19 iunie 2012

CONSTRÂNGERE NEJUSTIFICATĂ - O.M.T.I. NR. 980/2011


        Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 s-au aprobat prin Ordinul M.T.I. nr. 980/2011.
            Articolul 54 din Norme, care se referă la transportul rutier interjudețean contra cost de persoane prin servicii regulate, prevede printre altele :

              (...)
        „(3) Autobuzul pentru care s-a emis licența de traseu poate fi înlocuit cu un alt autobuz numai în următoarele situații :
           a) nu mai este deținut de operatorul de transport rutier;
           b) prezintă defecțiuni tehnice.
 (4) In situația prevăzută la alin.(3) lit. a), înlocuirea autobuzului se poate face în următoarele condiții :
a) autobuzul utilizat să fie deținut în proprietate sau în temeiul unui contract de 
cumpărare în rate, închiriere sau leasing de către operatorul de transport rutier titular 
al licenței de traseu;
b) autobuzul utilizat să aibă cel putin aceiași capacitate și același punctaj obținut în 
urma clasificării, conform anexei nr.18 la prezentele norme metodologice, cu 
autobuzul înlocuit;
c) autobuzul utilizat să aibă același an de fabricație sau an de fabricație mai recent 
decât anul de fabricație al autobuzului înlocuit.
(5) In situația prevăzută la alin.(3) lit. b), înlocuirea autobuzului se poate face pentru o perioadă de maxim 30 de zile.”
(...)

Se observă că s-a impus sau s-a condiționat înlocuirea unui autobuz numai în două cazuri, prin utilizarea cuvântului NUMAI : alte situații sunt excluse și nu se pot aplica. In mod logic rezultă cădacă un operator de transport rutier care deține licența(e) de traseu pentru transport rutier interjudețean contra cost prin servicii regulate  își cumpărăîn perioada de valabilitate a programului de transport interjudețean, un autobuz nou, eventual și cu un grad de confort mai ridicat,  nu îl poate înlocui pe cel vechi decât dacă nu îl mai deține, adică trebuie să-l vândă, să-l înstrăineze pe cel vechi. Chiar nu înțeleg această constrângere nejustificată în nici un fel! Si mă gândesc că sunt operatori de transport rutier serioși și bine intenționați, care, hai să zicem că ar dori să îmbunătățească serviciile de transport oferite călătorilor,  achiziționează un autobuz nou după 3-4 ani de la ședința de atribuire. Ca să-l introducă pe un traseu / cursa(e), nu-l mai pot folosi pe cel vechi (de ex. pentru servicii ocazionale de transport rutier sau pentru înlocuirea unui alt autobuz cu punctaj mai redus de pe un alt traseu, etc), trebuie să nu-l mai dețină pentru că înlocuirea să fie conform prevederilor legale. De ce oare? Oare acesta este modul prin care sunt incurajați operatorii de transport rutier de persoane să-și reînnoiască parcul de autobuze?

Am parcurs și Normele de aplicare a Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, respectiv O.M.I.R.A. nr. 353/2007, cu modificările și completările ulterioare, cu referire la transportul rutier județean de persoane prin servicii regulate, care la art. 18 prevede :

(1) Pe perioada de valabilitate a programelor de transport, operatorii de transport rutier pot utiliza la efectuarea curselor de pe un traseu oricare dintre autovehiculele înscrise la atribuirea traseelor din județul respectiv, pentru care au obținut licențe de traseu.
          (2) Înlocuirea unui autovehicul cu care operatorul de transport rutier a obținut licențe de traseu pe perioada de valabilitate a programului de transport este permisa numai cu un autovehicul care are cel putin aceeași capacitate cu cea prevăzută în programul de transport și care întrunește cel putin același punctaj cu al autovehiculului înlocuit, după notificarea consiliului județean și a agenției A.R.R.”

Se observă că nu există nici o constrângere pentru înlocuirea autobuzelor, ca cea din O.M.T.I. nr. 980/2011. După umila mea părerecondițiile aplicabile pentru înlocuirea unui autobuz ar trebuie să fie aceleași atât în trafic județean cât și în trafic interjudețean.

Notă : Legea nr. 92/2007 și O.M.I.R.A. nr. 353/2007 trebuie modificate, completate și actualizate cu noile reglementari privind efectuarea  transportul rutier și controlul acestei activități.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Cu un click, citiți și:
By Dan Caragea; Constanta; Romania

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu