustragerea sau deteriorarea licenței comunitare şi/sau a copiei conforme a acesteia la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. în termen de maximum 15 zile de la data constatării;
    ac) să publice pierderea sau sustragerea licenței comunitare și/sau a copiei conforme a acesteia, precum și a licenței de traseu, în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
    ad) să notifice, în scris, schimbarea sediului prevăzut la art. 9 lit.a), în termen de 15 zile, la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.;
    ae) să depună licența comunitară și copiile conforme ale acesteia la Autoritatea Rutieră Română A.R.R. în cazul schimbării sediului;
    af) să transmită anterior efectuării transportului la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., prin completarea unui formular în formatul electronic disponibil pe pagina de internet a acesteia, datele solicitate referitoare la transportul rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale;
    ag) să transmită Autorității Rutiere Române - A.R.R., prin completarea unui formular, în formatul electronic disponibil pe site-ul acesteia, modificările privind situația conducătorilor auto angajați, în termen de cel mult 15 zile de la apariția modificării;
   ah)  ABROGAT
    ai) să asigure vânzarea biletelor cu anticipație;
   aj) să asigure informarea persoanelor transportate cu privire la obligativitatea portului centurii de siguranță pe timpul deplasării vehiculelor, în unul dintre următoarele moduri:
(i) de către conducătorul auto;
(ii) de către conducătorul grupului sau de către o persoană desemnată oficial în calitate de conducător al grupului;
(iii) prin mijloace audiovizuale;
(iv) prin afișarea în loc vizibil la fiecare scaun a unor semne și/sau pictograme.
    ak) să transmită Autorității Rutiere Romane - A.R.R. abonamentele eliberate pentru transportul elevilor prevăzut la art. 51¹, prin completarea unui formular în formatul electronic disponibil pe pagina de internet a acesteia.

SECȚIUNEA
Obligațiile intreprinderilor de transport în cont propriu și ale operatorilor de transport privind dotarea vehiculelor cu plăcuțe din care să rezulte dimensiunile și masele maxime autorizate ale vehiculului

    ART. 134¹
    (1) În scopul facilitării controlului autovehiculelor, precum și al remorcilor şi semiremorcilor tractate de acestea utilizate la efectuarea transporturilor rutiere, întreprinderile de transport în cont propriu sau operatorii de transport rutier au obligația dotării acestora cu plăcuțe din care să rezulte dimensiunile și masele maxime autorizate ale vehiculului, după cum urmează:
    a) plăcuța producătorului în care sunt menționate masele maxime autorizate ale vehiculului;
    b) plăcuța în care sunt menționate dimensiunile vehiculului.
   (2) În cazul în care un vehicul este dotat cu plăcuță/plăcuțe din care rezultă toate informațiile necesare privind masele şi dimensiunile acestuia, în conformitate cu anexa nr. 46, aplicată/aplicate de producător sau o autoritate competentă, se consideră că respectivul vehicul respectă obligația prevăzută la alin. (1).
   (3) În cazul în care plăcuțele aplicate de producători sau autorități competente nu conțin valorile dimensiunilor vehiculului, în conformitate cu anexa nr. 46, Regia Autonomă „Registrul Auto Român” aplică pe vehicul o plăcuță cu valorile dimensiunilor, într-un loc accesibil în apropierea plăcuței producătorului în care sunt menționate masele maxime autorizate ale vehiculului.
   (4) În cazul în care plăcuțele aplicate de producători sau autorități competente nu conțin toate valorile dimensiunilor și maselor vehiculului, în conformitate cu anexa nr. 46, Regia Autonomă „Registrul Auto Român” aplică pe vehicul o singură plăcuță, care le va conține în totalitate.
   (5) Determinarea dimensiunilor ce urmează a fi înscrise pe plăcuță se face prin măsurători efectuate de Regia Autonomă «Registrul Auto Român». Măsurătorile se efectuează la reprezentanțele teritoriale ale Regiei Autonome „Registrul Auto Român”. Pentru vehiculele înmatriculate în România, măsurătorile se pot efectua și la stațiile de inspecție tehnică periodică autorizate pentru clasele respective de vehicule, cu ocazia efectuării inspecției tehnice periodice, prin deplasarea personalului Regiei Autonome „Registrul Auto Român” în următoarele condiții: solicitările vor fi adresate reprezentanțelor Regiei Autonome «Registrul Auto Român» cu minimum 24 de ore înainte și se vor cuprinde un număr de cel puțin 3 vehicule. Regia Autonomă „Registrul Auto Român” va programa deplasările în ordinea depunerii solicitărilor, iar tariful aplicat de RAR nu va depăși contravaloarea măsurătorii efective.
   (6) În cazul în care valorile maselor sau dimensiunilor vehiculului nu mai corespund cu cele indicate pe plăcuță/plăcuțe, operatorii de transport rutier/întreprinderile de transport rutier în cont propriu au obligația de a solicita modificarea corespunzătoare a plăcuței.
   (7) Începând cu data de 1 ianuarie 2014, termenul-limită de la care devine obligatorie dotarea cu plăcuțe se stabilește individual pentru fiecare vehicul în parte și este a zecea zi calendaristică după data până la care trebuie efectuată prima inspecție tehnică periodică pentru menținerea în circulație, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului nr. 2.133/2005 pentru aprobarea Reglementărilor privind certificarea încadrării vehiculelor rutiere înmatriculate în normele tehnice privind siguranța circulației rutiere, protecția mediului și în categoria de folosință conform destinației, prin inspecția tehnică periodică - RNTR1, cu modificările și completările ulterioare.
   (8) În baza prevederilor art. 24 alin. (6) din O.G. nr. 27/2011, vehiculele rutiere prevăzute la art. 11¹ din aceeași ordonanță se exceptează de la obligația dotării cu plăcuțe din care să rezulte dimensiunile și masele maxime autorizate ale acestora.

SECȚIUNEA
Obligațiile întreprinderilor autorizate

    Art. 134²
   Întreprinderile autorizate să efectueze transport rutier național contra cost au următoarele obligații:
    a) să utilizeze numai vehicule rutiere prevăzute de art. 11¹ din O.G. nr. 27/2011, a căror stare tehnică corespunde reglementărilor naționale de siguranță rutieră și de protecția mediului înconjurător, cu inspecția tehnică periodică valabilă, certificate/clasificate/încadrate corespunzător, conform prevederilor legale în vigoare;
    b) să se asigure că persoanele angajate în funcții care concură la siguranța rutieră sunt titulare ale unui certificat/atestat profesional valabil eliberat conform reglementărilor legale în vigoare;
    c) să depună autorizația pentru transportul rutier național contra cost și/sau copia conformă a acesteia la sediul inspectoratului teritorial al I.S.C.T.R. în raza căruia s-a efectuat controlul, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la comunicarea măsurii suspendării acestor documente.
    d) să efectueze transporturile rutiere de mărfuri cu respectarea maselor şi/sau dimensiunilor maxime autorizate;
    e) să asigure locuri special amenajate pentru parcarea vehiculelor rutiere deținute;
    f) să efectueze transportul asigurând un sistem de fixare a încărcăturii astfel încât acesta să reziste la forțele exercitate atunci când vehiculul este supus la următoarele accelerații:
(i) decelerare de 0,8 x g (accelerație gravitațională) spre față;
(ii) decelerare de 0,5 x g (accelerație gravitațională) spre spate;
(iii) accelerare de 0,5 x g (accelerație gravitațională) spre ambii pereți laterali.
    Atunci când asupra unui element component al sistemului de fixare se exercită o forță determinată conform pct. (i), (ii) și (iii), forța exercitată asupra acestui element de fixare nu poate depăși sarcina nominală pentru care acesta a fost construit;
    g) să se asigure în prealabil că vehiculul rutier cu care se efectuează transportul respectă următoarele condiții:
(i) ușile laterale sau/și ușile din spatele vehiculului rutier pentru încărcarea/descărcarea mărfurilor, obloanele, rampa escamotabilă, prelatele, roata de rezervă, precum și celelalte echipamente specifice vehiculului respectiv sunt bine fixate;
(ii) încărcătura nu trebuie să împiedice conducerea vehiculului în condiții de siguranță;
(iii) centrul de greutate al încărcăturii să fie cât mai aproape de centrul vehiculului rutier;
    h) să se asigure că elementele de fixare a mărfurilor respectă următoarele condiții:
(i) îndeplinesc corect funcțiile pentru care au fost construite;
(ii) sunt adaptate pentru fixarea mărfii respective;
(iii) nu prezintă noduri și/sau elemente deteriorate, uzate, slăbite;
(iv) sunt conforme cu standardele europene și/sau internaționale în vigoare în domeniu;
    i) să se asigure că sistemul de fixare a încărcăturii utilizat pentru înconjurarea, fixarea sau menținerea încărcăturii pe/sau într-un vehicul este adaptat la mărimea, forma, consistența și caracteristicile încărcăturii;
    j)  ABROGAT
    k) să se asigure că dispozitivul de fixare sau de înșurubare utilizat pentru fixarea încărcăturii este fixat în așa fel încât acesta să nu poată să fie deșurubat sau desprins. Dispozitivul de înșurubare integrat utilizat pentru fixarea unei încărcături trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
(i) să fie proiectat și construit în scopul pentru care este folosit;
(ii) să fie utilizat și întreținut conform specificațiilor producătorului și standardelor europene şi/sau internaționale în domeniu;
    l) să se asigure că încărcătura înfășurată sau fixată în vehicul este în conformitate cu dispozițiile din «Recomandările europene privind cele mai bune practici în domeniul fixării încărcăturii pentru transportul rutier», elaborate de Direcția Generală pentru Energie și Transport a Comisiei Europene la data de 14 decembrie 2005;
    m) să dețină la sediul menționat în autorizație următoarele documente:
(i) autorizația pentru transportul rutier național contra cost eliberată pentru efectuarea transportului rutier național contra cost, în original;
(ii) cărțile de identitate ale vehiculelor, în original pentru cele deținute în proprietate, respectiv în copie pentru cele deținute cu orice alt titlu;
(iii) documentele doveditoare, din care să rezulte că deține vehicule cu orice alt titlu, în original;
(iv) avizele medicale și psihologice valabile pentru managerul de transport şi pentru conducătorii auto angajați/utilizați;
(v) toate documentele din care reiese menținerea condițiilor inițiale care au stat la baza eliberării autorizației pentru transportul rutier național contra cost;
(vi)  ABROGAT
(vii) documentele doveditoare din care să rezulte angajarea în condiții legale a persoanelor cu funcții care concură la siguranța circulației;
    n) să pună la dispoziția conducătorilor auto, pentru vehiculele cu care efectuează transport rutier național contra cost, următoarele documente, în vederea prezentării acestor documente cu ocazia controlului în trafic:
(i) copia conformă a autorizației pentru transportul rutier național contra cost, eliberată pentru efectuarea transportului rutier național contra cost;
(ii) legitimația de serviciu valabilă a conducătorului auto;
(iii) contractul de leasing sau de închiriere, după caz, în original sau copie conformă cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este deținut cu contract de leasing ori de închiriere;
(iv)  ABROGAT
(v) certificatul de competență profesională al conducătorului auto, valabil pentru tipul de transport efectuat;
(vi) documentul de transport;
(vii)  ABROGAT
    o) să efectueze transport rutier naţional contra cost al vehiculelor defecte sau avariate pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, numai dacă autovehiculele sunt dotate cu anvelope de iarnă;
    p) să transmită Autorității Rutiere Române - A.R.R., prin completarea unui formular, în formatul electronic disponibil pe site-ul acesteia, modificările privind situația conducătorilor auto angajați, în termen de cel mult 15 zile de la apariția modificării;
    q) să anunțe pierderea, sustragerea sau deteriorarea autorizației pentru transportul rutier național contra cost și/sau a copiei/copiilor conforme a/ale acesteia la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. în termen de cel mult 15 zile de la data constatării;
    r) să publice pierderea, sustragerea autorizației pentru transportul rutier național contra cost și/sau a copiei/copiilor conforme a/ale acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a;
    s) să notifice, în scris, schimbarea sediului/denumirii, în termen de 15 zile, la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.;
    ş) să depună autorizația pentru transportul rutier național contra cost și copia/copiile conformă/conforme a/ale acesteia la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. în cazul schimbării sediului;
    t) să asigure informarea persoanelor transportate cu privire la obligativitatea portului centurii de siguranță pe timpul deplasării vehiculelor, în unul dintre următoarele moduri:
(i) de către conducătorul auto;
(ii) de către conducătorul grupului sau de către o persoană desemnată oficial în calitate de conducător al grupului;
(iii) prin mijloace audiovizuale;
(iv) prin afișarea în loc vizibil la fiecare scaun a unor semne și/sau pictograme;
    ţ) să efectueze transport rutier național contra cost de mărfuri periculoase numai dacă:
(i) desemnează un consilier de siguranță pentru transportul mărfurilor periculoase;
(ii) respectă obligațiile care îi revin conform prevederilor cap. 1.4 din anexa A la Acordul european referitor la transportul rutier internațional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, cu modificările și completările ulterioare.

SECȚIUNEA 3
Obligațiile conducătorilor auto

    ART. 135
   Conducătorii auto angajați ai întreprinderilor/operatorilor de transport rutier, care efectuează operațiuni de transport, au următoarele obligații:
  a) să emită bilete/legitimații de călătorie corespunzătoare tarifelor aferente distantei parcurse de persoanele transportate;
    b) să permită urcarea în autovehicul numai a persoanelor posesoare de bilete/legitimații de călătorie sau a celor care beneficiază de facilități la transportul rutier, potrivit legii;
   c) să nu oprească pentru urcarea/coborârea altor persoane decât a celor care aparțin categoriei pentru care este autorizat/licențiat serviciul respectiv, în cazul efectuării transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale;
    d) să transporte persoane doar în limita numărului de locuri pe scaune înscris în certificatul de înmatriculare sau, în cazul autovehiculelor clasificate, în limita numărului de locuri pe scaune înscris în certificatul de clasificare;
    e) să oprească în toate stațiile prevăzute în graficul de circulație aferent licenței de traseu, fără a opri, pentru urcarea sau coborârea persoanelor transportate, în alte locuri decât cele prevăzute în graficul de circulație;
    f) să informeze persoanele transportate cu privire la obligativitatea portului centurii de siguranță pe timpul deplasării vehiculelor;
    g) să respecte regulile privind încărcarea, repartizarea încărcăturii, asigurarea și fixarea mărfurilor transportate;
    h) să transporte doar persoanele nominalizate în documentul de control;
   i) să cunoască și să respecte măsurile ce trebuie luate după un accident sau incident în ceea ce privește asigurarea vehiculului, protecția personală și a celorlalți participanți la trafic, protecția mediului, protecția bunurilor;
    j) să preia mărfuri sau colete doar în limita spațiilor disponibile, în cazul efectuării transportului rutier de persoane;
  k) să asigure urcarea și coborârea bagajelor în/din portbagajul vehiculului. Bagajele se manipulează numai de către conducătorul auto.
    l) să nu plece în cursă cu un vehicul care are tahograful sau limitatorul de viteză defect, nesigilat ori fără suficiente foi de înregistrare pentru efectuarea întregului parcurs al transportului;
    m) să nu permită intervenția persoanelor neautorizate asupra aparatelor tahograf și a limitatoarelor de viteza;
    n) să parcheze vehiculele rutiere deținute de operatorul de transport rutier/intreprinderea de transport rutier în cont propriu numai în locurile special amenajate indicate de către acesta/aceasta;
    o) să efectueze transport rutier de mărfuri ori de persoane pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, numai dacă autovehiculele sunt dotate cu anvelope de iarna pe roțile axei/axelor de tracțiune ori au montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante omologate, și să nu efectueze transport rutier de mărfuri ori de persoane pe drumurile publice care nu sunt acoperite cu zăpadă, gheață sau polei cu vehicule care au montate pe roți lanțuri ori alte echipamente antiderapante omologate;
    p) în cazul efectuării transportului rutier de persoane contra cost, conducătorii auto au și următoarele obligații, după caz
(i) să utilizeze pe timpul executării transportului rutier placa de traseu cu nominalizarea operatorului de transport rutier, a traseului și a tipului de transport;
(ii) să asigure afișarea în interiorul vehiculului a tarifului de transport pe bază de legitimație de călătorie, conform distantelor corespunzătoare stațiilor prevazute în graficul de circulație aferent licenței de traseu;
(iii) să nu utilizeze stațiile publice în cazul efectuării transportului interjudețean de persoane prin servicii regulate speciale;
    q) să transporte doar persoanele angajate ale intreprinderii de transport în cont propriu, nominalizate în documentul de transport, în cazul efectuării transportului rutier în cont propriu;
    r) să asigure existența la bordul vehiculului a documentelor puse la dispoziția lor de intreprinderea de transport rutier în cont propriu sau operatorul de transport rutier, conform prevederilor art. 133 lit. s) și art. 134 lit. t).

SECȚIUNEA 4
Obligațiile operatorilor economici care efectuează activități conexe transportului rutier
Subsecțiunea 1
Obligațiile operatorilor economici care efectuează activități conexe transportului rutier - activități desfășurate de autogări

    ART. 136
   Operatorilor economici care efectuează activități conexe transportului rutier - activități desfășurate de autogări, au următoarele obligații:
   a) să înlocuiască managerul de transport în termen de 30 zile, în situația în care acesta nu mai îndeplinește această funcție sau în cazul în care acesta nu mai îndeplinește condiția de bună reputație ori competență profesională;
   b) să asigure evidența curselor plecate și sosite, precum și ordinea cronologică de execuție, prin registrul de mișcare ce va cuprinde:
(i) ora de plecare/sosire;
(ii) numărul de circulație;
(iii) traseul;
(iv) operatorul de transport rutier;
(v) observații;
   c) să permită în mod nediscriminatoriu accesul operatorilor de transport rutier la serviciile oferite de autogară, fără a condiționa încheierea contractelor de efectuarea unor servicii suplimentare sau pe care operatorul de transport rutier nu le solicită;
   d) să monteze afișaje la peroane conținând informații privind traseele și orele de plecare/sosire a curselor;
   e) să repartizeze cursele pe peroane astfel încât să se asigure un interval de cel puțin 15 minute între două plecări consecutive de la același peron;
    f) să întocmească programul autogării în funcție de orele de plecare și de sosire a curselor; autogara se va deschide cu minimum 30 de minute înainte de plecarea/sosirea primei curse și se va închide după minimum 30 de minute de la plecarea ultimei curse;
   g) să primească și să înregistreze toate cererile operatorilor de transport rutier care solicită accesul în autogară, cereri la care se va răspunde afirmativ sau negativ, cu motivarea refuzului, în scris, în termen de 20 de zile de la data primirii cererii;
   h) să încheie contracte de acces în autogară, în conformitate cu graficele de circulație aprobate, cu operatorii de transport rutier deținători de licenţă de traseu pe perioada de valabilitate a programului de transport;
    i)   ABROGAT
   j) să încheie contracte de acces în autogară cu operatorii de transport rutier fără a depăși capacitatea autogării;
   k) să încheie contracte de acces în autogară cu operatorii de transport rutier fără a depăși perioada de valabilitate a programului de transport;
   l) să remedieze deficiențele semnalate de publicul călător și constatate de I.S.C.T.R., în termenul stabilit de aceasta;
   m) să afișeze la fiecare casă de bilete și abonamente orarul de funcționare.

Subsecțiunea 2
Obligațiile operatorilor economici care desfășoară activități conexe transportului rutier - activități de intermediere a  operațiunilor de transport rutier contra cost 

    ART. 137
   Operatorii economici care efectuează activități conexe transportului rutier - activități de intermediere a operațiunilor de transport rutier contra cost, au următoarele obligații:
    a) să înlocuiască managerul de transport în termen de 30 zile, în situația în care acesta nu mai îndeplinește această funcție sau în cazul în care acesta nu mai îndeplinește condiția de bună reputație ori competenţă profesională;
    b) să deţină la sediul înscris pe licența pentru activităţi conexe transportului rutier - activităţi de intermediere a operațiunilor de transport rutier contra cost, un registru de evidenţă a activităţilor de intermediere a operațiunilor de transport rutier contra cost desfășurate;
    c) să păstreze la sediul menționat la lit. b), pentru anul în curs și anul precedent, documentele privind activitățile de intermediere a operațiunilor de transport rutier contra cost desfășurate;
    d) să desfășoare activităţi de intermediere a operațiunilor de transport rutier contra cost numai cu operatori de transport;
     e) să desfășoare activităţi de intermediere a operațiunilor de transport rutier contra cost de mărfuri periculoase numai dacă:
i) desemnează un consilier de siguranță pentru transportul mărfurilor periculoase;
ii) respectă obligațiile care îi revin conform prevederilor cap. 1.4 din anexa A la Acordul european referitor la transportul rutier internațional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, cu modificările și completările ulterioare.

CAP. VIII
Inspecția și controlul transporturilor rutiere, activităților conexe acestora, a condițiilor de siguranță rutieră și protecția mediului 

    ART. 138
   Inspecția și controlul modului de respectare, pe teritoriul României, a prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1071/2009, Regulamentului (CE) nr. 1072/2009 și ale Regulamentului (CE) nr. 1073/2009, precum și a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, inclusiv a prevederilor prezentelor norme metodologice, se efectuează de către Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier în trafic și la sediul operatorilor de transport rutier, al întreprinderilor de transport rutier în cont propriu și al operatorilor economici care desfășoară activități conexe transportului rutier.

CAPITOLUL IX
Dispoziții finale și tranzitorii

    ART. 139
   Operatorii de transport rutier/întreprinderile de transport rutier în cont propriu/întreprinderile autorizate îşi organizează şi desfăşoară activitatea pentru care au fost licenţiaţi/certificate/autorizate în baza regulamentelor proprii, cu respectarea prezentelor norme metodologice, precum şi a legislaţiei naţionale şi a Uniunii Europene din domeniul transporturilor rutiere.
    ART. 140
   Operatorul de transport rutier titular al licenței comunitare și al copiilor conforme ale acesteia poate efectua transport rutier în cont propriu pe baza acestor documente.
    ART 141
   (1) Autovehiculele din categoriile M(2) și M(3) definite în conformitate cu Reglementările privind omologarea de tip și eliberarea cărții de identitate a vehiculelor rutiere, precum și omologarea de tip a produselor utilizate la acestea, aprobate prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor și locuinței nr. 211/2003 - RNTR 2, cu modificările și completările ulterioare, pot circula pe drumurile publice numai dacă sunt echipate cu un limitator de viteză reglat astfel încât viteza lor să nu depășească 100 km/h.
   (2) Autovehiculele din categoria M(3) înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2005, cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 10 tone, pot continua să fie echipate cu limitatoare de viteză a căror viteză maximă este reglată la 100 km/h.
   (3) Autovehiculele din categoriile N(2) și N(3) definite în conformitate cu RNTR 2 pot circula pe drumurile publice numai dacă sunt echipate cu un limitator de viteză, reglat astfel încât viteza lor să nu depășească 90 km/h.
   (4) Cerințele prevăzute la alin (1) - (3) se aplică:
a) autovehiculelor din categoriile M(3) cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 10 tone şi N(3), înmatriculate după data de 1 ianuarie 1988;
b) autovehiculelor din categoriile M(3) cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 5 tone, dar mai mică sau egală cu 10 tone, M(2) și N(2), înmatriculate după data 1 ianuarie 2005;
c) autovehiculelor omologate în conformitate cu Directiva 88/77/CE din categoriile M(3) cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 5 tone dar mai mică sau egală cu 10 tone, M(2) și N(2), înmatriculate după data de 1 octombrie 2001.
   (5) Cerințele prevăzute la alin. (1) - (3) nu se aplică:
a) autovehiculelor utilizate de către forțele armate, protecția civilă, pompieri, alte servicii de urgenţă și forțe responsabile pentru menținerea ordinii publice;
b) autovehiculelor a căror viteză maximă constructivă nu poate depăşi limitele prevăzute la alin. (1) - (3);
c) autovehiculelor utilizate pentru teste rutiere în scopuri științifice;
d) autovehiculelor utilizate numai pentru servicii publice în zonele urbane.
   (6) Limitatoarele de viteză ce echipează autovehiculele menționate la alin. (1) - (3) trebuie să satisfacă cerințele tehnice prevăzute de Directiva 92/24/CEE. Totuși, toate autovehiculele prevăzute la alin. (1) - (3) și înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2005 pot continua să fie echipate cu limitatoare de viteză care respectă cerințele tehnice stabilite de autoritățiile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene.
   (7) Limitatoarele de viteză se instalează de către operatorii economici autorizați de Regia Autonomă Registrul Auto Român, în conformitate cu legislația în vigoare.
    ART. 142
   (1) Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. întocmește Registrul electronic al conducătorilor auto în care sunt înregistrați toți conducătorii auto care efectuează operațiuni de transport rutier.
   (2) Registrul electronic al conducătorilor auto conține următoarele:
a) datele de identificare ale conducătorului auto (numele și prenumele, CNP, domiciliu);
b) centrul de pregătire și perfecționare profesională la care a urmat cursul în vederea atestării profesionale;
c) tipul/tipurile de certificat/certificate de competență profesională deținute;
d) întreprinderile de transport rutier în cont propriu/operatorii de transport rutier/întreprinderile autorizate la care a fost angajat cu contract de muncă; 
e) sancțiunile aplicate pentru abateri de la prevederile legislației în domeniul transporturilor rutiere.
    ART. 143
   (1) Pe baza datelor din Registrul electronic al conducătorilor auto, Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. eliberează, la cererea conducătorului auto, fișa profesională a acestuia.
   (2) Cererea de eliberare a fișei profesionale a conducătorilor auto se depune în scris la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R.
   (3) Eliberarea fișei profesionale a conducătorului auto se face de către Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., în termen de 24 de ore de la depunerea solicitării.
   (4) Modelul fișei profesionale a conducătorului auto este prevăzut în anexa nr. 43 la prezentele norme metodologice.
   (5) Modelul atestatului conducătorului auto prevăzut la art. 5 din Regulamentul (CE) nr. 1072/2009 este prevăzut în anexa nr. 44 la prezentele norme metodologice.
    ART. 144
   La efectuarea operațiunilor de transport rutier care fac obiectul prezentelor norme metodologice, se vor utiliza conducători auto cetățeni români, cetățeni ai Uniunii Europene sau cetățeni ai statelor din afara Uniunii Europene cu drept de muncă în România, angajați sau puși la dispoziție, după caz, titulari ai unui certificat de competență profesională obținut în condițiile prevăzute de reglementările naționale și ale Uniunii Europene.
    ART. 145
   Cererile prevăzute de prezentele norme metodologice se transmit în original, iar documentele anexate cererilor respective, în vederea eliberării licenţei comunitare şi a copiilor conforme ale acesteia, a certificatului de transport rutier în cont propriu şi a copiilor conforme ale acestuia, a autorizaţiei pentru transportul rutier naţional contra cost şi a copiilor conforme ale acesteia, precum şi a licenţei pentru activităţi conexe transportului rutier, se transmit la Autoritatea Rutieră Română - A.R.R., în copie, ştampilate şi semnate de către administratorul întreprinderii, fiecare copie având înscris în mod expres: «Subsemnatul, ..............................., declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii penale privind falsul în declaraţii, că prezentul act este conform cu originalul.»
    ART. 146
   (1) Pierderea, deteriorarea sau sustragerea licenţei comunitare, a certificatului de transport în cont propriu, a autorizaţiei de transport şi a copiilor conforme ale acestora, a licenţei pentru activităţi conexe, a licenţei de traseu şi a autorizaţiei de transport internaţional se comunică, după caz, Autorităţii Rutiere Române - A.R.R. sau Direcţiei transport rutier din cadrul Ministerului Transporturilor în termen de 15 zile de la data constatării, documentul respectiv înlocuindu-se cu un document nou.
   (2) Pierderea sau sustragerea documentelor prevăzute la alin. (1) se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.
    ART. 147
   (1) Tariful pentru eliberarea licenței de traseu se stabilește pentru o cursă în cazul transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate și servicii regulate speciale în trafic interjudețean.
   (2) Tariful perceput pentru eliberarea licenței de traseu reprezintă suma tarifelor aferente curselor prevăzute pentru acel traseu în cazul transportului rutier contra cost de persoane prin servicii regulate.
    ART. 148
   Documentele eliberate pentru întreprinderile de transport în cont propriu, operatorii de transport rutier și întreprinderile care desfășoară activități conexe transportului rutier, eliberate în baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 102/2006, cu modificările și completările ulterioare, se supun aceluiași regim juridic cu certificatul de transport în cont propriu și copiile conforme ale acestuia, licența comunitară și copiile conforme ale acesteia, licența de traseu și licența pentru activități conexe transportului rutier, eliberate în baza Ordonanței Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere.


    ART. 148¹

   Autoritatea Rutieră Română - ARR utilizează stocurile existente de licenţe de traseu pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale în trafic interjudeţean prevăzute în anexa nr. 20.
    ART. 149
    Anexele nr. 1 - 44 - 49 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.

    Prezentele norme metodologice transpun prevederile Directivei 92/6/CEE a Consiliului din 10 februarie 1992 privind instalarea și utilizarea, în cadrul Comunității, a limitatoarelor de viteză la anumite categorii de autovehicule, modificată prin Directiva 2002/85/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 5 noiembrie 2002, care modifică Directiva 92/6/CEE a Consiliului privind instalarea și utilizarea, în cadrul Comunității, a limitatoarelor de viteză la anumite categorii de autovehicule și ale art. 2 alin. (2) lit. b) din Directiva 91/671/CE din 16 decembrie 1991 de apropiere a legislațiilor statelor membre privind utilizarea obligatorie a centurii de siguranță în vehiculele cu capacitate mai mică de 3,5 tone, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene nr. L 373 din 31 decembrie 1991.
    Art. II.
    (1) Începând cu data de 1 ianuarie 2015, conducătorii auto ai vehiculelor rutiere a căror masă maximă autorizată, inclusiv cea a remorcii/semiremorcii, este cuprinsă între 2,4 tone şi 3,5 tone, utilizate la efectuarea transportului rutier naţional contra cost de mărfuri sau a transportului rutier în cont propriu de mărfuri, trebuie să fie titulari ai unui certificat de competență profesională, obținut și eliberat în conformitate cu reglementările în vigoare.
    (2) Începând cu data de 1 ianuarie 2015, conducătorii auto ai vehiculelor rutiere a căror masă maximă autorizată, inclusiv cea a remorcii/semiremorcii, este cuprinsă între 2,4 tone și 3,5 tone, utilizate la efectuarea transportului rutier național contra cost/transportului rutier în cont propriu de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate, trebuie să fie titulari ai unui certificat de competență profesională, obținut și eliberat în conformitate cu reglementările în vigoare.
    (3) Începând cu data de 1 ianuarie 2015, conducătorii auto ai autovehiculelor având 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto, destinate prin construcție și echipate pentru transportul de persoane, utilizate la efectuarea transportului rutier național contra cost de persoane sau a transportului rutier în cont propriu de persoane, trebuie să fie titulari ai unui certificat de competență profesională, obținut și eliberat în conformitate cu reglementările în vigoare.
    (4) În cazul efectuării transporturilor rutiere prevăzute la alin. (1)-(3), operatorii de transport rutier/întreprinderile autorizate/întreprinderile de transport rutier în cont propriu pot angaja conducători auto titulari ai certificatului de calificare profesională inițială sau ai certificatului de calificare profesională continuă, obținute și eliberate în conformitate cu reglementările în vigoare.
    (5) În cazul efectuării transporturilor rutiere prevăzute la alin. (1)-(3), dispozițiile privind obligația existenței la bordul vehiculelor rutiere a certificatului de competență profesională al conducătorului auto valabil pentru tipul de transport efectuat, prevăzute la art. 40¹ alin. (2) lit. a), la art. 70 lit. g) și la art. 77 lit. e) din Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 980/2011, cu modificările și completările ulterioare, se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2015.
    Art. III.
    (1) Pentru a avea acces la transportul rutier național contra cost efectuat conform prevederilor art. 11¹ alin. (1) - (3) din Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, cu modificările și completările ulterioare, operatorii de transport/întreprinderile au obligația de a îndeplini prevederile prezentului ordin până la data de 1 ianuarie 2015.
    (2) Pentru a avea acces la transportul rutier în cont propriu cu vehicule rutiere a căror masă totală maximă autorizată, inclusiv remorca/semiremorca, este cuprinsă între 2,4 tone și 3,5 tone, cu autovehicule având cel puțin 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducătorului auto, destinate prin construcție și echipate pentru transportul de persoane, respectiv la operațiuni de transport rutier în cont propriu efectuate cu vehicule rutiere care se deplasează fără încărcătură în cadrul unei operațiuni de transport, întreprinderile au obligația de a îndeplini prevederile prezentului ordin până la data de 1 ianuarie 2015.
    Art. IV.
    Autoritatea Rutieră Română - A.R.R. și Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
    Art. V.
    Ordinul ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 980/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 854 și 854 bis din 2 decembrie 2011, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezentul ordin, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
   ART. II

    După epuizarea stocurilor de licenţe de traseu pentru transportul rutier contra cost de persoane prin servicii regulate speciale în trafic interjudeţean prevăzute în anexa nr. 20 la Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 980/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se vor utiliza imprimatele modificate conform anexei nr. 3 la prezentul ordin.

ANEXE

ANEXA 1  Model licență comunitară pentru transportul rutier internațional de mărfuri contra cost în numele unui terț
ANEXA 2  Model licență comunitară pentru transportul internațional de persoane cu autocarul sau autobuzul contra cost în numele unui terț
ANEXA 3  Model licență comunitară - COPIE CONFORMĂ pentru transportul rutier internațional de mărfuri contra cost în numele unui terț
ANEXA 4   Model licență comunitară - COPIE CONFORMĂ pentru transportul internațional de persoane cu autocarul sau autobuzul contra cost în numele unui terț
ANEXA 5   CERERE - Licență comunitară/copii conforme ale licenței comunitare; autorizație pentru transport național contra cost /copii conforme ale autorizației pentru transport național contra cost – Modificată
ANEXA 6  Model declarație pe proprie răspundere a managerului de transport
ANEXA 7   Model declarație pe proprie răspundere a întreprinderii
ANEXA 8   CERERE - Copii conforme ale licenței comunitare pentru transport rutier contra cost de mărfuri și persoane; copii conforme ale autorizației pentru transportul rutier de mărfuri și persoane – Modificată
ANEXA 9   Model  CERTIFICAT DE TRANSPORT ÎN CONT PROPRIU
ANEXA 10  Model Copie conformă a certificatului de transport în cont propriu –marfă
ANEXA 11 Model Copie conformă a certificatului de transport în cont propriu – persoane
ANEXA 12 CERERE - Certificatului de transport în cont propriu/ copii conforme ale certificatului de transport în cont propriu      
ANEXA 13  CERERE - Copii conforme ale certificatului de transport în cont propriu
ANEXA 15  AUTORIZAȚIA pentru transportul internațional rutier de marfă
ANEXA 16  LICENŢĂ DE TRASEU
ANEXA 17  GRAFICUL DE CIRCULAȚIE AL LICENȚEI DE TRASEU - Modificată (prin OMTI nr. 1640/2012)

ANEXA 18
CRITERIILE DE EVALUARE
a operatorului de transport și punctajele care se acordă în cazul atribuirii traseelor/curselor interjudețene 
   1. Vechimea parcului de vehicule:
   -Anul de fabricație (AF) este același cu anul atribuirii (AA) - 20 puncte;
   -AF = AA - 1 - 20 puncte;
   -AF = AA - 2 - 19 puncte;
   -AF = AA - 3 - 18 puncte;
   -AF = AA - 4 - 17 puncte;
   -AF = AA - 5 - 16 puncte;
   -AF = AA - 6 - 15 puncte;
   -AF = AA - 7 - 14 puncte;
   -AF = AA - 8 - 13 puncte;
   -AF = AA - 9 - 12 puncte;
   -AF = AA - 10 - 11 puncte;
   -AF = AA - 11 - 10 puncte;
   -AF = AA - 12 - 9 puncte;
   -AF = AA - 13 - 8 puncte;
   -AF = AA - 14 - 7 puncte;
   -AF = AA - 15 - 5 puncte;
   -AF = AA - 16 - 0 puncte.
   2. În funcție de structura parcului de vehicule utilizat pentru executarea acelei curse sau traseu, se acordă 10 puncte pentru fiecare vehicul aflat în proprietate sau deținut cu contract de leasing.
Vehiculele deținute cu contract de închiriere nu pot participa la atribuirea traseelor cuprinse în programul de transport interjudețean.


   2. În funcţie de structura parcului de vehicule utilizat pentru executarea acelei curse sau traseu, se acordă 10 puncte pentru fiecare vehicul aflat în proprietate sau deţinut cu contract de leasing.
   3. Gradul de confort al autovehiculelor, clasificate pe categorii:
   -categoria I - 14 puncte;
   -categoria a II-a - 12 puncte;
   -categoria a III-a - 9 puncte;
   -categoria a IV-a - 5 puncte.
Vehiculele neclasificate nu pot participa la atribuirea traseelor/curselor cuprinse în programul de transport interjudețean.
   4. Vechimea neîntreruptă pe traseu:
   -8 ani sau mai mult - 12 puncte;
   -7 ani - 11 puncte;
   -6 ani - 10 puncte;
   -5 ani - 8 puncte;
   -4 ani - 6 puncte;
   -3 ani - 4 puncte;
   -2 ani - 2 puncte;
   -1 an, mai mult de 6 luni - 1 punct.
   5. Dotarea autobuzului cu instalație de aer condiționat - 5 puncte.
  6. Operatorul de transport rutier va fi depunctat cu un număr de 10 puncte în cazul în care se află sub incidența Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, cu modificările și completările ulterioare. - ABROGAT
   7. Operatorul de transport rutier va fi depunctat cu un număr de 2 puncte pentru fiecare licență de traseu eliberată în vederea efectuării de transport de persoane prin servicii regulate și retrasă în ultimii 5 ani pe traseul respectiv, numai în situația în care măsura de retragere respectivă este definitivă.  - ABROGAT


   8. În cazul în care operatorul de transport rutier a renunțat la licența de traseu pentru o cursă/traseu, este depunctat cu un punct.
  8. În cazul în care operatorul de transport rutier a renunțat la licența de traseu pentru un traseu județean din programul anterior,  este depunctat cu un punct pe traseul respectiv. - modificare prin ordinul comun al Ministrului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice nr. 3310/2013 și al Ministrului Transporturilor nr. 1365/2013 (M.O. nr. 679 din 5 noiembrie 2013).
   9. Operatorul de transport rutier nu poate participa la atribuirea traseelor/curselor interjudețene, în cazul în care înregistrează obligații restante la bugetul centralizat al statului, conform certificatului de atestare fiscală.

ANEXA 19
METODOLOGIA DE PUNCTARE
privind criteriile de evaluare ale operatorului de transport

    1. Punctajele aferente criteriilor de evaluare se stabilesc raportat la data de referință care reprezintă ultima zi din anul anterior anului atribuirii.
  1. Punctajele aferente criteriilor de evaluare se stabilesc raportat la data de referință care reprezintă prima zi prevazută  în  calendarul de atribuire a traseelor din programele județene de transport.modificare prin ordinul comun al Ministrului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice nr. 3310/2013 și al Ministrului Transporturilor nr. 1365/2013 (M.O. nr. 679 din 5 noiembrie 2013).

    1. Punctajele aferente criteriilor de evaluare prevăzute la pct. 1-5 şi 8, precum şi îndeplinirea condiţiei de participare prevăzute la pct. 9 din anexa nr. 18 la normele metodologice se raportează la data de referinţă care reprezintă prima zi din calendarul atribuirii electronice
   2. La criteriul nr. 1 din anexa nr. 18 la normele metodologice se acordă puncte pentru fiecare autovehicul care va fi utilizat la executarea cursei. Punctele se cumulează și apoi se face media aritmetică. Numărul de ani se stabilește în funcție de anul de fabricație înscris în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a autovehiculului, fără a se lua în considerare luna din an.
   3. La criteriul nr. 2 din anexa nr. 18 la normele metodologice se acordă puncte pentru fiecare autovehicul care va fi utilizat la executarea cursei. Punctele se cumulează și apoi se face media aritmetică.
   4. La criteriul nr. 3 din anexa nr. 18 la normele metodologice se acordă puncte pentru fiecare autovehicul care va fi utilizat la executarea cursei. Punctele se cumulează și apoi se face media aritmetică.
   5. La punctul 4 din anexa nr. 18 la normele metodologice se acordă puncte astfel: se vor lua în considerare ziua, luna și anul de când operatorul de transport rutier a deținut neîntrerupt licența de traseu pentru traseul respectiv până la data de referință.
   6. La criteriul nr. 5 din anexa nr. 18 la normele metodologice se acordă puncte pentru fiecare autovehicul care va fi utilizat la executarea cursei; punctele se cumulează și apoi se face media aritmetică.
   7. Punctajul obținut la criteriile de evaluare 1, 2, 3, 4 și 5 din anexa nr. 18 la normele metodologice se cumulează, iar din totalul rezultat se scade, după caz, punctajul aferent criteriilor 6, 7 și 8 din anexa nr. 18 la normele metodologice.


   7. Punctajul obţinut la criteriile de evaluare 1-5 din anexa nr. 18 la normele metodologice se cumulează, iar din totalul rezultat se scade punctajul aferent criteriului 8 din anexa nr. 18 la normele metodologice.
   8. În cazul în care operatorul de transport rutier nu prezintă dovada că nu are datorii la bugetul local și/sau de stat, nu poate participa la atribuirea traseelor/curselor interjudețene.
   9. În caz de egalitate de puncte la punctajul general, licența de traseu se atribuie operatorului de transport rutier care a obținut punctajul cel mai mare la criteriul nr. 3 din anexa nr. 18 la normele metodologice, iar în cazul în care egalitatea se menține, operatorului de transport rutier care a obținut punctajul cel mai mare la criteriul nr. 1 din anexa nr. 18 la normele metodologice. În cazul în care egalitatea se menține în continuare, licența de traseu se acordă în mod echitabil solicitanților.

ANEXA 20  LICENȚĂ DE TRASEU CONTRA COST DE PERSOANE PRIN SERVICII REGULATE SPECIALE ÎN TRAFIC INTERJUDEȚEAN – Modificată
ANEXA 21 GRAFICUL DE CIRCULAȚIE AL LICENȚEI DE TRASEU CONTRA COST DE PERSOANE PRIN SERVICII REGULATE SPECIALE ÎN TRAFIC INTERJUDEȚEAN
ANEXA 22  DOCUMENT DE CONTROL PENTRU TRANSPORTUL RUTIER DE PERSOANE PRIN SERVICII OCAZIONALE - NAȚIONAL
ANEXA 23 - 29  AUTORIZAȚIE pentru un serviciu regulat/pentru un serviciu regulat ne-liberalizat cu autocarul sau autobuzul între statele membre – Modificate
ANEXA 30  Document de control pentru servicii internaționale ocazionale sau cabotaj – Modificată
ANEXA 31  AUTORIZAȚIE DE TRANZIT
ANEXA 32  AUTORIZAȚIE (Acordul INTERBUS)
....
ANEXA 38  Model LICENȚĂ - ACTIVITĂȚI DESFĂȘURATE DE AUTOGARĂ
ANEXA 40  Model LICENȚĂ - ACTIVITĂȚI DE INTERMEDIERE A  OPERAȚIUNILOR DE TRANSPORT RUTIER CONTRA COST
ANEXA 41  CERERE licență pentru activități conexe
ANEXA 42  LEGITIMAȚIE DE SERVICIU CONDUCĂTOR AUTO
clip_image002
ANEXA 43  FIȘĂ PROFESIONALĂ
ANEXA 44  ATESTATUL  DE CONDUCĂTOR AUTO
ANEXA 45 a)  Model certificat de competență profesională pentru transportul rutier de marfă - ABROGAT OMT 1214/2015
ANEXA 45 b)  Model certificat de competență profesională pentru transportul rutier de persoane - ABROGAT OMT 1214/2015 

ANEXA 46
1. Plăcuța pe care sunt înscrise dimensiunile vehiculului constă dintr-un autocolant pe care sunt înscrise următoarele date:
   a) numele producătorului vehiculului;
   b) numărul de identificare al vehiculului;
   c) lungimea autovehiculului, remorcii sau a semiremorcii (L) în mm;
   d) lățimea autovehiculului, remorcii sau a semiremorcii (W) în mm;
   e) date privind măsurarea lungimii ansamblului de vehicule:
   - distanta (a) în mm dintre partea frontală a autovehiculului și centrul dispozitivului de cuplare; în cazul unui dispozitiv de cuplare tip șa cu mai multe puncte de cuplare, se înscriu valoarea minimă și cea maximă (a min și a max);
   - distanta (b) în mm dintre centrul dispozitivului de cuplare al remorcii sau al semiremorcii și partea din spate a remorcii sau a semiremorcii; în cazul unui dispozitiv cu mai multe puncte de cuplare, se înscriu valoarea minimă și cea maximă (b min și b max).
   1.1. Model plăcuță dimensiuni autovehicul
clip_image003
   1.2. Model plăcuță dimensiuni remorcă sau semiremorcă
clip_image004
   __________
   1) Se înscrie numele producătorului vehiculului.
   2) Se înscrie numărul de identificare al vehiculului.
   3) Valorile datelor privind măsurarea lungimii ansamblului de vehicule se completează în funcție de tipul dispozitivului de cuplare și se vor bara datele care nu sunt aplicabile.
2. Plăcuța pe care sunt înscrise masele maxime autorizate și dimensiunile autovehiculului constă dintr-un autocolant pe care sunt înscrise următoarele date:
   a) numele producătorului autovehiculului;
   b) numărul de identificare al autovehiculului;
   c) masa maximă tehnic admisibilă a autovehiculului în kg;
   d) masa maximă tehnic admisibilă a ansamblului în kg;
   e) masa maximă tehnic admisibilă pe fiecare axă, în ordine, începând cu axa din față a autovehiculului, în kg; (prima axă se numerotează cu "1", a doua cu "2", a treia cu "3" și așa mai departe, după care se pune o liniuță);
   f) lungimea autovehiculului (L) în mm;
   g) lățimea autovehiculului (W) în mm;
   h) date privind măsurarea lungimii ansamblului de vehicule:
   - distanța (a) în mm dintre partea frontală a autovehiculului și centrul dispozitivului de cuplare; în cazul unui dispozitiv de cuplare tip șa cu mai multe puncte de cuplare, se înscriu valoarea minimă și cea maximă (a min și a max).
   2.1. Model plăcuță mase maxime autorizate și dimensiuni autovehicul
clip_image005
   ___________
   1) Se înscrie numele producătorului remorcii sau al semiremorcii.
   2) Se înscrie numărul de identificare al remorcii sau al semiremorcii.
   3) Se înscrie masa maximă tehnic admisibilă a remorcii sau a semiremorcii.
   4) Se înscrie masa maximă tehnic admisibilă la punctul de cuplare.
   5) Se înscrie masa maximă tehnic admisibilă pe axa 1.
   6) Se înscrie masa maximă tehnic admisibilă pe axa 2.
   7) Se înscrie masa maximă tehnic admisibilă pe axa 3.
   8) Valorile datelor privind măsurarea lungimii ansamblului de vehicule se completează în funcție de tipul dispozitivului de cuplare și se vor bara datele care nu sunt aplicabile.
   3. Plăcuța pe care sunt înscrise masele maxime autorizate și dimensiunile remorcii sau ale semiremorcii constă dintr-un autocolant pe care sunt înscrise următoarele date:
   a) numele producătorului remorcii sau al semiremorcii;
   b) numărul de identificare al remorcii sau al semiremorcii;
   c) masa maximă tehnic admisibilă a remorcii sau a semiremorci, în kg;
   d) masa verticală statică maximă tehnic admisibilă la punctul de cuplare, în kg (punctul de cuplare se numerotează cu "0", după care se pune o liniuță);
   e) masa maximă tehnic admisibilă pe fiecare axă, în ordine, începând cu axa din față a remorcii sau a semiremorcii, în kg; (prima axă se numerotează cu "1", a doua cu "2", a treia cu "3" și așa mai departe, după care se pune o liniuță);
   f) lungimea remorcii sau a semiremorcii (L) în mm;
   g) lățimea remorcii sau a semiremorcii (W) în mm;
   h) date privind măsurarea lungimii ansamblului de vehicule:
   - distanta (b) în mm dintre centrul dispozitivului de cuplare al remorcii sau al semiremorcii și partea din spate a remorcii sau a semiremorcii; în cazul unui dispozitiv cu mai multe puncte de cuplare, se înscriu valoarea minimă și cea maximă (b min și b max).
   3.1. Model plăcuță mase maxime autorizate și dimensiuni remorcă sau semiremorcă
clip_image006
   ___________
   1) Se înscrie numele producătorului autovehiculului.
   2) Se înscrie numărul de identificare al autovehiculului.
   3) Se înscrie masa maximă tehnic admisibilă a autovehiculului.
   4) Se înscrie masa maximă tehnic admisibilă a ansamblului.
   5) Se înscrie masa maximă tehnic admisibilă pe axa 1.
   6) Se înscrie masa maximă tehnic admisibilă pe axa 2.
   7) Se înscrie masa maximă tehnic admisibilă pe axa 3.
  8) Valorile datelor privind măsurarea lungimii ansamblului de vehicule se completează în funcție de tipul dispozitivului de cuplare și se vor bara datele care nu sunt aplicabile.
*****
ANEXA 47  AUTORIZAȚIE PENTRU TRANSPORTUL RUTIER NAȚIONAL CONTRA COST (MARFĂ ȘI PERSOANE) – Modificată
ANEXA 48  COPIE CONFORMĂ AUTORIZAȚIE PENTRU TRANSPORTUL RUTIER NAȚIONAL CONTRA COST DE MĂRFURI – Modificată
ANEXA 49  COPIE CONFORMĂ AUTORIZAȚIE PENTRU TRANSPORTUL RUTIER NAȚIONAL CONTRA COST DE PERSOANE - ABROGATĂ

******

____________________________________________________________________________________________________

      Cu un click, citiți și:

By Dan Caragea; Constanța, România

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu