Normele
metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea și efectuarea transporturilor rutiere și a activităților conexe acestora stabilite
prin Ordonanța Guvernului nr. 27/2011 s-au aprobat prin Ordinul M.T.I. nr.
980/2011.
Articolul 54 din Norme, care se referă la transportul rutier interjudețean contra cost de persoane prin
servicii regulate, prevede printre altele :
(...)
„(3)
Autobuzul pentru care s-a emis licența de traseu poate fi înlocuit cu un alt
autobuz numai în următoarele situații :
a) nu mai este deținut de operatorul de transport
rutier;
b) prezintă defecțiuni tehnice.
(4) In situația prevăzută la alin.(3) lit. a), înlocuirea autobuzului se poate face în următoarele condiții :
a) autobuzul
utilizat să fie deținut în proprietate sau în temeiul unui contract de
cumpărare în rate, închiriere sau leasing de către operatorul de transport
rutier titular
al licenței de traseu;
b) autobuzul
utilizat să aibă cel putin aceiași capacitate și același punctaj obținut în
urma clasificării, conform anexei nr.18 la prezentele norme metodologice, cu
autobuzul înlocuit;
c) autobuzul
utilizat să aibă același an de fabricație sau an de fabricație mai recent
decât anul de fabricație al autobuzului înlocuit.
(5) In situația prevăzută la alin.(3) lit. b), înlocuirea autobuzului se poate face
pentru o perioadă de maxim 30 de zile.”
(...)
Se observă că s-a impus sau s-a condiționat înlocuirea unui autobuz numai în două cazuri, prin utilizarea cuvântului NUMAI
: alte situații sunt excluse și nu se pot aplica. In mod logic rezultă că, dacă un operator de transport rutier care deține licența(e) de traseu pentru transport rutier interjudețean contra cost
prin servicii regulate își cumpără, în perioada de valabilitate a programului de transport interjudețean, un autobuz nou, eventual și cu un
grad de confort mai ridicat, nu îl poate înlocui pe cel vechi decât dacă nu îl mai deține, adică trebuie să-l vândă, să-l înstrăineze pe cel vechi. Chiar
nu înțeleg această constrângere nejustificată în nici un fel! Si mă gândesc că sunt operatori de transport rutier serioși și bine intenționați, care, hai
să zicem că ar dori să îmbunătățească serviciile de transport oferite călătorilor, achiziționează un autobuz nou după 3-4 ani de la ședința de atribuire.
Ca să-l introducă pe un traseu / cursa(e), nu-l mai pot folosi pe cel vechi (de
ex. pentru servicii ocazionale de transport rutier sau pentru înlocuirea unui
alt autobuz cu punctaj mai redus de pe un alt traseu, etc), trebuie să nu-l mai dețină pentru că înlocuirea să fie conform prevederilor legale. De ce oare?
Oare acesta este modul prin care sunt incurajați operatorii de transport rutier
de persoane să-și reînnoiască parcul de autobuze?
Am parcurs și Normele de aplicare a Legii
serviciilor de transport public local nr. 92/2007, respectiv O.M.I.R.A. nr.
353/2007, cu modificările și completările ulterioare, cu referire la
transportul rutier județean de persoane prin servicii regulate, care la art. 18
prevede :
„(1) Pe perioada de valabilitate a programelor
de transport, operatorii de transport rutier pot utiliza la efectuarea curselor
de pe un traseu oricare dintre autovehiculele înscrise la atribuirea traseelor
din județul respectiv, pentru care au obținut licențe de traseu.
(2) Înlocuirea unui autovehicul cu care
operatorul de transport rutier a obținut licențe de traseu pe perioada de
valabilitate a programului de transport este permisa numai cu un autovehicul
care are cel putin aceeași capacitate cu cea prevăzută în programul de
transport și care întrunește cel putin același punctaj cu al autovehiculului înlocuit, după notificarea consiliului județean și a agenției A.R.R.”
Se observă că nu există nici o constrângere pentru înlocuirea autobuzelor, ca cea din O.M.T.I. nr. 980/2011. După umila mea părere, condițiile aplicabile pentru înlocuirea unui autobuz ar trebuie să fie aceleași atât în trafic județean cât și în trafic interjudețean.
Notă : Legea nr. 92/2007 și O.M.I.R.A. nr.
353/2007 trebuie modificate, completate și actualizate cu noile reglementari
privind efectuarea transportul rutier și controlul acestei activități.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Cu un click, citiți și:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Cu un click, citiți și:
- OMIRA 353/2007 vs HGR 69/2012
- Neconformități la HGR nr. 69/2012
- Alte considerente referitoare la HGR nr. 69/2012
- Întrebare publică pentru operatorii de transport
- Licențele de transport nu sunt legale
- Atribuire trasee județene
- S-a suspendat atribuirea de trasee 2013
- ISCTR nu are competența să aplice contravenții
- Obținerea cartelei tahografice a întreprinderii
By Dan Caragea; Constanta; Romania
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu