Forma gurii și modul în care se mișcă când vorbim fac ca vocea fiecărei persoane să fie unică, la fel ca o amprentă digitală. Amprenta de voce sau timbrul vocii se bazează pe o spectrogramă pentru a verifica identitatea unei persoane: în prima fază este înregistrată vocea, pentru o anumită frază, rezultând o spectrogramă, care măsoară înălțimea vocii și timpul necesar pentru a vorbii, care apoi poate fi folosită ca etalon pentru recunoașterea vocii, pe principiul că vocile diferite creează spectrograme diferite. Sistemele moderne de azi pot separa vocea cuiva de zgomotul de fond, astfel încât identificarea vocii este posibilă într-un mediu aglomerat. Și chiar dacă vorbitorul este bolnav, răgușit sau extrem de obosit, iar vocea sa sună diferit, sisteme de identificare a vocii fac verificarea fără greș, pe baza spectrogramei stocată în baza de date, cu ajutorul unui software specific de recunoaștere.
Pornind de la aceste premize și luând în considerație că imitarea vocii cuiva este un lucru foarte dificil, tot mai multe bănci apelează la biometria vocii pentru a oferi un plus de securitate clienților. Prin această tehnologie, numai titularii conturilor pot accesa informații și pot efectua tranzacții, chiar și prin telefon. În momentul de față, teoretic, oricine poate accesa un cont dacă are un card de debit și parola.
Barclays PLC, o bancă din Marea Britanie, a experimentat recent amprenta vocală de identificare pentru clienții săi cu conturi grase. Succesul peste așteptări a noii tehnologii a determinat conducerea băncii să anunțe că va extinde biometria vocii și pentru restul de 12 milioane de clienți, care apelează la servicii de banking.
În SUA, pentru aplicarea legii, oficialii americani folosesc această tehnologie pentru a monitoriza deținuții și pentru a urmări infractorii care au fost eliberați condiționat. De asemenea, tot mai multe bănci și companii private apelează la amprenta vocală. În Noua Zeelandă, Internal Revenue Department a sărbătorit înregistrarea a 1 milion de amprente de voce, ministrul de finanțe lăudându-se că țara sa are cel mai înalt nivel de înregistrări biometrice de voce din lume pe cap de locuitor. În Africa de Sud, aproximativ 7 milioane de amprente vocale au fost colectate de către Agenția de securitate socială a țării, în parte pentru a verifica dacă pensiile ajung la persoane care sunt încă în viață. Dar cea puternică implementare a identificării vocale s-a produs în Turcia, unde compania de telefonie mobilă Turkcell a înregistrat datele biometrice de voce pentru aproximativ 10 milioane de clienți, prin intermediul tehnologiei furnizate de liderul de piață în acest domeniu, firma Nuance Communications Inc.
Totuși, mai multe persoane se tem de popularitatea amprentei vocale. "Este o supraveghere în masă", a spus un cercetător de confidențialitate irlandez. Alții consideră că peste câțiva ani, la întoarcerea în țară dintr-o vacanță, polițiștii de frontieră ne vor obliga să spunem câteva cuvinte la un microfon, pentru a ne identifica. Cu toate acestea, se pare că amprenta vocală va deveni omniprezentă în anii următori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu